Automaat schakelt ook bij hoog toerental terug
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 02 augustus 2016 05:56 PM

Hallo,

de automaat van mijn ‘90-er XM 3.0V6 (12 klepper) vertoont de laatste weken een nogal raar fenomeen: tijdens het optrekken schakelt ze bij normale toerentallen op tot in de laatste versnelling. Als ik dan een tijdje een constante snelheid aanhoudt van ongeveer 110 km/u schakelt ze ineens terug naar de derde versnelling met (logisch) een erg hoog toerental tot gevolg. Dan schakelt ze weer op naar de vierde versnelling.
Het komt de laatste tijd veelvuldig voor. Ook wanneer ik een bocht neem schakelt de bak al heel snel terug naar de eerste versnelling, iets wat ze voorheen niet deed.

Is er iemand die misschien bekend is met dit ‘probleem’ of die me een duwtje de goede richting op kan geven waar de oorzaak te zoeken?

Alvast dank!

Wim

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 519
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 02 augustus 2016 06:44 PM
  [ # 1 ]

Opnemer op de uitgaande as defect of een slecht contact ? Ik weet niet hoe dat bij de HP18 geregeld is maar de HP 20 heeft een ingaande en een uitgaande toerenopnemer waarmee het schakelpunt bepaald wordt

succes

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 02 augustus 2016 06:54 PM
  [ # 2 ]

Niels,

dank je voor je snelle reactie! Die uitgaande as, bedoel je daarmee de aandrijfas of is dat een as aan de binnenzijde van de automaatbak?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 augustus 2016 07:14 PM
  [ # 3 ]

De 4hp18 is een ouderwetse, mechanisch/hydraulisch geregelde bak.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 10 augustus 2016 12:09 PM
  [ # 4 ]

Even een paar opties.
Een tweedehands bak scoren, voorheen tussen de €250 à 500, soms met “omruilgarantie”, dwz je krijgt een andere als het ding het niet goed doet.
Revisie, bij zelf in- en uitbouwen toch al gauw € 2.000, helemaal laten doen ca € 3.000. Autrans in Lunteren was destijds een goed adres.
Een nieuw brein, nieuw € 500, is zelf in te bouwen met de bak op zijn plaats.
In jouw geval lijkt de bak zelf nog goed te schakelen, dus is die laatste optie te overwegen.

Echter: het feit dat hij heen- en terugschakelt kan ook te maken hebben met de governer, Zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/226214/

Lees vooral ook dit: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1802716/
Deze Saabrijder weet er erg veel van, misschien kan je hem strikken voor een diagnose.

In- en uit laten bouwen kost je al gauw € 1.000. Zelf doen zonder brug kan, pakweg 1 dag eruit en 1 dag erin, je hebt wel een motorlift nodig. Geen straatklus.

Nog even over olieverversen: De 4HP18 laat zich helaas niet spoelen. Als je hem aftapt heb je ca twee derde van de inhoud. Even de motor laten draaien (enkele seconden) levert je nog een kwart.
In tegenstelling tot spoelen heb je bij verversen het risico dat er vuil loskomt. als dat op verkeerde plekken gaat zitten wordt je probleem groter.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 14 augustus 2016 01:30 PM
  [ # 5 ]

Het is niets met de kick down kabel? Dat die blijft hangen bv? Olie niveau is neem ik aan juist?

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
9000-95
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 29-01-2012

Gepost: 19 augustus 2016 11:32 AM
  [ # 6 ]

willekeurig op- en neer schakelen is met 99.99% zekerheid een lekke o-ring op de governor. Zal steeds erger worden en waarschijnlijk ook bak temperatuur gerelateerd zijn. Te repareren met de bak in de auto, governor is via het zijdeksel toegankelijk. Howto staat in het hierboven al gelinkte topic.
Omdat de meeste garagebedrijven lijden een diepgewortelde automaat-angst en transmissie revisiebedrijven vaak liever geen deelreparaties doen (ergens wel begrijpelijk) zul je waarschijnlijk niet snel iemand vinden die het voor je wilt doen. Gewoon zelf aan beginnen, stelt echt niet veel voor.

Voor je aan de job begint: check wel of de bak verder nog gezond is, dus of de olie schoon is, zonder metaal deeltjes en zonder brandlucht. Is dat ok dan de rubberen o-ringen van de governor vervangen en je kan weer.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 21 augustus 2016 05:08 PM
  [ # 7 ]

Ik wil het best proberen hoor, kan je alleen geen garantie geven.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook