waterman schreef:
Die BX, daar heb ik in de winter van 2007 een nieuwe octopus ingefietst. Op de stoeprand. En weet je wat? Het lekt nog steeds niet!
Maar… wat je nu nog nieuw kunt kopen, is wel Poolse imitatie, van aanzienlijk mindere kwaliteit dan de originele slangen. Kun je nog wél aan originele slangen komen, dan hebben ze waarschijnlijk tien of vijftien jaar op de plank gelegen.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Imitatie moet je sowieso nooit kopen. Wat betreft NOS onderdelen: in principe verouderen slangen die in een zakkie op een plank liggen niet. De slangen verouderen tijdens gebruik, met name door de invloeden van temperatuur, vocht en, indien blootgesteld aan zonlicht, UV-straling.
De Poolse imitatieslangen ken ik niet, maar als het van een zelfde kwaliteit is als vele nagemaakte DS onderdelen die nu op de markt zijn dan houd ik mijn hart vast….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Laten we er over ophouden. we zijn een topic aan het kapen.ik post wel wat pics in een aparte thread als het klaar is.
—
de groeten van simon
Mooi om te zien dat deze thread ook zonder inspraak van mij nog enigszins levendig gehouden wordt. Ik moet zeggen dat ik me kostelijk vermaak met al jullie input omtrent de octopussen. Zelf heb ik het niet zo op weekdieren, ik ben gekker op dieren met een maandelijkse cyclus.
Vandaag heb ik de verdelerkap, bougiekabels en bougies vervangen. Hoognodig, want op de penaansluitingen van de rotorkap zat al behoorlijke oxidatie. Bougies netjes afgetikt op .60 mm en handvast plus een klein slagje ingedraaid in het blok. Nieuwe ontsteking doet wonderen, de auto pakt veel mooier op. Echter, het lage stationaire toerental (550) bleef. Ik heb dit vooralsnog opgelost met een klein ringetje op de eindstop van de gasklep te zetten, waardoor het toerental nu zo rond 800 rpm ligt. Een beunfix, maar dit is slechts van tijdelijke aard. Op termijn wordt het wel zaak om de kleppen te stellen en de CO goed af te stellen, de auto valt bijna helemaal uit als je het gas loslaat.
De originele octopussen zijn inmiddels gearriveerd en worden “er in gefietst” zodra er in de loods van pascal en de mannen ruimte is voor het laswerk dat aan de achterste kokers gedaan moet worden. Vlak daarvoor moet de bekleding eruit, een mooi moment om de stoelen te reinigen met een sproei-extractiemachine en de hele mik eens goed door te lopen.
Zodra laswerk goed is en de octopussen middels vélo en hogere wiskunde op zijn plaats zitten, is de volgende stap om de LHM te verversen en dan door te gaan naar het koelsysteem. Een nieuwe thermostaat plaats ik uit voorzorg, het systeem moet een keer afgeperst worden door een specialist om op lekken te controleren en dan als laatste kijken of de koelfan nog wel aanslaat (nooit gehoord).
Kortom, bakken werk. Lang leve de BX!
Citroën BX 16 TZI 1990
Geeft de verpakking van de slangen een indicatie waar ze vandaan komen? (Een Citroën-logo zegt nog niets, want volgens mij maken die Polen de slangen in licentie.)
Rougefurio schreef:Geeft de verpakking van de slangen een indicatie waar ze vandaan komen? (Een Citroën-logo zegt nog niets, want volgens mij maken die Polen de slangen in licentie.)
Op de zak staat dat het originele Citroën onderdelen zijn, maar wel “Made in Pologne”
Afgelopen week heb ik door drukte op het werk eigenlijk niet veel gedaan. Vorige week maandag nog mee op en neer naar Almelo geweest om een aanhanger op te halen, onderweg op de A1 een schitterende zilveren BX in tegengestelde richting gespot!
Ik begin me wel zorgen te maken om de roest bovenaan de a-stijlen. Wat is hiervoor een passende oplossing? Links dek ik momenteel af met een studentenmatje, maar rechts zitten er ook al blaasjes onder de lak.
Citroën BX 16 TZI 1990
Na een tijd van rust is het dan nu weer eens tijd voor een update.
Vanavond de tellerbak van de BX vervangen. Er zat een tellerbak van een TRD in, maar deze is vervangen voor die van een GTi. De KM-teller, tankmeter en oliedrukmeter (tevens oliepeil) werken, maar de toerenteller is dood en ik geloof ook dat dit geldt voor de watertemp en olietemp. Kan dit liggen aan de tellers of zijn de corresponderende sensoren van het padje?
Daarnaast ook maar eens gekeken waar de slechte loop van de laatste paar dagen van vandaan komt: de MAP sensor lijkt het euvel te zijn, daar de motor gelijk beter loopt zodra het vacuumslangetje van het inlaatspruitstuk getrokken wordt…
Daarnaast een vraagje onder de leden: heeft iemand ervaring met roest in de tankdop? En heeft daarnaast iemand nog een olieslang vanaf de olievuldop naar het motorcarter toe?
Citroën BX 16 TZI 1990
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Ik ben in mijn zoektocht naar mogelijkheden om een toerenteller in mijn BX te zetten er achter gekomen dat er verschillen schijnen te zijn tussen de verschillende toerentellers. De toerenteller van een auto met een Bosch inspuiting schijnt anders te zijn dan die van een auto met Magneti Marelli inspuiting. De 1.6 TZI heeft een MM inspuiting, de GTi Bosch, dus dat zou het probleem kunnen zijn. Ik heb via Gert een TZI tellerbak overgenomen, daar zit dus een toerenteller van een MM motor op, die zou overeen komen met jouw auto. Ik wil best de toerenteller wisselen met die van jouw GTi bak, ik heb namelijk juist een Bosch inspuiting.
Wat betreft de watertemp en olietemp, een TZI heeft daar geen sensoren voor, dus als je die meters werkend wilt krijgen zul je de sensoren los moeten aansluiten.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
En dito bedrading trekken… Vanaf de tellerbak naar de sensoren.
Stelt niks voor maar moet je wel even doen
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
MLConian schreef:Ik ben in mijn zoektocht naar mogelijkheden om een toerenteller in mijn BX te zetten er achter gekomen dat er verschillen schijnen te zijn tussen de verschillende toerentellers. De toerenteller van een auto met een Bosch inspuiting schijnt anders te zijn dan die van een auto met Magneti Marelli inspuiting. De 1.6 TZI heeft een MM inspuiting, de GTi Bosch, dus dat zou het probleem kunnen zijn. Ik heb via Gert een TZI tellerbak overgenomen, daar zit dus een toerenteller van een MM motor op, die zou overeen komen met jouw auto. Ik wil best de toerenteller wisselen met die van jouw GTi bak, ik heb namelijk juist een Bosch inspuiting.
Wat betreft de watertemp en olietemp, een TZI heeft daar geen sensoren voor, dus als je die meters werkend wilt krijgen zul je de sensoren los moeten aansluiten.
Goed verhaal. Dus ik heb een Magneti Marelli Monopoint-unit en daarom herkent de Bosch Unit niet de zooi. Ik wil graag met je ruilen! Ik heb overigens de andere meters (turbodrukverklikker, oliedrukverklikker, watertempverklikker, toerenteller voor TZD) nog los liggen, deze mogen ook voor niets weg als iemand er wat aan heeft.
Citroën BX 16 TZI 1990
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Als je met watertempverklikker een metertje bedoelt ipv een lampje neem ik ‘m graag van je over, evenals de turbodruk. Fijn dat ‘t net Lego is, die tellerbakken!
Ik haal morgen of overmorgen even de toerenteller uit de tellerbak, en dan stuur ik een PM om te bespreken hoe de spullen van eigenaar kunnen wisselen.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Gisteren heb ik een grote klus aangepakt waar ik al een maand tegenop zag: de octopussen vervangen.
Na een viertal uren schema’s bekijken, genummerde foto’s en kijken waar welk slangetje naartoe loopt en deze vervolgens lospeuteren kon ik eindelijk beginnen aan de kleine octopus. Als first-time BX-eigenaar toch wel een echte rotklus! Nu heb ik het wel voor elkaar gekregen om de slang op het expansievat te monteren, de slang op de accumulator en de slang voor de linker hoogteregelaar. De slang op de rechter hoogteregelaar is echter bijna niet te plaatsen, omdat het uiteinde van de hoogteregelaar vlak bovenop de grote octopus drukt. Na drie uur gepiel en gemartel heb ik gefrustreerd de auto op haar blokken (Hertog Jan, bedankt!) laten staan en ga ik morgenmiddag met frisse moed verder. Echter, heeft er iemand een toptip om op zo’n lastige plek de slang erop te krijgen?
Mocht iemand helemaal hulpvaardig zijn: je bent welkom in Nijmegen!
Groeten,
Koen
Citroën BX 16 TZI 1990
Totaal aantal Berichten: 5463
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Hoi Koen.
Even voor de duidelijkheid.
De BX heeft 2 hoogteregelaars.. Voor en achter.
Ik neem aan dat het om de aansluiting van de slangen vóór gaat?
Het is me nu een beetje onduidelijk? (Geef toe dat ik technisch nog steeds een leek ben)
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
GWHENDRIKS2 schreef:Hoi Koen.
Even voor de duidelijkheid.
De BX heeft 2 hoogteregelaars.. Voor en achter.
Ik neem aan dat het om de aansluiting van de slangen vóór gaat?
Het is me nu een beetje onduidelijk? (Geef toe dat ik technisch nog steeds een leek ben)
Technisch nog steeds een lek?
Oké, ik blijk dus net zo a-technisch te zijn. Feitelijk zit er achter het rechtervoorwiel één hoogteregelaar en loopt er vanaf de achterkant een hard plastic buisje naar de voorzijde die achter de subframe-balk komt om daar te matchen met de slang van de kleine octo. Die heb ik er makkelijk en snel aan. Echter, de voorste hoogteregelaar is *&%($)@!!! moeilijk bereikbaar en zit precies in het hoekje tussen stuurstang, aandrijfas, grote octo en onderzijde blok.
Citroën BX 16 TZI 1990
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
De rechter aandrijfas heb je er toch wel uit…... Of niet? Scheelt een boel gefrunnik en geeft veel meer zicht en ruimte. Meteen bakolie vervangen die moet er toch uit als je de as eruit pakt.
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS