Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Visa
1978 - 1988
productie: 1.254.390
De Visa werd geïntroduceerd op de Parijse Salon in 1978 als vervanger van de Ami. Reeds in 1970 was begonnen met de ontwikkeling er van. Aanvankelijk in een samenwerking met Fiat (op basis van de Fiat 127), maar na de overname van Citroën door Peugeot werd het project ingrijpend gewijzigd. Er werd nu gebruik gemaakt van het platform, de wielophanging en de motoren van de Peugeot 104. Het oorspronkelijke tweedeurs concept, met luchtgekoelde viercilinder-boxermotoren van de GS en torsievering, werd echter later in vorm van de Axel alsnog uitgevoerd.
Project TA
foto: NN
Bij de introductie in 1978 werd de Visa aangeboden met twee motorvarianten: een nieuwe 652 cc luchtgekoelde tweecilinder met elektronische ontsteking, een doorontwikkeling van die van de 2CV, en de bekende viercilinder lijnmotor van Peugeot met 1124 cc. In de latere productiejaren kwamen daar nog een Peugeot 1.0, 1.4 en 1.7 diesel bij. Ook werden er tal van sportieve varianten gelanceerd: de Visa Super X met 1.2, diverse modellen (o.a. GT, Trophée, Chrono) met een opgevoerde 1.4 motor en tot slot een 1.6 GTi met 115 pk.
Aanvankelijk verkocht de Visa niet al te best en werd er in 1981 al een restyling doorgevoerd. Een nieuw neusje, achterkant en diverse optische wijzigingen maakten hem tot een erg populair wagentje tot aan het einde van de productie in 1988. De eerste jaren had de Visa een typisch Citroën dashboard met satellieten in plaats van hendels. Vanaf 1985 werd er een wat gewoner dashboard ingevoerd zoals dat ook in andere Citroën- en Peugeotmodellen aanwezig was. De Visa was een in zijn klasse erg ruime wagen met een riant veercomfort.
foto: Micha D.
Een heel speciale versie van de Visa is de Plein Air, een décapotable. Het dak kon geheel of gedeeltelijk, inclusief achterruit, naar achteren gevouwen worden en/of weggenomen worden. Deze Visa was ontworpen en werd gebouwd door Heuliez. Van de Visa kwam ook een bestelversie op de markt, de C15. Deze populaire besteller bleef tot 2005 in productie.
[met dank aan Citroenvisa.net]
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
1978-1988 Citroën Visa, modelontwikkeling
De Citroën Visa is in drie carrosserievormen (berline/hatchback, décapotable/cabriolet en besteluitvoering) en in twee modelgeneraties (Visa I en Visa II) geleverd. Bij zijn verschijnen in 1978 vallen de geïntegreerde voorbumper en grille van de vijfdeurs Visa niet in de smaak; het levert hem de bijnaam Varkensneus op. Al in 1981 wordt een facelift doorgevoerd, waarbij zowel het front als de achterzijde van de Visa een conventionelere vormgeving krijgt, die de Visa alsnog tot een succes maakt. In 1983 verschijnt de Visa décapotable en in 1984 de bestelversie C15. De personenversie Visa zal het tot 1988 volhouden, de bestelversie C15 tot 2006.
Visa I berline
Visa II berline
Visa II décapotable
C15
foto’s: Citroën Communication
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
1978-1988 Citroën Visa, actiemodellen/speciale series
1979 Visa Super Carte Noire (2.500)
1980-1981 Visa Super Noire filet rouge
1980 Visa Super Sextant (FR, 2.000)
1980 Visa Super X
1982 Visa Chrono (3.810)
1982 Visa Trophée (200)
1982 Visa Super E West End (FR 1.800)
1982 Visa Drapeau (UK)
1982 Visa Super E Platinum (UK)
1983 Visa 11 RE Platine (2.000)
1983 Visa GT 330 Spirit (NL, 330)
1983 Visa Champagne (UK)
1984 Visa 1000 Pistes (200)
1984 Visa GT Tonic (2.000)
1984 Visa 11 E Olympique (FR, 3.000)
1984 Visa SunAir
1985 Visa GT Challenger (3.500)
1985 Visa 11 RE Versailles (UK)
nog geen geschikte afbeelding gevonden
1985 Visa 14 TRS/17 RD Stilo (ES)
1985 Visa GT Bi-Campeao (PT, 750)
1985-1987 Visa 11 E/17 D Leader (11.800)
1987 Visa 17 D Crystal (DE)
1991-1994 Wuling LZW 7100 (CN, 900)
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De ontwikkelingsgeschiedenis van de Visa en de Axel is best een aanvulling waard, omdat dat helemaal niet zo’n eenvoudig verhaal is. Omdat die geschiedenis vrijwel compleet dezelfde is als die van de Axel (die is ontstaan uit een eerder Visa-prototype), hebben we het hele verhaal in dat draadje uit de doeken gedaan.
