ik heb ervaring met ds en cx. nu ben ik even bezig met de xm van mijn vader, hij wil niet of uiteindelijk en meestal heel langzaam omhoog. bij ontluchten meermaals blijft er maar lucht uit komen. ook hoor ik de drukregelaar en of pomp niet tikken zoals ik dat wel zo duidelijk en vertrouwd bij mijn ds en cx altijd hoor als die moeten werken om omhoog te komen.
de pomp van de xm ziet er heel anders uit en er komen twee leidingen uit. is de pomp van een xm in essentie anders dan van die van zijn voorgangers ds en cx? en hoe zit het met het tik geluid wat ik niet echt hoor?
waarom komt hij soms niet omhoog, en als hij komt heel langzaam, iemand ervaring?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De pomp heeft 8 plunjers. 2 voor de vering/remmen en 6 voor de stuurbekrachtiging. Aangezien er dus maar 2 plunjers voor de vering/remmen zijn komt hij langzamer omhoog.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Heb je een serie 1 of 2. Bij serie 2 heb je inderdaad 8 plunjers. Bij en serie 1 is de pomp eenvoudiger en zijn er maar 2 plunjers. Om dat de aangeeft dat er twee afgaande hoge druk leidingen zijn neem ik aan dat je een XM serie 2 hebt.
Gr Toine
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
Om dat de aangeeft dat er twee afgaande hoge druk leidingen zijn neem ik aan dat je een XM serie 2 hebt.
Serie 1 dan toch Toine?
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
pietjan schreef:waarom komt hij soms niet omhoog, en als hij komt heel langzaam, iemand ervaring?
Om te beginnen graag welk type het betreft: Type I of II, motortype, bouwjaar, wel of geen hydractief, etc.
Algemeen: Er hoeft aan een XM hydraulisch systeem niets te worden ontlucht, behalve de remmen. Daar dus mee beginnen met de auto in de hoogste stand, om er voor te zorgen dat er druk in het veersysteem zit, anders krijg je de achterremmen niet ontlucht.
Als er genoeg LHM in de tank zit is veelvuldig gymmen en sturen en remmen voldoende. En dat kan bij zo’n 6+2 pomp irritant lang duren.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Dirk de Pirk schreef:Om dat de aangeeft dat er twee afgaande hoge druk leidingen zijn neem ik aan dat je een XM serie 2 hebt.
Serie 1 dan toch Toine?
Dag Dirk,
Bij 8 plunjers is het altijd een Serie 2. In een thread van 2007 vond ik nog een stukje aanvullende informatie waarin werd geschreven dat een vroege serie 2 ook nog een ‘5 plunjer’ pomp had met één hoge druk leiding, hierbij dat stukje: “De vroege serie II modellen hadden nog de ‘oude’ hoge druk pomp met 5 plunjers en nog niet de SC/MAC klep die ingevoerd werd tesamen met de 6+2 HD pomp.”
Gr. Toine
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
JanSr schreef:pietjan schreef:waarom komt hij soms niet omhoog, en als hij komt heel langzaam, iemand ervaring?
Om te beginnen graag welk type het betreft: Type I of II, motortype, bouwjaar, wel of geen hydractief, etc.
Algemeen: Er hoeft aan een XM hydraulisch systeem niets te worden ontlucht, behalve de remmen. Daar dus mee beginnen met de auto in de hoogste stand, om er voor te zorgen dat er druk in het veersysteem zit, anders krijg je de achterremmen niet ontlucht.
Als er genoeg LHM in de tank zit is veelvuldig gymmen en sturen en remmen voldoende. En dat kan bij zo’n 6+2 pomp irritant lang duren.
Dag Jan,
Zou het probleem niet ook nog af kunnen komen van een relatief hoge ‘lekkage’ van het veersysteem of een pomp die niet meer genoeg levert (slecht werkende plunjer(s)). Als het veersysteem veel ‘lekkage’ heeft zou de wagen na het afzetten van de motor snel inzakken.
Gr. Toine
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Tsja, een slecht onderhouden XM kan allerlei gebreken vertonen.
Zo te lezen komt het ding nog wel op hoogte. Dat betekent dat het in essentie werkt.
Als je het jezelf makkelijk wilt maken en veel wil leren van zo’n systeem kan je een afspraak maken bij Chyparse.
Als je het zelf wil doen zou je kunnen beginnen met de hoogteregelaars. Vervuilde en/of versleten hoogteregelaars geven veel problemen.
Trek de stekkers van de VC (indien aanwezig), dan weet je zeker dat je alleen naar het “oer”-systeem kijkt. Vervuilde hydractiefkleppen kunnen ook rare verschijnselen geven.
Een grootschalig intern lek systeem? Zelf nog nooit tegengekomen. Wel overal ernstig vervuilde onderdelen.
Eénmaal geprobeerd uit te vinden hoe groot de lekken waren door één voor één de retourslangen van het vat te halen bij draaiende motor en auto op niveau. Daar viel niet veel bijzonders te zien.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop