Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013
- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Op Citromobile heb ik 2 banden 185R15 93H RC-001 gekocht om voor op mijn ds-23 te plaatsen.
Vandaag de klus geklaard en de oude Michelins (3-4mm voor de liefhebber gratis) van achter eraf en de nieuwe retro’s erop gemonteerd.
Toen een banden wissel voor zaten Vredestein Sprint Clasic die naar achter, en de nieuwe Retro’s er voorop gezet.
Bij het uitdraaien uit de garage viel al meteen op dat het stuur lichter gaat, ook bij het test rijden is de wagen veel stiller geworden ook met scherpe bochten niets aan de hand.
Met de Vredestijn dacht ik dat ik een voorwiellager hoor, maar dat is nu weg.
Heb ze wel op 2.3 bar nog even zoeken hoeveel het moet zijn.
Ik ben geen kilometervreter en meestal rij ik met mooi weer, mijn banden raken er eerder uit vanwege leeftijd dan slijtage dus ben benieuwd hoe lang ze mee gaan.
Tot dusver zeer tevreden over de banden.
He grappig. Ik heb precies dezelfde ervaring.
Ik had ook Vredestein vooraan (wel oude uit 2000 ofzo).
De retro’s lijken veel lichter te sturen.
Als de Michelins nog ok zijn, heb ik wel interesse (ik stuur je even een PM).
Verder: de banden online zijn nog gewoon leverbaar zonder witte band!
Wel verwarrend want het plaatje is met white wall.
Ik heb ze gebeld: bij white wall staat er bij WW of WWW.
Voor de zekerheid zou ik even bellen als je een bestelling plaatst.
Tom Verheyden heeft nog een grote partij van deze banden liggen (zonder WW)
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Retro Classic: tot nu toe zeer prettige banden. Nu 10k mee gereden. Vandaag gemeten: voorzijde 6,5 m’n achter 7 mm. Lijkt me netjes. De 30k moet wel lukken. Hoewel ik op Michelin Energy banden wel eens een ton heb gereden (toen bij 3 mm vervangen). Ja, ik rijd beheerst. Wel vlot.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Op de DSpecial die ik gekocht heb zitten 4 versleten XAS banden. De 2 extra velgen in de kofferbak hebben ook versleten XAS banden en de band op het reservewiel is verdroogd.
Omdat ik over het algemeen positieve verhalen lees over de Retro Classic banden wil ik het er ook op wagen. Na even op een aantal bandensites te kijken kom ik echter tot de volgende conclusie:
De 185/80 R15 banden worden enkel helemaal zwart verkocht.
De 165/80 R15 banden worden enkel met white wall verkocht.
Nu heb ik geen bezwaar tegen een white wall.
Waar ik wel moeite mee heb is 2 achterbanden met en 2 voorbanden zonder white wall.
Weet iemand mij te vertellen waar ik 165 én 185 ofwel met ofwel zonder white wall kan kopen?
Indien niet: kan ik ook achter 185 monteren of is dit te breed en loopt dit aan?
bedankt!
Peugeot 206 1.1i Bleu de Chine (2004)
Citroën DSpécial Bleu d’orient (1974)
Heb erg veel zoekwerk gedaan naar de Retro met en zonder de white wall. Conclusie: Nee de 165 zijn niet zonder white wall te verkrijgen. Ben wel ergens een topic tegen gekomen van iemand die de white wall achteraf zwart wilde maken maar ben helaas geen resultaten tegen gekomen. Dit laatste zou ik niet zo snel doen aangezien ik bang ben dat het wit er toch weer doorheen zal komen.
Heb zelf zojuist de knoop doorgehakt en laat een complete set XAS’n monteren. Kwam op de Citromobile iemand tegen die ze tegen een relatief lage prijs kan leveren. (ben ze zelf nog niet goedkoper tegen gekomen).
€207,- voor XAS 180
€180,- voor XAS 165
Simmke schreef:
Weet iemand mij te vertellen waar ik 165 én 185 ofwel met ofwel zonder white wall kan kopen?
Indien niet: kan ik ook achter 185 monteren of is dit te breed en loopt dit aan?bedankt!
