marcelka schreef:
Zou je niet eerst een paar andere dingen doen.
Zoals bijvoorbeeld:
- Meten of de draadjes van de module naar de motorruimte nog heel zijn en doorgeven.
- Kijken of de stekker die op de module aansluit op alle printbanen goed kontakt maakt.
- Als het signaal van de sonde uit de motorruimte doorkomt, moet er op de draden van de oliepeilmeter een signaal komen.
- Dus uitzoeken wat de meter in het dashboard krijgt vanuit de module (variërende spanning of weerstand…).
- En je zou de sonde nog in een badje met olie kunnen hangen en rechtstreeks aansluiten op de betreffende polen van de module.
Hiervan heb ik streepje 1, 2 en 5 vandaag gedaan (ik wist niet hoe ik 3 en 4 moest doen). Verder heb ik gekeken of ik een weerstand kreeg als ik de twee stukjes draad die aan de stok zitten aan de multimeter hing, en inderdaad.
Maar… wat belangrijker is: hij doet ‘t weer!
Blijft de vraag wat er nu eigenlijk veranderd is t.o.v. de oude situatie waarin de meter niet werkte. Ik heb alleen de stekker op de module met een beetje contactspray behandeld. Verder kan het zijn dat de stok op het blok geen massa meer maakte. (Op de foto is blauw de massadraad, terwijl het rood-zwarte draadje naar de stekker op de motor gaat.) Nu de boel weer monteren zonder schade te veroorzaken.
Iedereen en vooral marcelka bedankt voor het meedenken!
Vreemd: er is nóg een verschil met de oude situatie: het stekkertje dat aan de peilstok zat is er nu even tussenuit; het rode en zwarte draadje gaan rechtstreeks naar de contrastekker op de motor. Merkwaardig genoeg zit er een weerstandje in het peilstok-stekkertje, dat nu dus ontbreekt, en juist nu werkt de meter wél!







Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Mooi dat je er al (bijna) bent
Het lijkt nu trouwens een bierpeilmeter
Het weerstandje in het stekkertje kun je wel meten. Dat is los zonder connectie.
Want de vraag is nog: geeft de sonde nu het juiste peil aan…
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Je bedoelt dat het weerstandje er zit om de meting preciezer te maken?







Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Het zijn voor mij ook maar aannames maar ik kan me zo voorstellen dat het weerstandje ervoor zorgt dat de meting juist is. Juist deze zou wel eens brak kunnen zijn. Die zit ergens waar het warm wordt en trilt
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Het lijkt me het beste als ik de peilstok terugzet, de uiteinden van de draadjes rechtstreeks in de contrastekker op het blok steek en dan kijk in hoeverre er verschil in olieniveau is tussen een elektronische en een handpeiling. Is dat erg groot, dan zet ik het stekkertje ertussen om te zien of het verschil kleiner wordt of verdwijnt. Als de meter meteen, of na verloop van tijd, weer dienst weigert, dan weet ik in ieder geval wat de oorzaak is.
Omdat het vreselijk lastig werken is in de motorruimte en ik dat liever niet onnodig dubbel doe, heb ik vandaag toch maar de oliepeilstok eerst van zijn stekker voorzien en hem toen teruggeplaatst. Zet je dan het contact aan en kijk je naar het niveau, dan blijkt dat heel aardig overeen te komen met dat op de gewone handpeilstok. Alleen, in tegenstelling tot mijn BX, waar het niveau na starten wel ongeveer tien seconden zichtbaar blijft, valt in de CX de indicatie bij starten meteen weg. Wil je de elektronische meter serieus als indicator gebruiken, dan moet je dus het contact aanzetten, de meter aflezen en pas daarna de sleutel doordraaien.
Rougefurio schreef:Omdat het vreselijk lastig werken is in de motorruimte en ik dat liever niet onnodig dubbel doe, heb ik vandaag toch maar de oliepeilstok eerst van zijn stekker voorzien en hem toen teruggeplaatst. Zet je dan het contact aan en kijk je naar het niveau, dan blijkt dat heel aardig overeen te komen met dat op de gewone handpeilstok. Alleen, in tegenstelling tot mijn BX, waar het niveau na starten wel ongeveer tien seconden zichtbaar blijft, valt in de CX de indicatie bij starten meteen weg. Wil je de elektronische meter serieus als indicator gebruiken, dan moet je dus het contact aanzetten, de meter aflezen en pas daarna de sleutel doordraaien.
Dit is zoals het hoort op de CX
Goed te lezen dat alles weer werkt! Lekker klusje
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Nu alleen nog de beplating etc. in het interieur weer aanbrengen, die ik deels moest verwijderen om bij de module te komen. Niet mijn favoriete klusje, want je breekt je rug.