De motor temperatuur was te hoog opgelopen.
Ik verdacht als eerste de waterpomp aandrijving.
Het aandrijfwiel op de pomp en de multirib snaar heb ik vervangen om meer grip op het koppelwiel/tussenwiel te krijgen.
Het vervelende is dat je de waterpomp ziet draaien maar niet kunt meten of zien wat er gebeurd tijdens de rit.
Achteraf (na vervanging van de koppakking waar niets aan te zien was) heeft hoogst waarschijnlijk de mechanische overbrenging van de veerdruk van het koppelwiel het probleem veroorzaakt “slippen van de waterpomp aandrijving”
Zijn er meer gevallen bekend?
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
naar mijn weten, sneuvelt een kopaking niet omdat de pomp niet werkt, alleen gaat de motor dan koken. of je moet er echt mee door blijven rijden,
normalite sneuveld de koppaking omdat het niveau te laag is, het karton verbrand dan, en zo is er geen afdichting meer.
heeft deze motor eigenlijk nog losse cilinder bussen?
was de pomp overigens wel vervangen samen met de disterebutie.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat is dat voor motor?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
een 1.6 120 Vti LPG
beremans schreef:naar mijn weten, sneuvelt een kopaking niet omdat de pomp niet werkt, alleen gaat de motor dan koken. of je moet er echt mee door blijven rijden,
normalite sneuveld de koppaking omdat het niveau te laag is, het karton verbrand dan, en zo is er geen afdichting meer.
heeft deze motor eigenlijk nog losse cilinder bussen?
was de pomp overigens wel vervangen samen met de disterebutie.
Deze motor heeft geen losse cilinderbussen en ook heeft de pomp niets met de distributie te maken. Als je karton gebruikt als pakking heb je waarschijnlijk de verpakking gebruikt. Als je niet weet hoe het zit, waarom meen je dan te moeten reageren? Draag je op deze manier bij aan de vraag die ik stel?
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er zijn waterpompen met een schoep van plastic. Die schoep verslijt en dan heb je veel minder opbrengst. Ik weet alleen niet uit mijn hoofd of jouw motor wellicht zo’n waterpomp heeft.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Neen, het lag niet aan de waaier…preventief heb ik wel de pomp vervangen maar aan de schoep was absoluut geen slijtage. (bij 150000km)