Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012
- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
hallo,
ik zat dus met een koelwaterlek op het verwarmingselement van het interieur, was te zien (en ook te ruiken) aan het taptijt dat vochtig stond aan het voeteneinde. Ik ben alles beginnen demonteren met foto’s erbij, zal een howto schrijven. Foto’s volgen.
Begin eer je bezint, het is heel veel werk en als je onvoorzichtig bent kan je delen van de bedrading stukmaken (waardoor bijvb je airbags of zo niet meer werken…)
Origineel kachelelement blijkt van Valeo te zijn :
http://www.mister-auto.be/fl/verwarmingsmotor/valeo-812016_g467_a021812016.html
Ik heb er nog ééntje liggen van een sloop, maar voor hetgeen dit kost beter een nieuw bestellen want als het sloopdeel ook niet goed is doe je 4 uur werk voor niks.
Begin met je accu los te koppelen.
Verwijder radio, knopjes van de warm-koud regeling en aanjager (gewoon aftrekken)
Knoppen van de achteruitverwarming, alarmschakelaar etc… eruit duwen en van de stekkers losmaken
edit : ergens gelezen dat je na het loskoppelen van de accu nog een halfuur zou moeten wachten omdat het airbag-systeem nog een tijd een opgeslagen lading zou hebben ? Geen idee of dit klopt maar het zal geen kwaad kunnen eventjes te wachten
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012
- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012
- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
console op de vloer verwijderen :
beschermhoes losklikken en vijsje op de console verwijderen
console naar achter trekken om te verwijderen
knoppen voor elec. ruiten eruit duwen en connectoren losmaken
console losmaken en aansluiting sigarenaansteker losmaken
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012
- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
stuur verwijderen :
eerst airbag module verwijderen
achteraan het stuur zitten 2 torx bouten, stuurwiel draaien zodat je er langs achter aan kan.
Dan de airbagmodule voorzichtig !! een beetje oplichten en het kabeltje losmaken
Centrale bout van stuurwiel losmaken en stuur voorzichtig loswrikken, airbagconnector erdoor halen
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012
- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012
- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
airbagdoorvoer verwijderen :
voorzichtig het palletje dat links opzij de knipperlichten doet werken opzij duwen
en airbagdoorvoer eruithalen
3 grotere torx schroefjes van de lichtschakelaar unit losmaken, unit afhalen en aansluigingen losmaken
(op de foto zie je 2 boutjes nog zitten, dat is omdat ik schroefjes direct terug op z’n plaats zet na het verwijderen, is iets meer werk maar zo raak je niks kwijt ...en weet je nog waar het hoorde )
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012
- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012
- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
kilometerteller uithalen en connectoren achteraan losmaken
Die connectoren kan je niet zomaar lostrekken, je moet eerst een nokje induwen en dan kan je het beugeltje wegklappen.
Bij oudere saxo’s moet je eerst de mechanische kilometerkabel lostrekken.
Hier was alles electrisch
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012
- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012
- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Dan moet je aan de voorzijde van de wagen de bouten loszetten die het dashboard op z’n plaats houden (3 stuks)
-eerst de ruitenwissers verwijderen
-ruitewissermotor eruit halen (3 bouten, regenkapje losmaken en connector losmaken)
-plastic spatscherm verwijderen van de ruit (1 centraal vijsje en 2 op de hoeken - die plastic kapjes kan je losmaken met een hulsje van 7mm)
en linksvoor boven het gat van de ventilator (gewoon lostrekken)
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012
- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012
- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
dan de 3 moeren vooraan verwijderen die het dashboard tegen het brandschot houden
(links/rechts/midden)
aan de binnenzijde in het midden onderaan zit het dashboard ook nog met een vijs vast
En moeilijk te tonen op foto : het dashboard zit ook nog vast met 2 vijsjes op het chauffageblok bovenaan (waar de 2 ventilatiebuizen op toekomen) hier op de foto waar het reeds uitgebouwd was, zie 3e foto)
Dasboard zou nu moeten loszitten, beetje achteruit trekken (voorzichtig met alle kabels van het stuurhuis, die kunnen een beetje in de weg zitten)
De luchtslangen lostrekken die op de uitgangen opzij zitten
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012
- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012
- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
krijg je zoiets.
Dan de 2 luchtkanalen van het blok trekken
Aan de voorzijde de bout losmaken waarmee het blok tegen het brandschot zit
Aan de binnenzijde onderaan de moer losmaken
in de motorruimte de 2 slangenklemmen losmaken en de slangen lostrekken
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012
- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
uiteindelijk kan je het blok loshalen van het brandschot : het rubberblok losduwen
En dan kan je uiteindelijk het element losschroeven en uit het blok schuiven
Inbouwen gebeurt in omgekeerde volgorde
Niet vergeten ontluchten nadien
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012
- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4