Ik heb de voltmeter op de akku gehad.
Als de motor niet loopt meet ik 13 volt
Met draaiende motor meet ik 14,5 volt.
Dit lijken me prima waardes
Paar dagen de reservesleutel gebruikt, geen verandering.
Wat gebeurt er bij jullie als je het kontakt uit zet. Is dan het klokje ook weg. Als ik het kontakt af zet is het displaytje leeg en begint het geluid.
Ik word gek.
Wie geeft de gouden tip.
Andries
heb bij mijn eigen wagen even na gemeten de waardes zijn prima
het br br br geluid kun je dat lokaliseeren ?
berlingo multispace
Ja dit geluid komt achter de tellerunit vandaan. Zo te horen zit het achter de toerenteller / snelheidsmeter. Daar zal wel een relais zitten.
Het is niet gezegd dat dit relais kapot is, het kan ook zijn dat hij te weinig stroom krijgt en daardoor niet in komt.
Ik vind het zo raar dat ik bij langere ritten geen problemen heb, en bij korte ritjes wel, terwijl de akkuspanning dik voldoende is.
En het gekke is dat het display van het digitale klokje wegvalt zodra ik de kontaktsleutel terugdraai om de motor uit te zetten.
Op het moment dat de motor stopt is ook het klokje weg. Doe ik dit na een kort ritje, duurt het bij de volgende start zo’n 10 km voor alles weer spontaan aanspringt. Maar na een lange rit is de volgende start normaal, ook al was het klokje weg toen ik hem uitzette.
Ik blijf hopen dat jullie kunnen helpen.
Andries
Als ik de motor uit zet is het klokje ook onmiddelijk uit, en de binnenverlichting licht op.
Dus dat van dat klokje is normaal.
Okee.
Maar is het bij jou de volgende keer dat je het kontakt aan zet, ook 01.00 uur ??
Dat is bij mij zo, en dat hoort niet.
Ik heb intussen het kontaktslot doorgemeten, dat is goed. Ook heb ik de tellerunit heb er uit gehad, en het geluid komt uit het inwendige van de unit.
Ik begin nu te denken dat de tellerunit zelf kapot is.
Andries
Andries schreef:Okee.
Maar is het bij jou de volgende keer dat je het kontakt aan zet, ook 01.00 uur ??
Dat is bij mij zo, en dat hoort niet.
Neen dat hoort niet zo , bij mij blijft de tijd mooi doorlopen
Het lijkt erop dat je klokje geen stroom meer krijgt bij het uitzetten van je contact. (Wat natuurlijk wel moet) Blijft je klokje branden op de accessoire stand van het contactslot?
Dat ligt dus aan de afstand die ik daarvoor gereden heb. Was dit meer dan 10 km, heb ik wel stroom op de tellerunit en het klokje staat op 01.00 (zowel op accessoirestand als op kontakt)
Was de vorige rit echter een korte rit, is de tellerunit helemaal dood. Dus ook het klokje is niet zichtbaar. Na +/- 10 km springt alles aan en staat de klok op dat moment op 01.00
Ik heb het elke keer over 10 km, maar dan is de auto natuurlijk intussen lekker warm. Heeft dat er misschien mee te maken ??
Andries
Dus als ik je goed begrijp (verbeter mij maar als ik mis ben) met warme motor en genoeg km geen problemen bij koude motor wel problemen (‘smorgens bijvoorbeeld). Of is het zo dat enkel het aantal km van de laatste rit een bepalende factor is en niet de tijd dat de wagen stil staat.
Na een lange rit: volgende start geen probleem, ook al zit daar 2 dagen tussen. Weliswaar staat het klokje dan wel op 01.00, dat is altijd.
Na een korte rit: volgende start probleem.
Volgens mij, en dat is om het nog moeilijker te maken is het zo dat na een lange rit, ik direkt daarna een aantal korte ritjes kan doen. Dan staat wel bij elke start het klokje op 01.00, maar werkt het dashboard wel. Laat ik hem dan een dag staan, is het daarna zeker foute boel.
Dan moet ik minimaal 10 km rijden voordat het dashboard spontaan weer begint te werken.
Ja het probleem is ( al lang) opgelost.
Het probleem zat in de tellerunit. Als ik me het goed herinner moet deze unit een klein stroompje doorgeven aan een antal relais, en dat gebeurde niet. Vandaar de vage storingen die in eerste instantie niets met de tellerunit te maken leken te hebben. Ik heb een andere tellerunit gekocht en gemonteerd en het probleem was uit de wereld. Dat is goed zelf te doen.
Succes,
Andries