Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik heb nog een zwart dashboard, maar zonder paddestoel voor de instrumenten.
Sowieso heb ik wel een en ander aan bruikbaar spul liggen.
Wat een toffe community is het ook! Dank allemaal voor het aanbieden van spullen, maar dit is natuurlijk nog allemaal toekomstmuziek. Eerst is het tijd om de belangrijke zaken aan te pakken! Ik wacht momenteel nog steeds op mijn nieuwe octopussen en ontstekingsonderdelen, maar wil ondertussen een ander kwaaltje verhelpen: de claxon is defect. Heeft er iemand tips hoe ik het kreng weer aan het werk krijg en waar het überhaupt zit?
Mvg,
Koen B
Citroën BX 16 TZI 1990
Claxons gaan volgens mij zelden kapot. Misschien een massaprobleempje of eventueel een draadbreuk?
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
KoenB schreef:de claxon is defect. Heeft er iemand tips hoe ik het kreng weer aan het werk krijg en waar het überhaupt zit?
Zit voor het linker voorwiel. Als je wat clipjes van de modderkuip weghaalt kan je de kuip iets wegtrekken en kan je precies bij de claxon. Als je handig bent kun je door het gat in de carrosserie achter de linker koplamp bij de stekker en deze zo testen(multimeter of lampje). Grote kans dat de voet van de claxon geoxideerd is waardoor hij geen massa maakt.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
Of de schakelaar aan de stuurkolom (richtingaanwijzer stengel). Naast wat Timo1993 al aangeeft: oxidatie. Claxon zelf nog niet meegemaakt.
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
rehc schreef:Of de schakelaar aan de stuurkolom (richtingaanwijzer stengel).
dit is redelijk makkelijk op te sporen door de multimeter. De ene probe in de stekker en de andere op de minpool van de accu. Dan weet je dus of de bedrading en stengel goed zijn.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Over de octopussen: (mijn idee-fixe, sorry want veel problemen mee gehad) check even of ze soepel zijn. zoals je in mijn draadje over de rode break kunt volgen, ga ik het anders oplossen. er zitten zijn wat issues met de originele citroen oplossing. en ik wil je graag de ellende om de grote te vervangen besparen, want het is erg moeilijk, niet nodig en jammer van de moeite als na een halfjaar blijkt dat het toch oude voorraad was en het te korte stukje van de octopus naar de voorste hoogteregelaar los gescheurd is. die staat namelijk onder erg veel spanning in een te krappe bocht. Met een aantal meters benzineslang of nylon buis gaat het ook en koppel je de zaak op een makkelijk te bereiken plaats aan elkaar ipv een plek die je niet eens kunt zien en amper met een vinger kunt aanraken.
fabrikagetechnisch was het misschien een goeie besparing van citroen om het zo te doen, maar vanuit service oogpunt een grote misser.
de kleine octopus zou ik zeker vervangen door een stuk 10mm buis en twee haakse nylon koppelstukken van de wildkamp. die twee kleine eleidingen die er opzitten koppel je dan aan de retour van je remcylinder die via de motorkaprand loopt. dat doe je met twee t-stukken 6x4x6 oid en wat korte stukjes 6mm slang. dat zit lekker in het zicht dus als daar wat mis mee is, hoef je niet de brug op of de smeerput in. bijkomend voordeel is dat als je octo toch lek slaat, alle retourolie van de drukregelaar niet via die twee dunne slangetjes zo naar buiten komt bij de hoogteregelaar.
Oh zo te zien heb jij een BDZ motor. dat ding op het kleppendeksel heb ik niet, en ik heb een BDY met magneti marelli monopoint.
—
de groeten van simon
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Hmm, dat geharrewar met losse slangen en koppelstukken vind ik altijd meer gedoe dan gewoon een originele Citroën bundel er in fietsen ..
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
erinfietsen alsof je tot je naaf in de koude teer zit…
in hoeveel uur doe jij het? (in de juiste omgeving wel te verstaan: warm, droog, binnen, die hele hoek onder de zanderige hydrauliekolie…)
maar van mij mag je. Kunnen ze je bellen als het bij een bx moet gebeuren? bij mij hoeft het natuurlijk niet meer hierna.
—
de groeten van simon
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Normaal antwoorden zit er voor jou ook niet bij he? Mij de vorige keer ook de grond in boren alsof ik nooit iets aan een BX heb gedaan. Prima, succes met je losse slangen zooi die o zo perfect is.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Mannen, laten we het een beetje gezellig houden. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Van 1995 tot 2005 heb ik dagelijks aan bx’en moeten werken en beroepsmatig onder dwang van een baas zeker honderd octopussen vervangen. Na 2005 heb ik het hobbymatig nog een tijdje gedaan voor mensen die ik aardig vond… Het vervangen van een octopus is geen hogere wiskunde en ook geen klus voor de NASA. Ik heb het op de brug, op de grond, stoeprand, bij -20 en + 30 graden, in de zon, in de regen, de sneeuw en binnen in een super schone werkplaats mogen doen. Nooit heb ik de constructie an zich vervloekt, immers ik haatte de hele bx in z’n geheel. Toch moet ik zeggen dat na het vervangen van een octo, door een originele van de dealer, er de daarop volgende vijf tot tien jaar geen lekkages en narigheid meer voorkwam bij zo’n auto.
Belangrijk is dat je de octo netjes monteert, oplet dat de slangen niet knikken of klem komen te zitten en dat je het hele systeem fris houdt: regelmatig verse Lhm dus.
Met alternatieven hebben we de afgelopen 20 jaar zat geëxperimenteerd. En altijd was het gezeik. Benzineslang is op de lange duur namelijk niet helemaal 100% LHM bestendig. Koppelstukjes worden hard, breken af. En, het ziet er vaak niet uit. Beun noemden we dat.
Inmiddels ben ik wel genezen van gebeun met koppelstukjes, benzineslang, nylonslang, verbindingen met gesoldeerde leidingen enz enz enz en monteer ik gewoon een originele octo, nieuw uit de zak van de dealer.
Ik heb nu, anno 2016, nog één iemand met een bx in de kring van aardige mensen. Die BX, daar heb ik in de winter van 2007 een nieuwe octopus ingefietst. Op de stoeprand. En weet je wat? Het lekt nog steeds niet!
Zomaar een verhaaltje uit 20 jaar eigen ervaring, doe er mee wat je wil. En veel succes en plezier met je BX!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Juist. Exact mijn punt.
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Fijn om te horen dat het ook goed kan gaan. bij mij dus niet.
En excuses aan tim1993, het lijkt erop dat wij niet compatible zijn. neem mijn postings met een korrel zout. het is slechts een mening.
Aangezien verbeteren van fabrieksmeuk Mijn beroep is kijk ik anders aan tegen installaties en ken helaas genoeg fabrieks-vrijdagmiddag-oplossingen. Ik vind dat de octopus daar eentje van is.
Ook af fabriek zijn er koppelstukken die voor zover ik weet van nylon zijn. mocht dat een ander materiaal zijn, zou ik dat graag willen weten.
—
de groeten van simon
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Aangezien ik nog nooit een oplossing voor de octopus heb gezien die én beter is dan de originele én net zo mooi past én er net zo goed uitziet én uit één stuk bestaat zonder koppelstukjes, klemmetjes en aan elkaar gebeunde verschillende materialen houd IK het nog bij origineel. Ik ben benieuwd waar je mee gaat komen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste