Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Ik denk ook hard na hoor, tis niet niks, maar wel zeker het overwegen waard. Ik hoop dat een kop en bakrevisie genoeg is voor mij, dan valt het demonteren ook wel mee en kan het onderblok blijven zitten. Gezien mn blok toch flink wat overdruk geeft en de carterontluchting schoon is vrees ik echter het ergste. En das jammer want er is 0,0 olie verbruik…
Ja, dat is goed balen!
De kop en de versnellingsbak heb ik er beide al wel eens onder vandaan gehad. (Niet bij deze Saxo, maar bij zijn voorgangers). Nieuw voor mij is het volledige onderblok.
Het vervelende blijft dat de keuze een keer gemaakt moet worden, maar de informatie waarop je dat doet nooit compleet is zolang je niet alles uit elkaar trekt. Ik vind het idee om deze “als nieuw” te maken ook wel aardig, dan koop ik er wel een 16ver bij voor de fun!
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Als ik de plek had kon ik het hele blok zelf wel uit elkaar krijgen en alle onderdelen taggen en baggen…maar dat is het m, ik heb een kleine berging en die staat al vol
Ik zou een expertise wel bij een erkende revisie bedrijf doen, dit zijn dingen die je beter aan de expert kan over laten ipv een normale vakgarage, want die besteden dit soort dingen ook vaak uit.
edit:
ps, ik heb nu de 1.6 8v, en de 1.4 vtr die ik had deed er niet heel veel voor onder. alleen in de 3e en hoger merk je het verschil. en een 1.4 8v…ik heb hier gelezen dat je die, met een nokkenas, 2 traps carb en wat werk aan de kop al over de 100pk kan krijgen. ja, tis net, hoe gek ben je, en hoeveel wil je erin gaan steken.
Nou, om eerlijk te zijn hoeft het van mij niet heel erg snel en opgevoerd te zijn. Het is meer dat als ik een motorwissel zou doen, dat je dan wellicht “net zo goed” voor een 16v klepper kan gaan omdat die al standaard 120 pk heeft.
Vooralsnog vind ik het het belangrijkste dat de Cabax rijdt en dat lijkt die voorlopig nog niet te doen….
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Een motorwissel van 1.4 8v naar 1.6 16v is wel wat ingrijpender dan een motorwissel van 1.4 8v naar 1.4 8v… ‘t Is maar net hoeveel zin je in zo’n project heb.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Klopt Tim. Zin heb ik er wel in, helaas geen ruimte op het moment ...
Ik ga hem volgende week naar een garage brengen voor een objectief oordeel…
Net telefoon gehad van de garage:
Een aantal relatief kleine dingetjes voor de apk en het koelingsprobleem werd veroorzaakt doordat er een injector niet goed was aangesloten en op drie cilinders liep. Daarmee doet de koelfan het ook weer.
Inclusief vier nieuwe banden kunnen we er weer een jaar tegen aan!
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Rens schreef:...en op drie cilinders liep…
en dat had je niet gemerkt…?
Gefeliciteerd met de apk:)
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Ja, ik merkte het wel degelijk! Alleen in de regen op een parkeerplaats checken of de injectoren goed zijn bevestigd, heb ik even aan me voorbij laten gaan.
Gelukkig lijkt het mee te vallen. Dan kan ik nu eindelijk beginnen met de auto een beetje netjes maken.
Om te beginnen heb ik de garage opdracht gegeven om er vier nieuwe banden omheen te leggen.
Hij heeft APK!
Het koelingsprobleem is verholpen en was er waarschijnlijk omdat er een injectorstekker niet goed contact maakte ... Daarmee liep hij dus ook op drie cilinders.
Naast een verbeterde spruitstukpakking loopt het motortje weer prima! Voor de APK heb ik gelijk vier nieuwe banden laten monteren om de velgen (zaten (slechte) winterbanden omheen) en er moest een stadslichtje vervangen worden.
Nu ik EIN-DE-LIJK een beetje fatsoenlijk kan rijden ga ik een oplossing vinden voor de versnellingsbak. Of er moet grondig onderhoud aan worden gedaan of hij moet vervangen worden, want door boter schakelen zit er momenteel niet in. Ik zit te denken om eerst maar eens de keerringen en de versnellingsbakolie te vervangen.
Het schakelen gaat moeizaam naar zijn drie en in zijn vijf giert die behoorlijk.
En natuurlijk de verdiende poetsbeurt voorafgaand een ritje met het dakje open!
Omdat de Cabsax een nieuwe versnellingsbak nodig heeft, ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe. Al snel trok ik de conclusie dat een bak op de sloop vinden minder garantie geeft dan een versnellingsbak die je nog kunt proberen omdat de auto er omheen zit.
Een blauwe Saxo VTS uit 1998 met nog APK tot december. De verkoper voelde zich behoorlijk opgelicht door de garage die hem deze auto verkocht had. Het lijstje met problemen is lang, dus voel ik me niet schuldig om de auto te slopen. Een korte greep:
- lagers achterwiel verrot
- aandrijfas links gaar
- slot werkt niet meer aan bestuurdersdeur
- alarm er nogal bruut uitgesloopt
- ernstige roestvorming in de achterbak bij beide achterschermen
- roest motorcompartiment
- lekke koppakking
- barst door voorruit
- etc. etc.
Kortom: hier gaat niemand nog geld in stoppen en met de genoeg onderdelen die er netjes uit zien, kan deze vele Saxo’s weer verder helpen.
Overigens zijn alle delen na het demonteren van de versnellingsbak te koop. Zie hier ook het topic op het verkoopforum.
Na een een kleine 200 km er mee te hebben gereden, is de Cabsax eens grondig schoongemaakt. Goed gepoetst en uitgegraven: er zat tussen het linker voorspatbord en de carrosserie een klomp modder die na veel moeite los kwam.
Ook zat er een “nestje” onder de motorkap van het stilstaan in de schuur op de boederij…
Ik heb een bak van een Saxo van 29/10/1998 die ik wil plaatsen in de cabsax van 01/2000. Ik was er van uit gegaan dat het past, maar is dit ook zo??
Ik zie verschillen in motortypes, maar of daar verschillende bakken wel of niet op passen is mij wat vaag. Iemand een verlossend woord?
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Alles is gebaseerd op de TU-serie motorblokken. Het zou dus moeten passen.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Tu blok is met MA bak, past altijd maar er zitten wel verschillen in, overbrengingsverhouding of differentieel, ook de km teller kan verschillen.
Moet je van beide bakken de nummer eens opschrijven, op het net zijn de verschillen te vinden.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017