Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dan moet ie gewoon lopen, zij het slecht.
Ik zou toch maar eens de verdeler gaan verdraaien….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Morgen wil ik de stand vd nokkenas tov de krukas nog controleren.
Ik heb begrepen dat wanneer cilinder 1 op BDP staat (gaatje vliegwiel), de in- en uitlaatkleppen van cilinder 1 dicht moeten staan.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Je zou de timing van de nokkenas grofweg zo kunnen controleren: zuiger van de eerste cilinder in BDP (even een lange schroevendraaier door het bougiegat steken om zeker te weten dat de zuiger boven staat). Dan zijn er twee mogelijkheden, of de beide kleppen van deze cilinder staan dicht of ze staan allebei precies op kantelen. Dit kantelen betekend dat de uitlaatklep net dicht staat en de inlaatklep begint te openen.
Als ze allebei dicht staan moet je de krukas precies één omwenteling draaien, op dat punt moeten de kleppen dan beide kantelen.
groet Douwe
En als aanvulling, op het moment dat de zuiger in het BDP staat en de beide kleppen staan dicht (dus niet op kantelen) dan moet de rotor van de verdeler naar de bougiekabel van de eerste cilinder wijzen.
SalsaChris schreef:Morgen wil ik de stand vd nokkenas tov de krukas nog controleren.
Ik heb begrepen dat wanneer cilinder 1 op BDP staat (gaatje vliegwiel), de in- en uitlaatkleppen van cilinder 1 dicht moeten staan.
Klopt
Tenzij je een oudere motor hebt (dan zou het 12 gr voor BDP kunnen zijn) maar dan moet ie ook wel aanslaan.
Nog even een laatste update voor we op vakantie vertrekken.
Zoals gezegd vandaag de stand tussen nokken- en krukas gecontroleerd.
Blijkt dat er wel spanning staat op de inlaat- maar er is duidelijk speling te voelen op de uitlaatklep.
Alles wijst er dus op dat ik iets verkeerd gedaan heb bij het plaatsten van de ketting.
Na de vakantie laat ik er nog iemand naar kijken voor de zekerheid.
En in het slechtste geval gaat de motor er weer uit.
Even door de zure appel heen bijten en dan hopelijk heel veel rijplezier.
Verder nog wat kleine dingetjes gedaan.
Nu ik toch in de garage was ook maar even een nieuwe antennekabel geplaatst en de auto alvast maar gewassen en gepolierd.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik snap niet wat je nou bedoeld eigenlijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wat begrijp je niet, waterman?
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Waterman, ik had cilinder 1 op het BDP gezet.
In deze stand zouden de in- en uitlaatklep dicht moeten zijn.
Maar in mijn geval is het zo dat de inlaatklep open staat en de uitlaat dicht.
Dus iets is daar al niet juist.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Als je de 1e cil in bdp hebt en je draait nog een stukje verder, gaat de inlaatklep dan verder open of juist dicht?
Als ie open gaat staat de verdeler 180 gr verkeerd, als de klep juist dicht gaat dan is de nokkenas mogelijk een tandje verkeerd.
Dan moet de motor eruit of je moet een gat hakken.
Beide wel ingrijpend…
Alles is juist voorzien van geluiddempend materiaal en er is een hitteschild geplaatst.
Het zou zonde zijn om deze nu al stuk te snijden.
Als het moet, dan moet het. Maar als het even kan wel zoals het hoort.
Zoals eerder vermeld voor ik de motor er weer uithaal zal ik alles nog eens nalopen, maar wel met hulp dit x.
En natuurlijk nog wat foto’s van vandaag
De motorkap heeft ooit een scheurtje opgelopen
En omdat ikzelf geen aluminium kan lassen.
Ea verstevigt met een aluminium plaatje.
En het resultaat.
Voor het polieren.
En erna
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Is wel een hele mooie kleur voor een snouque!
Ik moet momenteel het mooiste wrak hebben.
Dank je, .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Ja, heb je zo’n glimmende bolide, doet ie et niet…
Zou wel handig zijn als ie van z’n plek komt zonder duwen…
Hoe klinkt het als je hem laat draaien op de startmotor?
Normaal of jaagt ie rond als een malle?
en regelmatig of juist niet?