De geschiedenis van de Citroën Visa wordt uitgebreid uit de doeken gedaan in Visa - Voiture Sans Frontière en meer recent in Kleintjes in Crisistijd, beide van Thijs van der Zanden, Citrovisie.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
1978-1988 Citroën Visa, kleurenwaaier
Structuur op basis van deux-chevrons.com en Visa Chrono Club de France
Heb je correcties of aanvullingen (ontbrekende foto’s!) op deze kleurenwaaier? Plaats die in het topic Citroën & Panhard Kleuren & Kleurcodes. Daar kun je ook terecht met algemene vragen en opmerkingen over lakkleuren.
Beige ECF Beige Atlas 1985 - 1988
Beige AC069 Beige Colorado 1981
foto: Palas
Beige AC063/GDF Beige Daim 1981 - 1982
foto: XBXG
Beige GDY/EDY Beige Impala 1983 - 1984
foto: XBXG
Beige AC074 Beige Nevada 1979 - 1981
foto: Citroën Communication
Beige GDH Beige Sloughi 1983
Beige ECD Beige Sphinx 1984 - 1986
foto: XBXG
Blauw AC658/GNE Bleu Argenté 1982
Blauw AC650 Bleu Azurite 1980 - 1981
Blauw GNX Bleu Camargue 1983
Blauw EMB Bleu Celeste 1986 - 1988
Blauw AC639/GNA Bleu Lagune 1980 - 1981
Blauw EPU Bleu Magnetic 1986 - 1988
Blauw AC645 Bleu Myosotis 1979 - 1980
foto: Garage 80
Blauw AC644 Bleu Régate 1979 - 1981
foto: XBXG
Blauw GNT/EPT Bleu Romantique 1983 - 1986
Blauw ELB Bleu Uzès 1984 - 1986
Bruin EFM Brun Maya 1986 - 1988
Bruin AC438 Brun Vésuve 1979 - 1981
foto: Bart1989
Bruin EEZ Brun Vison 1984
Bruin AC447/GKD Cuivre Pargas 1982
Bruin AC440 Cuivre Tammela 1981
foto: NN
Geel AC331/GDG Jaune Cédrat 1982
foto: flickr.com - davocano
Geel AC333 Jaune Mimosa 1979 - 1981
foto: CitroenAZU
Grijs EYY Gris Météore 1987 - 1988
Grijs AC095 Gris Nacré 1979 - 1981
foto: Bart1989
Grijs GVE-R/EVE Gris Perlé 1982 - 1988
foto: 2d
Grijs EVB Gris Renard 1985 - 1987
Groen ERA Vert Cali 1984 - 1985
Groen AC544/GRC Vert Chartreuse 1982 - 1983
foto: Franklin Rugg
Groen AC534 Vert Iroise 1981
foto: Citroën Communication
Groen AC537 Vert Reinette 1979 - 1981
foto: CitroenAZU
Groen AC540 Vert Tamaris 1979 - 1981
Rood GKA/EKA/EXA Rouge Delage 1983 - 1988
foto: Adam Delaney
Rood EJX Rouge Furio 1987 - 1988
Rood AC435 Rouge Géranium 1979 - 1981
foto: CitroenAZU
Rood AC448/GKB/EKB/EXB Rouge Vallelunga 1982 - 1987
foto: Citroën Communication
Wit EWA Blanc Cremant 1984
Wit AC088 Blanc Meije 1979 - 1988
foto: martijntje
Zwart AC200/GYA-R/EXY Noir 1980 - 1987
foto: Citroën Communication
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
1984-2006 Citroën C15, kleurenwaaier
structuur ontleend aan glasurit.com
Heb je correcties of aanvullingen (ontbrekende foto’s!) op deze kleurenwaaier? Plaats die in het topic Citroën & Panhard Kleuren & Kleurcodes. Daar kun je ook terecht met algemene vragen en opmerkingen over lakkleuren.
beige ECF beige atlas, 1985-1999
beige ECE beige tropic, 1984-2000
blauw KPB bleu balmoral nacré, 1998-2001
blauw KMV bleu buckingham métallisé, 1995-1999
blauw EMV bleu celeste, 1984-1991
blauw KLS bleu mondial métallisé, 1983-1995
bruin EEG brun castor métallisé, 1989-1991
grijs EZR gris aluminium métallisé, 2000-2006
grijs ETC gris basalte métallisé, 1984-2002
grijs ETH gris château métallisé, 1995-2001
grijs ETK gris crepuscule métallisé, 1993-1998
grijs ETP gris cristal métallisé, 1989-1993
grijs ETB gris dolmen métallisé, 1989-1995
grijs EYP gris fulminator métallisé, 1999-2006
grijs ETW gris graphite métallisé, 1993-1999
grijs EVE gris perlé métallisé, 1984-1993
grijs EYC gris quartz métallisé, 1992-2006
groen ESY vert poseidon métallisé, 1993-1997
rood KJF rouge ardent, 2000-2006
rood EJX rouge furio, 1987-2001
rood EKB rouge vallelunga, 1984-1998
wit EWP blanc banquise, 1992-2006
wit EWT blanc meije, 1984-2003
foto: Art
zwart GYA noir onyx, 1984-2006
foto’s, voor zover niet anders vermeld: Citroën Communication
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!