Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Beste mede-citroënliefhebbers,
Op mijn 15e kocht ik mijn eerste Citroën en in de 25 jaar die volgden heb ik menig Citroën aangeschaft en gereden. Hobbymatig een DS en meerdere 2cv’s. Ook voor dagelijks gebruik stonden er altijd zowel een lease Citroën, alsmede een een privé Citroën als tweede auto op de oprit. Kortom, een beeld waarin velen zich op het forum zullen herkennen.
Per 1 september a.s. begin ik bij een nieuwe werkgever en heb ik wederom de (relatieve) luxe om een leaseauto te gaan rijden. Echter, het merkenbeleid is beperkt en mijn geliefde merk behoort niet tot de opties. Ik ben dan ook sterk aan het overwegen om privé een auto aan te schaffen en de leaseauto links te laten liggen. En als dit scenario zich voordoet, waarom dan ook niet een stille droom in vervulling laten gaan? In de lease heb ik het tot een heerlijke C5 geschopt, maar de ultieme droom blijft een C6.
Ik realiseer mij dat er wellicht verstandigere keuzes zijn dan een een C6 en dat de business case wellicht niet helemaal rond te krijgen is. Maar in het kader van ‘Carpe Diem’ en ‘een hobby mag geld kosten’ prevaleert de emotie boven het verstand.
Inmiddels zijn er redelijk wat C6’en op de tweedehands markt verkrijgbaar. Maar wat is wijsheid? Een relatief goedkope C6 met een flink aantal kilometers aanschaffen, waarbij het (mogelijk achterstallige) onderhoud gedaan kan worden, of meteen een C6 uit de wat duurdere categorie aanschaffen in de verwachting dat deze meteen ook goed is?
N.b. het zal gelet op het aantal kilometers een diesel worden.
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Weet je het wel zeker? Bij een C6 als hobby-auto kan ik me nog wat voorstellen, maar door de zeer slechte verkrijgbaarheid van onderdelen is hij in mijn ogen minder geschikt voor dagelijks vervoer.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Ik denk een van de bekendste specialisten voor verkoop en onderhoud is Garage Johan Olderhage http://www.oldenhage.com/
nee heb er geen aandelen in maar hoor er uitsluitend zeer positieve verhalen over. Mijn eigen ervaring met andere citroen modellen is hier ook positief over. Laat je daar eens inlichten wat een verstandige en haalbare optie is
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Er gaat zeer weinig kapot dus om onderdelen verlegen zitten is nog niet zo’n probleem.
3 liter diesel heeft nog al wat extra vermogen dus aan te bevelen. Evenals een model met het RT4 (met harddisk) of 5 systeem met Blue Tooth extra ipv RT3 met optisch verbonden display en CD Navi. De latere C6’en hebben veranderde fuseekonstruktie zodat de fusee lagers niet meer kapot gaan (na orga 10982).
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Het advies van een vakman vragen, is zeker een goed idee! Helaas kunnen ook de bekende C6-specialisten Johan Oldenhage en Gert de Jong niets aan de beschikbaarheid van onderdelen veranderen. Omdat Citroën de beloofde afnamehoeveelheden niet is nagekomen, voelen toeleveranciers zich niet gehouden aan de gebruikelijke levertermijnen. Bovendien is er maar een instantie die nog een redelijke vloot C6’en op de weg heeft: de Franse staat. Die gaat altijd voor, hoeveel ouder jouw bestelling ook moge zijn. Bij een doodnormale 30.000-kilometerbeurt kun je je auto dus zomaar meerdere weken kwijt zijn. Dat heb ik al in 2013 mogen ervaren.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Misschien goede afspraken maken met het garage bedrijf waar je de auto in onderhoud wil hebben?
Aangeven dat je zakelijk rijdt, dus een fatsoenlijke leen auto nodig heb zolang de C6 in onderhoud is.
Of anders soort lease constructie, dan zit vervangend vervoer vaak inbegrepen.
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Dank voor de snelle reacties!
