Tik geluid met sturen bij voorwielen of voorophanging
Erwin_B
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53

Gepost: 14 februari 2006 03:37 PM

Toen ik mijn BX kocht had hij een klein euvel dat als ik uiterst rechts stuurde dat er een tik bij mijn (rechter?) voorwiel kwam ook voelde ik het in mijn pedalen en stuur.
Sinds kort is het ook als ik naar links stuur en ik hoef ook niet meer naar het uiterste te sturen om dit te krijgen. Het tikken is dan ook continue, als je een rondje rijd dan blijft ie tikken tot je terug stuurt.. als of mijn wiel krom is en de slag aanloopt bijv.

Ik heb al gekeken of mijn wielen wel vast zaten, sja je weet het niet. Ook heb ik gekeken of ik mijn wielen heen en weer te bewegen waren anders dan het sturen.
Ik heb aan de stangen gevoeld (stabilisatie stang?) alleen dat lijkt ook allemaal vast te zitten.
Ook heb ik gekeken of het veren nog soepel gaat, dit lijkt geen probleem.

Wat mij laatste tijd opvalt is als ik achteruit rij en afrem dat er ook een tik bij mijn rechter wiel te horen is, alsof iets op zijn plek schiet zegmaar. (of er juist vanaf)

Hebben jullie een idee waar het in kan zitten en waar ik naar zou kunnen kijken.. opzich begin ik me wel zorgen te maken nu het allemaal erger wordt.

.Prutselaar.

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2963

Gepost: 14 februari 2006 04:26 PM
  [ # 1 ]

Remklauw die gek doet? Kan ook een fuseekogel zijn.

Test

Profiel  

Jf
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 594

- Evasion 2.0i
Gepost: 14 februari 2006 04:35 PM
  [ # 2 ]

tik

als je het stuur beweegt terwijl hij stilstaat dan kan het ook de stuurkolom zijn. als je je wielenvastpakt moet je kijke of je ze kan bewegen, zo ja dan zijn het de fuseekogels zo nee waarschijnlijk de stuurkolom, ik heb dit probleem meegemaakt met een ander merk auto

Profiel  

Erwin_B
< 100 berichten
Rank

Gepost: 14 februari 2006 06:12 PM
  [ # 3 ]

Ik heb de auto omhoog gekrikt en het stuur in het slot laten vallen en dan daartegen aan trekken omdat ik dan goed kon voelen of er speling in het stuurgebeuren zat.. maar dat gaf geen enkele kant op mee.

Hoe moet ik me voorstellen dat mijn remklauw gek doet? De remklauw zit vast, geen speling en ik hoef niet persee te remmen om het te laten tikken.

Fuseekogel, dat is dat ding wat aan je stuurstang zit bij je voorwiel toch?

.Prutselaar.

Profiel  

1800es
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 157

- C5 3.0 hdif Sedan exclusive
- C3 1.6 vti 120 exlusive automaat
Gepost: 14 februari 2006 07:42 PM
  [ # 4 ]

als het een “knoep"geluid is, kunnen ook de homokineten versleten zijn, auto in hoogste stand aan een kant opkrikken en dan voorzichtig!! in tweede versnelling laten lopen evt iets voor het achterwiel leggen,als je dan het stuur naar een kant draaid en dan wordt het geluid erger is het bingo. succes

jaaa, ik ben ook trots op mijn volvo

Profiel  

Jf
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 594

- Evasion 2.0i
Gepost: 04 maart 2006 07:59 AM
  [ # 5 ]

.....

en al gevonden wat het was/is ??

Profiel  

Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7097

Gepost: 04 maart 2006 01:30 PM
  [ # 6 ]

Probeer eens een bocht achteruit te nemen, hoor je hem dan ook knakken dan is het je fusee…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  

wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3194

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 04 maart 2006 03:33 PM
  [ # 7 ]

Zoals al gemeld waarschijnlijk aandrijfassen .

Wagen aan één kant opkrikken , in versnelling zetten en dan met de hand het vrije wiel vooruit en achteruitbewegen en kijken of er ergens abnormale speling is .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  

Erwin_B
< 100 berichten
Rank

Gepost: 07 maart 2006 03:36 PM
  [ # 8 ]

Ik heb mijn bxje aan beide kant om de beurt opgekrikt om te kijken of er speling tussen zit… helemaal nix.
Het is inderdaad dat knoepen en het word nu ook wat erger.
Als ik nu beetje vlot een wat scherp bochie neem knoept en bromt er van alles.. maarja ik blijf er maar voorlopig mee rijden.

Weten jullie of er mee doorrijden erg veel kwaad kan?

.Prutselaar.

Profiel  

BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3830

- BX 19 trs
Gepost: 07 maart 2006 03:54 PM
  [ # 9 ]

Zoals al eerder gemeld zijn je homokineetkoppelingen zeer waarschijnlijk versleten, dwz je aandrijfas koppelingen aan de wielzijde.
Dit veroorzaakt zonder twijfel het geluid bij jou BX.
Dezen moeten vervangen worden.
Je kunt twee dingen doen:
Je haalt gebruikte aandrijfassen/homokineten op de sloop en monteert ze.
Of je haalt nieuwe aandraijfaskoppelingen/homokineten bij de betere automaterialenzaak, en monteert ze.
(of laten monteren door een garage)

succes

Emiel

Profiel  

Erwin_B
< 100 berichten
Rank

Gepost: 07 maart 2006 04:49 PM
  [ # 10 ]

Hmm tussen die twee dingen die je aangeeft mis ik mijn optie: doorrijden?  Confused:  Dat het mijn homo’s zijn is ook tot mij doorgedrongen.. heb ook inmiddels gezien hoe ik ze ongeveer kan vervangen.
olie uitversnellingsbak laten lopen, wielen eraf en de boel daar los maken en dan de assen er tussen uittrekken en er nieuwe in doen enzo.
Wil er alleen mee wachten tot het of vanzelf overgaat (hoop doet leven) of tot het mooier weer wordt tegelijkertijd dat ik even wat meer tijd heb.

.Prutselaar.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook