GW, zijn er nog restrictors voor de EW 7?
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Goedemorgen,
Ik heb een EW10A motor 2.0 16V volautomaat, ik heb geen olieverbruik, heb nu 12.000 km gereden en nu is het tijd om te verversen, alhoewel de olie er nog goudbruin uitziet, ik doe dit elk jaar inc oliefilter.
Zou ik deze ristrictor gewoon erin zetten of is het niet zinvol omdat ik geen olieverbruik heb?
Mijn pa heeft een C5 ook met eem EW10A motor maar dan de 1.8 16V handgeschakeld, ook geen olieverbruik, maar ik lees dit draadje met veel belangstelling..
Iets in mij zegt voorkomen is beter als genezen, maar ze verbruiken allebei niets..
Is dit misschien iets voor de toekomst voor onze auto’s, we willen allebei er nog lang van genieten.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Zolang er geen olieverbruik is wat je irriteert, niets aan doen. De C5 met 1.8 heeft geen EW10A, dat is echt een 2 liter motor.
Dit is een EW7.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Als ik me niet vergis heeft een 2004 Xsara Picasso ook een EW7?
Wij hebben 2 Picasso’s, één uit 2000 en recent een 2004 model geërfd.
Beide 1,8 16V.
De oude heeft veel meer kilometers, maar heeft altijd wat olie verbruikt.
Uitlaat is ook wat zwart.
De nieuwe verbruikt vrijwel geen olie en de uitlaat is brandschoon…
Misschien is er toch wat aangepast?
Helaas staat de “nieuwe” nu bij de garage omdat er een motorfiets tegenaan is geknald, maar dat is een ander verhaal…
Maar heb je nog restrictors voor de EW7 ?
Wil het toch ook maar es proberen…
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ik moet voor de kleintjes een nieuwe serie laten maken, ze zijn op. Even geduld dus, alstublieft!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
H@ns schreef:Als ik me niet vergis heeft een 2004 Xsara Picasso ook een EW7?
Wij hebben 2 Picasso’s, één uit 2000 en recent een 2004 model geërfd.
Beide 1,8 16V.
......
Sinds ORGA 8365 (4 okt 1999) zit de EW7J4 in de Xsara Picasso.
Bij de introductie van de C4 Picasso is dat gewijzigd in de EW7A.
Dat geldt ook voor de EW10A, die is er pas bij de C4 Picasso in gekomen. In de Xsara Picasso zat de EW10J4.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
GW,
Duidelijk, dan laat ik het maar even zo en mocht ik ze nodig hebben dan laat ik het weten.
Fijn weekend.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Mijn compagnon, die normalerwijs de restrictors maakt, is vanaf vandaag een week of 3 met vakantie. Wanneer de nieuwe serie klaar is meld ik het weer. Voor de EW10A zijn er nog wat in voorraad.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Beste Citroënliefhebbers,
Zonder de restrictor was het olieverbruik van mijn Xsara Break met EW10J4 motor hoog. Hoe hoog precies weet ik niet. Ik moest vaak bijvullen. Nu met restrictor hoef ik nauwelijks meer bij te vullen en meet ik een olieverbruik van minder dan 1 liter op 6000 km. Geweldig resultaat, vind ik. Overigens heb ik de indruk dat het peil op een gegeven moment niet langer daalt op de peilstok (als het peil halverwege de twee merktekens staat nadat er ongeveer een halve liter olie is verdwenen). Heeft iemand anders deze ervaring wellicht ook?
Hein
H@ns schreef:Als ik me niet vergis heeft een 2004 Xsara Picasso ook een EW7?
Wij hebben 2 Picasso’s, één uit 2000 en recent een 2004 model geërfd.
Beide 1,8 16V.
De oude heeft veel meer kilometers, maar heeft altijd wat olie verbruikt.
Uitlaat is ook wat zwart.
De nieuwe verbruikt vrijwel geen olie en de uitlaat is brandschoon…
Misschien is er toch wat aangepast?
Helaas staat de “nieuwe” nu bij de garage omdat er een motorfiets tegenaan is geknald, maar dat is een ander verhaal…
Maar heb je nog restrictors voor de EW7 ?
Wil het toch ook maar es proberen…
Verschilt van motor tot motor en hoeft niet direct veroorzaakt te zijn door aanpassing aan eentje van een later bouwjaar.
In mijn C4, gebouwd in december 2004 (datum eerste toelating juni 2005) zit een EW10J4 en die heeft pas geleden bij z’n APK keuring 0,25 liter olie bijgevuld gekregen. Dit was 7000km na de laatste onderhoudsbeurt. Oftewel 1 op 28.000 voor wat betreft olie.
Terwijl er ook auto’s zijn met EW10J4 die olie zuipen als een gek.
De Xsara Picasso van 2003 (eerste toelating februari 2003, dus zal wel gebouwd zijn in 2002) van m’n ouders, met EW7, verbruikt olie, 1 op 5000 ofzo.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Gisteren terug van vakantie in Frankrijk. Vlak voor vertrek begon ie wat onregelmatig te lopen bij bijvoorbeeld een rij voor het verkeerslicht en treuzelen bij parkeren, b.v. paar keer heen en weer steken. (zal ook niet)
In de file in Parijs (helaas) erg slecht stationair lopen, bijna afslaan, vlak voor afslaan mengselgas regeling storing en ook afslaan dus. Dan ook een oliedruk waarschuwing. De file met het zweet onder de oksels doorgekomen door de versnelling steeds op neutraal te zetten bij het stoppen (automaat) Dan sloeg ie net niet af, wel blijven schudden en slecht lopen. (flink doorrijden ging/gaat prima)
Ook op de vakantie bestemming direct beroerd lopen en schudden als het even langer duurde om b.v. te parkeren. Klepstoter problemen? Ik dacht ook dat het aan schuin staan/rijden van de auto lag, maar bij manouvreren op b.v. een parkeerplaats niet op een helling ging ie ook al beroerd lopen.
Problemen lijken nu verdwenen zijn omdat ik in Frankrijk de restrictor weg heb gehaald? Op de terugweg niet via Parijs, maar wel in Rouen veel verkeerslichten en start-stop files voor de verkeerslichten bij warm weer. Geen problemen meer. Ook bij (expres) extra rustig parkeren geen problemen. Motor loopt nu gewoon stationair. Ook bij gas. Ligt het aan de restrictor? Of is dat puur toeval? We hebben natuurlijk flinke einden gereden, auto heb ik expres met super 98 verwend. Ik weet het niet. Ik hou de restictor eerst even uit de auto. Helaas direct hoger olieverbruik, dat wel. Is dus geen kritiek, maar een observatie, als ie weer beroerd gaat lopen zonder de restrictor dan kunnen we die wegstrepen (en er weer in doen)
Wat let je om de restrictor er nu weer in te zetten?
Dan merk je wel of het probleem weer terugkomt, en krijg je snel meer duidelijkheid
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Goed punt! Gaan we ff doen
Ik ben alleen een beetje bang voor die “oliedruk te laag” momenten. We gaan er gewoon voor
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Jammer dat de reis zo vervelend verlopen is, maar ook goed dat je het hier meldt. Ondertussen ben je de eerste die met een dergelijke “klacht” komt en ik hoop dan ook dat er iets anders de oorzaak is geweest van de beroerde motorloop.Misschien is er een combinatie van factoren waar de restrictor dan wel invloed op heeft gehad.
Het zou fijn zijn als je ons hiervan op de hoogte houdt.
Vooralsnog krijg ik alleen maar positieve reacties van gebruikers die significant minder olie verbruiken en ook zijn er reacties geweest die juist een rustiger motorloop hebben ervaren bij stationair toerental.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Ik vind het inderdaad niet logisch dat de restrictor de oorzaak zal zijn. Maar opvallend dat ie vandaag, mét restrictor direct weer heel beroerd liep toen ik na een stukje rijden even in (heel kort) file-achtig verkeer kwam. (wat treuzelende automobilisten) Het duurde maar even omdat ik vrij vlot weer door kon rijden, maar toch opvallend. Ook minder strak stationair lopen. Restrictor er even uit bij de supermarkt (m8 boutje mee ) En direct een stuk rustiger “strakker” stationair lopen. (na weer starten van de auto) Zit het tussen mijn oren? Zou heel goed kunnen. Ik hou je op de hoogte!