De gebrekkige onderdelenvoorziening was mij niet bekend. Vanzelfsprekend zal ik Johan Oldenhage bezoeken en mij door hem laten informeren. Ik begrijp overigens dat een goed onderhouden C6 - los van de hoge operationele kosten - een relatief betrouwbare auto is.
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Hangt er vanaf hoe je de C6 gaat gebruiken.
De onderdelen die uniek zijn voor de C6, zijn kwalitatief goed.
Ik rijd zelf de benzine. is eigenlijk een C5 in een c6-jasje.
Tip: laat een aankoopkeuring bij Oldenhage doen.
Een C6 is een auto die heel veel verborgen gebreken kan hebben
Ik heb ruim 5 jaar geleden een C6 2.7 HDI gekocht bij de Peugeot dealer met 5 jaar garantie. In deze tijd ruim 120K gereden. Op de banden na geen buitensporige kosten aan onderhoud, minder dan bij mijn C5 hiervoor. Wel altijd regelmatig onderhoud laten doen bij Johan en automaat laten spoelen. Kortom zeer tevreden
Traction 11 BN, Panhard PL17, Citroën AZU, GS (3x), BX (6x), CX (3x), XM V6, C5 hdi 110, C6 2.7 lignas
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 26-09-2007
- BX 14RE
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive benzine
Het kiezen van een auto bekijk ik altijd maar simpel. Al jaren rijd ik naar tevredenheid comfortabel en veilig in auto’s waarvan rationeel ingestelden (vooral degenen die geen Citroën rijden) zeggen dat de keuze niet verstandig is.
Autorijden kost geld, een grote auto kost meer dan een kleine. Als je van je laatste euro’s een grote auto koopt, loop je een grote kans dat je failliet gaat. Als de auto binnen je budget past en je hem goed (niet op houtjes-touwtjes-niveau) kunt laten onderhouden, kan het tegenvallen maar zeker ook meevallen. Als je een goede gebruikte voor een goede prijs koopt waarbij je relatief weinig afschrijving zult hebben, is dat een voordeel.
Een auto kiezen is vaak emotie. Als je een afweging gemaakt hebt en het risico van eventuele tegenvallers aankunt, volg dan je hart. De dagelijkse glimlach van tevredenheid van het rijden in een C6 is niet in euro’s uit te drukken.
C6 3.0 V6 Exclusive benzine 2005 en BX 14RE 1991. Ook nog: Renault 4 TL 1989 (hobby/erbij). Eerder veel Citroëns, onder meer: BX, DS, Xantia, C5, CX, XM, C6
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
guznax schreef:
De onderdelen die uniek zijn voor de C6, zijn kwalitatief goed.
Dit is een statement dat ik niet zou durven onderschrijven.
Te beginnen met de fuseelagers van de eerste jaren, die zijn zo langzamerhand allemaal wel vervangen.
Voor de kostbare snel slijtende silentblocs kwam al snel een betaalbaar alternatief.
Lekke voor veercilinders ver onder de redelijk te verwachten km standen. Helaas weggooi onderdelen.
De meest voorkomende C6 heeft de 2.7 diesel aan boord. Berucht is het thermostaathuis, dat het soms na 75.000 km al begeeft. Voor de veiligheid zorgen een reserve aan boord te hebben. Dat geldt ook voor de koelwateraansluiting voor op het blok. Zeer inferieur. Ook meenemen.
Niet zelden een lekke radiator en een condensor, beide rond de 200.000+ km.
Die zijn gelukkig ook buiten Citroen om leverbaar. De montage is een crime, want die dingen zitten in een cassette. Als je daar aan toe bent kan je beter ook meteen de ventilatoren meenemen, want die lopen wel eens uit de lagers.
Ook de elektrische handrem kan je tot razernij brengen.
Kijk ook hier: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/225539/
Heel in het algemeen: De “midlife beurt” rond de 240.000 km, nodig vanwege de D-riem, is een onderwerp om tijdig voor te gaan sparen. De slimme C6-er vervangt dan alle genoemde onderdelen in één keer.
Voor het bedrag van zo’n beurt koop je ook een prachtige, zeer betrouwbare C5 2.0 HDi Break 100kW BVA6 met alle toeters en bellen. Het blijft een keuze.
Overigens: Voor de Noorderlingen: Ook Lijzenga in Damwoude is een top-adres voor de C6.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ook ik heb gekozen om een privé-auto te rijden i.p.v. een lease-auto. Ik heb 2 jaar een C6 gereden als dagelijkse auto en ik ben ermee gestopt. Zalige auto, maar het werd me gewoon te duur.
Zie het bericht van Jan hierboven. Meerdere van die zaken heb ik meegemaakt. Daar wil ik nog aan toevoegen, problemen met de automaat op de 2.7 HDi, het display dat rond mid-life kapot gaat, de micro-schakelaars in de deuren, loslatende (plastic) carrosseriedelen, de COM-module en/of de knopjes van de cruise control in het stuur.
Als je het allemaal voor lief neemt en het geld ervoor over hebt dan krijg je er heel veel rijplezier voor terug. Ik rij nu in een C5 ph3 Tourer met een no-nonsense 16-klepper op LPG. Natuurlijk voor een groot deel hetzelfde platform, maar in de “randapparatuur” is iig veel betrouwbaarder.
Misschien is het een goed idee om een C6 te zoeken die net voorbij de 240.000 km beurt is en waarbij veel van de bovengenoemde punten zijn aangepakt.
Advies van Johan Oldenhage of een van de andere specialisten is zeker aan te raden.
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 22-01-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 Exclusive 2012
Het is belangrijk dat je de onderhoudshistorie kent. Wie was de 1e eigenaar? Een leaserijder die de auto heeft “uitgewoond” of een zorgvuldige liefhebber. Daarnaast is het enigszins naïef om een auto uit deze categorie aan te schaffen en dan de onderhoudskosten van een lager segment te verwachten. Ken enkele C6 rijders met een benzineversie die heel happy zijn. Wil je dieselen, kijk dan naar een 3.0 HdI.
Succes met de beslissing en laat de auto inderdaad door een specialist bekijken.
Wat een negatieve reacties allemaal, de C6 is gewoon een prachtige wagen met klasse, ik rijd er iedere dag met veel plezier in.
Je rijd gewoon totaal iets anders dan de rest, veel bekijks onderweg gegarandeerd.
Een grote auto kost nu eenmaal geld, dat is met de C6 zo maar zal met andere merken van deze klasse hetzelfde zijn.
Bij mij ging ook met 315.000 de digitale snelheidsmeer stuk, maar ja gaat dan ook al wel 315.000 km mee, als die nu weer zo lang mee gaat staat er ruim 6 ton op de klok, de reparatie was 250 euro dus dat viel nog mee.
Nu Citroen C6 2.7 exclusieve en C2, gereden Saxo 1.4 en AX 11TGE
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Niets negatiefs aan. De C6 2.7 HDi is voor de berijder de absolute top, misschien op de 3.0 HDi na, maar die was nog onbetaalbaar toen ik er aan begon.
Twee minpuntjes: Te weinig vermogen en een te kleine kofferruimte.
Een gewaarschuwd man telt voor twee, dat is de kern van het bericht.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Marinus schreef:Een grote auto kost nu eenmaal geld, dat is met de C6 zo maar zal met andere merken van deze klasse hetzelfde zijn.
Helemaal mee eens, geld mag het probleem ook niet zijn.
Echter zeker bij zo’n dure auto mag je verwachten dat de dealer je een top service kan aanbieden. Dat kunnen ze niet door de onderdelen voorziening. Er zijn al diverse voorbeelden bekend dat de C6 weken tot maanden bij het garage bedrijf staat te wachten op onderdelen. Simpele zaken als een voorruit is niet leerbaar…
Zeker als je de auto zakelijk rijdt toch wel handig als je dan fatsoenlijk vervangend vervoer krijgt