Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 05-12-2009
- XM 2.1TD
- XM 2.0 TCT
- Xantia 1.9 TD SX
- XM prestige 2.1 td break
- XM 2.1 TD
hallo
ik heb hier een xantia van 2000, een hdi
sinds kort gaat het sturen erg zwaar
vorige week heb ik de kruiskoppeling doorgesmeerd en nieuwe lhm gezet
zonder resultaat.
iemand een idee?
grt bart
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 05-12-2009
- XM 2.1TD
- XM 2.0 TCT
- Xantia 1.9 TD SX
- XM prestige 2.1 td break
- XM 2.1 TD
hallo iedereen,
mischien moet ik wat meer uitleg geven.
als ik langzaam aan het stuur draai dan werkt het vrij goed
maar als ik snel wil doordraaien dan heb ik geen bekrachtiging
dit is mn tweede xant met de vorige 430000 km gereden zonder problemen
Sorry, te snel gelezen. Dacht ook de kruiskoppeling.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Kan zijn: Niet genoeg debiet van de pomp, niet genoeg druk uit de drukregelaar voorraadbol plat, dan heb je geen reserve.. of vuiligheid in de aanvoerleiding: Als je langzaam draait werkt het, als je sneller draait heb je veel meer LHM nodig.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10222
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als het een nieuwer type xantia is gaat de stuurbekrachtiging onafhankelijk van de drukregelaar+voorraadbol. 6+2 pomp.
Edit: hij is van 2000, dus pomp met 2 aansluitingen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Bij mij ging ie heel zwaar draaien toen er een lek in de aanvoerleiding naar de pomp toe zat vanuit het voorraadvat. Was ook te zien aan de bellen in het vat, de pomp zoog lhm aan en heel veel lucht.
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 05-12-2009
- XM 2.1TD
- XM 2.0 TCT
- Xantia 1.9 TD SX
- XM prestige 2.1 td break
- XM 2.1 TD
bedankt
ik eens even kijken of ikveel lucht in het voorraad bakje zie
Het leek bij mij op een mistig bubbelbad van Hugh Hefner, bleek dat de aanvoerslang ooit “gerepareerd” was met een stukje extra slang, een metalen pijpje en twee slangklemmen. Dat was losgeraakt.
Maar een platte voorraadbol zoals eerder genoemd is een veel logischer oorzaak, mijn tip is als je alles al gecontroleerd hebt
Zoals hierboven al geschreven is: de voorraadbol zit bij deze Xantia NIET in het STB circuit, en kan er dus niks mee te maken hebben.
De HD pomp heeft 8 plunjers, 2 ervan worden gebruikt voor de vering en de remmen. In dat circuit zit de HD regelaar en de vooraadbol.
Het gedeelte met 6 plunjers zorgt voor de STB, het is geheel gescheiden van het veer/rem circuit.
Het enige gemeenschappelijke is het LHM voorraadvat en de aanvoerslang naar de HD pomp.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Waar zit die kruiskoppeling die je moet smeren; is dat in het interieur of onder de motorkap? Of wellicht zijn er meerdere te smeren kruiskoppelingen?
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Hij zit tussen het schutboard en het stuurhuis.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Dáár zit ‘ie, en het is er maar eentje.
Hij is vaak wat lastig te zien. Bij mijn Xantia zat er een “hitteschildje” voor, maar als je goed kijkt zie je ‘m wel zitten.
Ik heb er destijds plaatjes van gemaakt, desgewenst kan ik je die sturen.
Geef dan even je mailadres via een PB, dan gaan ze naar je onderweg.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Plaatjes zijn onderweg
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Gevonden! Net boven het stuurhuis zit de kruiskoppeling; er is van bovenaf bij te komen, er zit een hitteschild voor wat gewoon geklemd zit.
Het hitteschild kun je, door het naar voren te trekken, zo lostrekken en je ziet meteen de kruiskoppeling. Eerst heb ik hem met kruipolie ingespoten en daarna met dit vet ingesmeerd, het was een nogal roestig ding; dat was nodig!
Tevens heb ik in het interieur de kruiskoppeling ook gesmeerd voor de zekerheid.
Met dank aan JW voor de foto’s en uitleg!
Juriaan
DS & Xantia break excl lpg 2.0