Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Han S schreef:Als ik probeer logisch te denken kom ik tot de conclusie dat het maximaal te trekken gewicht van een geremde aanhanger ergens in de buurt zal zijn van het eigengewicht van de trekkende auto. .
Dat zelfde heb ik ook,
Han S schreef:Maar dat hangt ook af van de constructie van de auto. Zo is de achterkant van een DS lang niet zo sterk als als de achterkant van een Landrover met zijn chassisbalken.
Er bestaan natuurlijk verschillende uitvoeringen van DS trekhaken. De nwe Brink hangt alleen aan de kofferbodem/bak die veelvuldig voor restauratie in aanmerking komt als ik zo op internet door de restauratieverslagen heen surf.
Ik heb zelf de ‘zware’ uitvoering die met 3 vierkante buizen onder de bumper vandaan komt.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Han S schreef:Op het Jag forum post iemand foto’s van zijn vrij kleine auto, ik schat van rond een ton, met een auto ambulance er achter met daar bovenop een Jaguar XJ12 coupé. Reken op een gewicht van tussen de 2300 en 2500 kg voor de ambulance en de XJ12 samen. En daar zet hij een trekkertje voor van een ton. Dat is levensgevaarlijk, ook als je 50km/u rijdt.
Zoiets dus ?: http://www.youtube.com/watch?v=-mg_xu640d4
Overigens: ik heb ooit mijn XM 2.1 TD op een forse trailer achter mijn DS21bvh gehad.
Geen probleem… zolang het goed gaat.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Han S schreef:Als ik probeer logisch te denken kom ik tot de conclusie dat het maximaal te trekken gewicht van een geremde aanhanger ergens in de buurt zal zijn van het eigengewicht van de trekkende auto. Maar dat hangt ook af van de constructie van de auto. Zo is de achterkant van een DS lang niet zo sterk als als de achterkant van een Landrover met zijn chassisbalken.
Ik heb een Jaguar die bijna 1700kg weegt en 250 pk heeft. Van een medeforumlid weet ik dat hij met dezelfde auto 1200kg mag trekken volgens zijn kentekenbewijs, bij mij staat er niets op. Zo’n Jaguar heeft een zelfdragende carosserie, waarvan de achterkant minder sterk is dan het lijkt en hij heeft denk ik genoeg koppel en vermogen om zijn hele kont er af te rukken. Vandaar dan die 1200 kg neem ik aan.
Wat de meesten over het hoofd lijken te zien is dat het weliswaar om trekgewicht gaat, maar heel weinig met het trekken te maken heeft. Het gaat om het kunnen remmen! Vandaar dat een autonoom geremde aanhanger veel zwaarder mag zijn. Een oplooprem duwt per definitie nog steeds tegen de trekkende auto aan, maar minder dan een ongeremde.
pvanessen schreef:Zo kan ik er nog steeds niet bij dat mijn nieuwe C4 meer mag trekken dan de oude C5: 1640kg om 1500kg, vreemd in mijn ogen, maar het mag wel…
overigens ben ik het wel erg met Han eens: veiligheid voor alles!
Goede kans dat je nieuwe C4 betere remmen heeft dan je oude C5.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
De route die ik heb gevolgd heb ik nog niet gehoord in deze draad.
Bij de afdeling Homologatie van Citroen Nederland heb ik verklaring gevraagd van het toegestane trekgewicht van mijn DS (19A uit 1968 ~90pk).
Ik heb deze verklaring keurig netjes naar mijn huisadres gestuurd gekregen met 500kg ongeremd en 1250kg geremd gewicht voor de aanhanger vermeld.
Deze verklaring met het volledige kentekenbewijs naar het RDW gestuurd en enkele dagen later had ik een nieuw kentekenbewijs met de genoemde gewichten erop.
De homologatieverklaring was nodig omdat de RDW mijn type DS niet in de database had staan en dan schijnt dit de enige weg te zijn.
Nu heb ik er een brink EU type goedgekeurde trekhaak onder gezet welke maximaal 1500kg trekgewicht vermeldt en 50kg kogeldruk. Echter de laagste (kenteken of trekhaak) geldt, dus mag slechts 1250kg trekken.
Meer ga ik overigens ook echt niet doen want met een caravan van slechts 750kg op de Route Napoleon was het aardig zweten! In de 1e versnelling heel langzaam naar boven.
Een andere weg is het importeren van de DS uit een ander EU land dat ook het trekgewicht op het kenteken vermeldt. RDW is dan verplicht deze gegevens onveranderd over te nemen!
Bijgevoegde foto overigens van een Constructam van ~1000kg welke probleemloos was te trekken op normale (berg)wegen.
ik reed laatst met een autoambulance die maximaal 2000 kg mocht wegen inclusief lading , ik heb daar achter mijn ds (1250 kg trekgewicht) een licht autootje mee opgehaald totaal reed ik met plus minus 1000-1100 kg rond ,
nu vertelde me later iemand dat dat dus niet mag .. omdat de aanhanger tot 2 ton kan en dat mag je dus niet trekken .... ook al doe je dat niet op dat moment.
ik vond dat maar een raar verhaal ik kom toch niet boven mijn max gewicht uit lijk me ????
ik weet niet waar hij dat op baseerde maar hij zei dat hij er zelf een bekeuring voor had gehad bij een soort gelijk verhaal…
Dat ligt helemaal aan je rijbewijs Reeband. Als je BE hebt mag dat wel en als je alleen B hebt mag het niet. Zie
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
aha , ja ik heb wel BE dus ik nam ook aan dat ik niets fout deed ..
ook handig tabelletje trouwens..
Het is een fabeltje dat je een aanhanger met hoger laadvermogen dan je trekgewicht niet zou mogen trekken ookal is het gewicht van de aanhanger beneden het trekgewicht van je auto. In nederland is dat in ieder geval geen probleem.
Je hebt dus niets fout gedaan Reeband!
Waar het vaag wordt is of de trekhaak een EU type goedkeuring nodig heeft. Een nieuwe Brink heeft die maar dan mag je maar 1500kg trekken…
Binnenkort met de caravan aan de trekhaak naar ICCR.
Mooie reden om nu eindelijk het kenteken te laten aanpassen met de informatie over trekgewicht.
Procedure was heel gemakkelijk en erg cliënt vriendelijk.
Eerst even bellen met RDW.
Uitleg gekregen dat de vraag per mail via het hiervoor bestemde formulier op de RDW website gesteld dient te worden.
Die dag de vraag per RDW website gesteld.
Per direct een bevestigingsmail dat de vraag in behandeling is met een referentie nummer.
Acht werkdagen later lag er een nieuw kenteken in mijn brievenbus.
Het is niet nodig om informatie (bestaand kenteken) op te sturen en het is kosteloos.
Mijn oude gele papieren kentekenbewijs heb ik nog. (volgens de begeleidende brief moet ik zelf het oude kentekenbewijs vernietigen)
Op de nieuwe kentekencard van mijn DSuper 20 (4 bak) bj 1971 met DY3 motor staat nu;
Max ongeremd 500 kilo
Max geremd 1250 kilo,
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Nieuw kenteken = nieuwe GAIK-platen, of snap ik het niet?
Of had je soms een papieren kentekenbewijs, en nu hetzelfde kenteken gehouden met een card (en vermeld aanhangergewicht)?
Ik had nog een papieren kenteken document. Afgegeven bij invoer in Nederland in 1991.
Toen werden er nog niet standaard op het kenteken document de trekgewichten vermeld.
Bij RDW de vraag gesteld om de trekgewichten te vermelden op het kenteken document.
Op basis van de gegevens die bij RDW over mijn auto bekend zijn hebben ze een vergelijk gemaakt met gegevens van dezelfde auto’s in het RDW bestand.
Ik heb nu ongeremd 500 kilo. (de meeste DS-en hebben 750 kilo ongeremd).
Geremd heb ik nu 1250 kilo. (de meeste DS-en hebben 1200 kilo geremd).
Mijn trekhaak is/was een originele Franse trekhaak met een 48mm diameter kogel.
Met deze 48mm trekhaak kogel is mijn DS jarenlang APK goedgekeurd. De norm in Nederland is 50mm.
Mijn caravan heeft een ALKO antislinger koppeling. Die past niet goed over de originele Franse trekhaakknop die op een tafeltje staat. Om veilig met de caravan aan de DS te rijden monteer ik wanneer ik met de caravan op pad ga een nieuwe moderne standaard knop. De eerste keer dat ik dat deed viel het direct op dat de nieuwe knop een diameter heeft van 50mm. In de oude staat heel duidelijk ingegraveerd 48mm. Zonder schuifmaat kan een keurmeester zien dat dat niet in orde is. Inmiddels heb ik een 50mm originele Franse Trekhaakknop op een tafeltje. Heel bijzonder dat er trekhaakknoppen bestaan van 48 mm
Mijn caravan past ook niet goed op de 50mm knop. Net als bij 48mm knop te weinig ruimte om scherpe bochten te draaien. Voor de rit naar ICCR monteer ik weer de moderne trekhaak knop. Geen gezicht zo’m moderne knop, maar ik doe het voor de veiligheid.
Conclusie. in theorie lijkt het allemaal goed geregeld en gereguleerd met de veiligheid van trekhaken. In de praktijk valt het behoorlijk tegen.
Om er zeker van te zijn dat ik veilig met de caravan aan de trekhaak kan rijden, laat ik bij een DS specialist met regelmaat controleren of de trekhaak veilig gemonteerd zit. Het roestspook kan natuurlijk veel schade aanrichten. Gelukkig is mij verzekerd dat de constructie in orde is.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Uitgebreid antwoord met veel info, bedankt!
Mijn import DS heeft vergelijkbare trekhaak, zal eens meten wat voor knobbel daar op zit. Sinds de invoering van de apk is er nog nooit iets over opgemerkt, ik onderschrijf je constatering dat er groot verschil is tussen theorie en praktijk!