In Memoriam: Willem van der Laan
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 06 augustus 2016 10:00 AM

van de voorpagina

Op woensdag 27 juli jl. is Willem van der Laan overleden en op woensdag 3 augustus is hij begraven. Aan de hand van de persoonlijke herinneringen van zijn zoon Richard eren we een groot Citroën-liefhebber en uitvinder aan wie de Citroën-wereld veel te danken heeft.

Willem Lourens van der Laan (Voorschoten, 3 oktober 1937 – Nieuw-Vennep, 27 juli 2016) wordt op zijn rouwkaart kort en krachtig getypeerd als citrofiel. Dat is raak, want Citroëns hebben een grote rol in zijn leven gespeeld en hij heeft de Citroën-liefhebbersgemeenschap diverse slimme reparatiemethodes nagelaten die niet meer weg te denken zijn. De groene kleur van de tekst op de rouwkaart symboliseert dat er LHM door de aderen stroomde.

Thuis was er een rommelkamer die vol lag met de tijdschriften Autovisie en Elektuur, en met buizenradio’s en andere knutselobjecten. Zo droeg Willem de liefde voor techniek over op zijn kinderen, die geholpen door hun vader de kinderkamers uitrustten met complete Citroën-interieurs: DS-dashboards en SM-stoelen.

Autobedrijf Van der Laan werd in 1967 opgericht. Willem sleutelde op Kaageiland aanvankelijk vooral aan Tractions en deed dat door ruimtegebrek vaker buiten dan binnen. Binnen was de lucht regelmatig zwaar van de spuitnevel, wat zoon Richard toen lekker vond ruiken, maar wat zeker niet gezond was.

Al snel verhuisde de zaak naar Buitenkaag op het vasteland. Ook daar stond de brug eerst nog buiten in het weiland. Binnen was het daar behaaglijker, want Willem had er een heel bijzondere installatie gebouwd. Met de HD-pomp van een DS werd de bij olieverversingen opgevangen motorolie uit een grote tank opgepompt en nuttig hergebruikt om de werkplaats te verwarmen. Citroën-onderdelen speelden ook een rol voor energieopwekking.  Op het erf stond een windmolen met gehalveerde DS-daken als wieken en met DS-motorkappen als staartstuk, waarmee auto-accu’s weer opgeladen werden. Zo was Willem van der Laan al vroeg duurzaam en milieubewust bezig. Toen later lpg als brandstof opkwam, werden ook lpg-tanks uit sloopauto’s gebruikt om een kacheltje achter de draaibank mee te verwarmen.

Het was ook die wens naar duurzaamheid, de tegenzin om dingen weg te gooien, die Willem lieten zoeken naar methoden om veerbollen een langer leven te gunnen. Niemand geloofde erin dat die bollen opnieuw van stikstof konden worden voorzien, maar Willem liet deze uitdaging niet los en ontwikkelde het bijvullen van veerbollen dat zich daarna snel verspreid heeft.

Direct toen de Citroën SM uitgebracht werd, interesseerde Willem van der Laan zich voor deze bijzondere machine. Het mocht toch niet zijn dat zoiets moois door een matig geconstrueerde kettingspanner in de soep liep? Dat er nu nog zoveel SM’s zijn, hebben we ook te danken aan Willem, die als eerste hydraulische kettingspanners inbouwde. SM-bezitters kwamen daarvoor van heinde en verre naar Buitenkaag en vanaf 1998 naar Abbenes. De naam Van der Laan verwierf bekendheid onder Citroën-bezitters over de hele wereld.

Ook privé speelde Citroën een grote rol. Vakanties werden ondernomen per DS of SM en later ook met een verlengde HY. Zelfs bij een vliegvakantie naar Gran Canaria moest er een Citroën gehuurd worden om het binnenland te verkennen en dat lukte: het werd een Méhari. Ook het aluminium speedbootje kreeg stoelen en een stuurhuis uit een DS. Alsof dat nog niet genoeg was, werd de boottrailer uit een DS-bodem gemaakt, compleet met veerbollen en een startmotor om de HD-pomp aan te drijven.

Hoewel Willem toen hij jonger was vaak zei dat hij op zijn 55ste wilde ophouden om aan zijn eigen auto’s te kunnen sleutelen, is hij doorgegaan tot zijn 71ste. Zijn laatste klus is er een voor hemzelf geweest. Nadat hij de zelf uitgedokterde hydraulische kettingspanner en de elektronische ontsteking al in vele SM’s van klanten had ingebouwd, kwam die van hemzelf daarvoor pas als allerlaatste aan de beurt.

Die SM is voor Willem altijd heilig gebleven: niemand anders mocht erin rijden. Het onderhoud moest Willem de laatste jaren wel aan zijn zoon Richard overlaten, want hoewel hij het lang verborgen had weten te houden, was de ziekte FTD (frontaal temporale dementie) toch onverbiddelijk. Zo is Citroën langzaam uit de handen van de citrofiel Willem van der Laan gegleden. Willem van der Laan is zeker niet uit het geheugen van de Citroën-liefhebbersgemeenschap weggegleden, zo veel hebben we aan hem te danken. We wensen Willems familie en vrienden de sterkte die nodig is om dit grote verlies te kunnen verwerken.

tekst: RensKorevaar o.b.v. herinneringen Richard van der Laan, foto’s: familie Van der Laan

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 augustus 2016 10:12 AM
  [ # 1 ]

Willem was niet alleen wars van weggooien, hij was ook wars van lukraak vervangen. Iets wat hij aan zijn personeel en leerlingen vaak meegaf: kijk of je het kunt maken. Willem was niet alleen een geweldige monteur en vakman maar ook een kei van een leermeester. Vele tips en trucs die je op het Cifo tegen komt kennen hun oorsprong bij Willem.

On a personal note: Wim zei altijd weer: wat ik je hier leer is voor jou, om onze klanten mee te helpen. Wees zuinig op wat je met anderen deelt, je kunt er geld mee verdienen en mensen heel erg gelukkig mee maken. Dat was Willem, altijd klaar staan met raad, tips en vooral veel humor, maar nooit haantje de voorste.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 06 augustus 2016 12:19 PM
  [ # 2 ]

Wat een droevig bericht. Ik kwam graag bij Willem, eerst als klant voor onderhoud en later toen ik begon te denken dat ik zelf ook wel ‘ns iets kon oplossen voor onderdelen uit de eindeloze voorraad en vooral voor goed advies. Uit alles sprak zijn brede kunde en ervaring. Zelfs aan kippen en een goede haan heeft Willem mij geholpen toen de populatie in Abbenes wat uit de hand liep. Ook ik wens de nabestaanden veel sterkte met het verwerken van dit verlies en wil iedereen aanmoedigen Willem levend te houden met alle mooie anekdotes die er over hem te vertellen zijn.

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1886
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 07 augustus 2016 06:36 AM
  [ # 3 ]

Mijn oprechte deelneming aan familie en vrienden.

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
zwartvoet
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 25-08-2004

- BX 1.4 Deauville U9
- Xsara 1800
- AX 1.1 spot 3 deurs
- BX 1600 RS
Gepost: 07 augustus 2016 01:26 PM
  [ # 4 ]

Ik heb Willen niet gekend, maar dankzij deze man rijdt mijn BX op gevulde bolletjes.
En dus heeft hij heel wat citrofielen onbewust blij gemaakt,  ook mij.

Ik wil bij deze de familie heel veel sterkte wensen met dit verlies.

Geen wit maar een zwartvoetje Mr. Green

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook