Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Beleefd aanbevelend: Polytrol
Bijgaande plaatjes van het AX forum:
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Er is hier vaak genoeg iets langsgekomen over vale bumpers, maar Polytrol is een optie die ik nog niet langs had zien komen. Ziet er prima uit, ga ik onthouden, mocht Poorboys niet het resultaat bieden dat ik hoop. Bedankt!
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Poorboys doet het vast ook fantastisch
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Poorboys doet het vast ook fantastisch
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
De witte vlekken blijven wit, ook met Poorboys. Waar de kleur totaal uit is, kan het ook niet opgehaald worden. Helaas. Maar het oogt nog altijd een stuk beter dan dat spierwitte van voorheen.
Anyway, ernstiger zaken, zeker gezien ICCCR en aansluitend vakantie in Frankrijk dichterbij komen. Sinds afgelopen dinsdag schakelt de BX slecht. Het is af en toe duwen en trekken om hem in de versnelling te krijgen, waarbij 1 en 2 het meest vervelend zijn. Bij de achteruit moest ik altijd al oppassen om geen tanden te poetsen, maar dit was simpel te vermijden door even via de 2 te schakelen. Dat werkt ook niet meer.
Nu ging de koppeling altijd al zwaar, en lag hij altijd al ver onderin, dus enige slijtage zal niet vreemd zijn. Maar gezien het spontane karakter van dit verschijnsel lijkt een spontane oorzaak meer voor de hand te liggen. Kan ergens in het schakelmechanisme iets versprongen/losgeraakt zijn waardoor de verbinding tussen pook en bak slechter is? Alle suggesties van potentiële oorzaken zijn welkom.
Aangezien de koppeling zo ver onderin ligt is stap nummer 1 in elk geval om dit weekend samen met mijn vader eens de koppeling te stellen. Zoiets zou simpel moeten zijn, ik heb alleen geen idee hoe het moet. Mocht dat geen/niet genoeg verlichting bieden, dan moet ik met enige spoed op zoek naar andere oplossingen…
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Je koppeling iets hoger stellen, indien mogelijk, zou al veel schelen ja. Is heel makkelijk met een stelboutje en borgboutje iets te verdraaien aan het eind van je koppelingskabel. Begint die gelijk te rollen als je je voet iets omhoog haalt?
Je zou ook nog kunnen overwegen eens je bakolie te verversen. Al zou dat meer merkbaar zijn in het verzetten van de versnelling, niet in meer of minder ‘tandenpoetsen’.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Het zou ook nog kunnen dat je koppelingskabel aan het rafelen is.
Vooral omdat het zo plotseling is ontstaan…
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Oké, kabel controleren en stellen is stap 1. Bakolie is ook nog vrij makkelijk om eventueel daarna te doen. Bedankt heren.
Morgen zijn de tuin en garage in gebruik voor een feestje ter ere van mijn vaders 70e verjaardag, maar zondag mag die bejaarde man weer lekker voor mij aan de slag. Dan gaat de BX weer even op de put, tenminste, ik neem aan dat het makkelijker is om de kabel van onderen te bereiken?
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Juist vanaf de bovenkant, zit bovenop de bak.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Ah. Nog makkelijker.
Ik denk dat de koppeling hevel verbogen/ gescheurd is. Als dat zo is helpt opstellen maar even. Hevel goed controleren op scheurtje, dat kan van bovenaf. Succes
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Wat betreft het afstellen van je koppelingspedaal, de foto’s zijn van een Xantia maar voor een BX werkt het zo goed als hetzelfde.
http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?f=14&t=18133
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Je woont toch in Enschede? Ik wil wel ff meekijken?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Bedankt voor het aanbod, maar ivm mijn vaders verjaardag zit ik voor een lang weekend in De Bilt. Ik ga het morgen proberen met hem op te lossen alvorens aan de volgende auto te beginnen.
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Kabel leek goed, dus aan het stellen geslagen. Natuurlijk ligt het Xantia-forum eruit op het moment dat ik de site wilde bezoeken… Dan maar op gevoel. Dingen losmaken en iets verschoven weer vastmaken, kijken wat voor effect dat heeft op het koppelen en dit herhalen tot het gevoelsmatig goed is.
Wat een aparte constructie trouwens, zo’n cilindertje dat gewoon geklemd zit tussen hevel en bak en er tussenuit dondert op het moment dat je alles los hebt… Maar goed, alles sal reg kom, hij schakelt weer soepel! Hij koppelt wel zwaar, maar dat deed hij altijd al. Door de hogere stand van het pedaal en de langere slag valt het alleen meer op. Ik zal er wel weer aan wennen. Kijken of het ding duizenden kilometers Frankrijk gaat overleven. Voor de zekerheid toch maar mijn ANWB-dekking uitgebreid naar buitenland. Maar eerst ICCCR.
Na het koppelen trouwens met mijn vader begonnen aan een ander projectje. Misschien dat ik er nog eens een topic over open in het juiste subforum.