Op een auto van ‘74 met originele achterspatborden past 185 XVS, dus waarschijnlijk ook Retro Classic
Heb de Retro CLassic tyre 001 besteld en dit weekend ontvangen voor 185/80/R15 en achter 165/80R15 maar alleen achter zit er een White Side Wall op van 20 mm en voor niet. Ik was van de foto’s uitgegaan op de site maar het blijkt nu dat alleen de 165 met WSW 20 mm is gemaakt zoals hierboven ook al beschreven door Simmke.
Overigens de banden zien er prima uit !
IK zit nu alleen mee dat er voor geen WSW op zit ik kan ze nog terugsturen heb nog bedenk tijd.
Maar is het ook een optie als ik rondom 165/80/R15 monteer op een D-special uit 1971 ?
Overigens even ter info ik heb tijdelijk een keer de banden omgedraaid 165 voor en 185 achter gedaan (was meer voor omdat voor meer was afgesleten) en hiermee zijn we naar Parijs geweest (la monde de la DS 60 jaar en mee over het circuit gereden)
Heb verder geen problemen ondervonden met rijden totdat ik er achter kwam met de auto in de hoogste stand de spatschermen raken toen heb ik ze weer omgewisseld.
Kan iemand dit uitleggen wat het nadeel is van rondom 165 te leggen ?
Alvast bedankt !
165 voor vind ik een raar gezicht. Gewoon te klein, 185 ziet er veel beter uit op de voorwielen. Behalve het smoel moet je rekening houden met een andere overbrengingsverhouding. Door de kleinere omtrek maakt de motor meer toeren om een bepaalde snelheid te bereiken = meer lawaai, meer brandstofverbruik, meer slijtage.
Ik zou zeggen -nu je de banden in huis hebt - monteer de banden, 185 voor en 165 achter en maak de twee 165 banden zwart met een goede kwaliteit bandenzwart en herhaal dat af en toe.
Ik sta zelf op het punt om vier nieuwe banden te kopen/laten monteren. Ik twijfel tussen een ritje naar een partnergarage (bijv. Sanders, Citrotech) en de vier Retro’s gewoon laten monteren. Of vier banden bestellen via internet en een montagebedrijf vinden die wil monteren en belangrijk, kan balanceren. Ik woon in de regio Breda/Tilburg. Kent iemand een bandenbedrijf in die regio (of verder weg maakt me niet zoveel uit) die het juiste gereedschap heeft voor de dichte velgen van een DS en deze kan monteren balanceren?
Rinus
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Heel ver: Matterhorn in hilversum.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
EKL schreef:
Maar is het ook een optie als ik rondom 165/80/R15 monteer op een D-special uit 1971 ?
Kan iemand dit uitleggen wat het nadeel is van rondom 165 te leggen ?Alvast bedankt !
Rondom 165 is geen optie.
1) het is niet conform de typegoedkeuring voor de auto
2) je snelheidsmeter klopt niet meer
3) het toerental bij neemt toen, dus meer verbruik
4) langere remweg
5) verlies van wegligging
6) geen gezicht!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ben zojuist op internet op zoek gegaan naar vier Retro Classic banden in de maat 185 80 15. Tot mijn verbazing zie ik nu vrijwel alleen maar prijzen rond 240 euro per band bij verschillende internetaanbieders en ook “niet leverbaar”. Een aantal aanbieders zoals “Banden Guru” maakt het nog bonter: Als je de website betreedt wordt een prijs genoemd van € 82.60 per band. Als je dan doorklikt dan is het opeens € 242 per band. Enkele weken geleden lag de prijs op internet bij de diverse aanbieders tussen € 76 en € 100 per band.
Ben ik nou gek of zijn de prijzen echt zo gestegen?
gr
rinus
Rinus
Inderdaad bizar. Ik blij dat ik een aantal weken geleden 2 Retro’s “op voorraad” heb genomen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ook Citrotech meldt: “niet op voorraad”. Zal morgen nog wat rondbellen.
Rinus
Tom Verheyden heeft nog een grote stock liggen, dacht tussen 90 en 100€/band.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand