Na constatering van een emissiestoring bleek dat na uitlezing bij de dealer de bobine van de tweede cilinder stuk is. Deze wordt vanmiddag vervangen. Nu viel mij op dat er behoorlijk wat motorolie lag in de ruimtes van de tweede en derde bougiegaten. Ik schrok daar wel van. Volgens de monteur kwam dit niet uit de bougiegaten zelf maar lekte er olie langs de voorste kleppendekselpakking. Is dit aannemelijk?? Aangezien een dergelijke pakking niet los te bestellen is wordt eea opgelost met vloeibare pakking.
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Dit is een bekende kwaal van de PSA V6. Xantia’s, C5’en en 406’en hebben er ook last van.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Dank voor je reaktie. Niets verontrustends dus.
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Niet echt nee, er moet echter wel wat aan gedaan worden. Van olie in je bougieschacht loopt je motor niet beter
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 17-03-2013
trek toch even beide stekkers van de nokkenasverstelventielen los. Als daar olie in zit, komt daar de olie vandaan. De klepdekselpakkingen komen bijna niet voor bij de C6. De ventielen helaas wel.
Garage Johan Oldenhage B.V.
Tarwestraat 9 2153GE Nieuw Vennep
website
Dank voor het advies. Ik heb het doorgegeven aan de dienstdoende monteur en er wordt naar gekeken.
Ik ben zojuist gebeld door de monteur. De olie lekte langs het kleppendeksel. Bij de nokkenasventielverstellers was het droog. Probleem lijkt dus te zijn opgelost.
Ik heb de auto weer terug. Volgens de monteur was de pakking flink verdroogd en uitgehard. Bij inspectie na een proefrit stond het zaakje gelukkig nog steeds droog. Wat mij wel opvalt is dat de kop van de vervangen bobine wit is ipv zwart.
Kop bobine wit: Dat is logisch: De nieuwe zijn van een ander merk, en zijn blijkbaar beter maar niet feilloos. Even zoeken op V6 en bobine problemen.
To err is human, not to err is divine.
Nog even een vraagje. Van de voorste drie bobines zijn er twee vervangen. Ik heb voor de vakantie nog even een bobine extra gekocht. Is het verstandig om ook de nog niet vervangen aan de voorzijde preventief te vervangen? En zo ja dit is toch enkel een kwestie van een boutje losdraaien en een stekker demonteren en monteren? Of moet het systeem dan ook weer opnieuw uitgelezen worden?
De voorste zijn eenvoudig te vervangen, en inderdaad: Boutje los, stekertje eruit en nieuwe erin. Als ze goed werken ziet “het systeem” niets. Ik zou de bobines zolang ze goed werken laten zitten, neem de reserve en een torx sleutel mee. Aan de achterkant is het moeilijker, moet het spruitstuk los.
To err is human, not to err is divine.
Ok dank voor je advies. Ik ga het opvolgen. Ik zal even de juiste maat torx opzoeken.
Onder het motto oefening baart kunst heb ik de nog niet vervangen derde bobine toch maar vervangen. Beter rustig op de eigen oprit dan op een drukke route de soleil was de achterliggende gedachte. De oude zag er overigens niet erg jofel meer uit en de tweede en derde gingen bovendien relatief snel achterelkaar stuk. De oude bobine gaat nu dus mee in de kofferbak.