Bij sommige Dssen lijkt het also de capaciteit van de koeling altijd maar krap was, mn bij de IE modellen.
Alleen bij belasting van warm weer en/of berg op loopt de temp op. Meestal net niet tot de bovengrens, maar het blijft op de grens.
Het plaatsen van een extra rally fan, had bij mij geen enkel effect tov de originele fan, waarschijnlijk omdat hij de lucht via de beperkte ruimte van de plastic kap en de draaiende originele fan moet persen.
Het is natuurlijk te overwegen , om voor diegenen die belangstelling hebben, eens een kleine serie radiators te maken met veel grotere koelcapaciteit.
Ik denk dan aan caravan trekkers, die vaak de bergen ingaan, of mensen met vaak erg zuidelijke bestemming, of dit soort pechvogels.
Een radiatorspecialist uit Eindhoven , suggereert dat een aluminium radiator veel en veel beter koelt. Ik heb al,eens zitten denken om zoiets te laten maken ( de “omkisting” zelf, het blok door hen ivm de kosten).
Wat vindt het technisch forum hiervan ? Zinvol of niet ?
Rogier23 schreef:
Een radiatorspecialist uit Eindhoven , suggereert dat een aluminium radiator veel en veel beter koelt. Ik heb al,eens zitten denken om zoiets te laten maken ( de “omkisting” zelf, het blok door hen ivm de kosten).
Wat vindt het technisch forum hiervan ? Zinvol of niet ?
Nee, zeker niet zinvol, vooral praktisch/commercieel ingegeven denk ik.
Koper is op één na de beste warmtegeleider. Alleen met zilver ben je nog beter af.
Aluminium geleid “redelijk tot goed”.
In cijfertjes: Hoe hoger hoe meer warmtegeleiding
Zilver 417 (W/(m*K)
Koper 390
Aluminium 237
Messing 122
IJzer 79
Staal 50
RVS 16-27
Oftewel: stop je geld niet in aluminium met als verwachting een gelijk of zelfs beter koeleffect.
Ik ga er wel vanuit dat de radiateur van koper en niet van messing is gemaakt want anders wordt het toch een heel ander verhaal en heeft de radiatorspecialist wel gelijk…
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
De moderne Alu radiatoren hebben veel meer lamellen, dus het koel oppervlak is wel groter.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Is de radiator van messing of rood koper ? Ik dacht van messing !
Dan zou het bijna een factor 2 schelen ?
Hoe zit dat met die lamellen ? Hoe meer lamellen, hoe meer oppervlak om warmte af te geven. Maar ook meer weerstand van luchtdoorstroming, dus minder koeling. Dit laatste is bij de DS sowieso een probleem, want de lucht kan slecht weg. Ergens moet dus een optimum zitten ?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Brun schreef:stop je geld niet in aluminium met als verwachting een gelijk of zelfs beter koeleffect.
Als alu nauwelijks beter zou koelen dan snap ik niet meer waarom zo’n beetje iedere sportwagen, raceauto of rallyauto een radiateur, intercooler, oliekoeler enz enz van aluminium heeft…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Brun schreef:Rogier23 schreef:
Nee, zeker niet zinvol, vooral praktisch/commercieel ingegeven denk ik.
Koper is op één na de beste warmtegeleider. Alleen met zilver ben je nog beter af.
Aluminium geleid “redelijk tot goed”.
In cijfertjes: Hoe hoger hoe meer warmtegeleiding
Zilver 417 (W/(m*K)
Koper 390
Aluminium 237
Messing 122
IJzer 79
Staal 50
RVS 16-27
Oftewel: stop je geld niet in aluminium met als verwachting een gelijk of zelfs beter koeleffect.
Niet alleen warmte geleding, maar vooral de warmteoverdrachtscoëfficiënt is van belang: h = Warmteoverdrachtscoëfficiënt bij convectie [W K-1 m-2]
Wellicht is die voor aluminium hoog.
Verder is het een kwestie van sommetjes maken met als variabelen het oppervlak, de overdracht- en geleidingscoëfficiënt, tot je een ding hebt met voldoende koelend vermogen.
En aluminium is een stuk goedkoper dan koper, dan zal de keuze voor dat materiaal zeker verklaren.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Dat is niet zo moeilijk…toch. De actuele prijs van koper is € 4,28 per kilo en van aluminium € 1,46 per kilo. Belangrijker is het verschil in gewicht. Het soortelijk gewicht van aluminium is 2,6 en van koper is het soortelijk gewicht 9. Dat betekent dat een koeler van koper bijna 4 keer zo zwaar is dan een koeler van aluminium. En dat tikt toch lekker aan als je bij de fabricage van een racemonster zomaar kunt besparen in gewicht en in prijs door uit te gaan van aluminium ipv koper.
Rinus
Toch nog even reageren op de post van Lopez over de originele fan. De originele fan slaat inderdaad vrij laat aan. Ik en veel anderen hebben daarom een extra handmatige schakeling via het dashboard om de fan aan te zetten. Je ziet dan inderdaad de temperatuur zienderogen afnemen, vooral als je in de file staat. Rijdend bij hogere snelheden is dat effect minder maar nog wel te zien. Ik zie eigenlijk geen reden om te experimenteren met andere fan’s. Ik denk dat er structureel iets anders mis is wanneer sterkere fan’s nodig zijn
Totaal aantal Berichten: 9369
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik heb intussen ervaring met het verschil in koelvermogen tussen een aluminium en koperen versie van de radiateur, weliswaar met mijn CX en niet een DS.
Er zat eerst een aluminium exemplaar van Sofica in met veel fijne lamellen, waar eigenlijk niet doorheen te kijken is, zelfs niet in goed gereinigde toestand.
Nu is een volledig koperen exemplaar van Nissens gemonteerd, waar je echt dwars doorheen kijkt.
Je kan je hand gewoon zien.
Je verwacht dat de eerste veel meer VO heeft dan de tweede, dat was eerst ook de mijne.
Maar in de praktijk koelt de koperen versie veel beter.
Dit is vooral merkbaar bij het klimmen op snelheid op de Duitse autobanen.
Waar de temperatuur met de aluminium versie altijd opliep, blijft deze nu met de koperen versie mooi constant.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Met deze info vind ik het nog geen goede vergelijking
Waren ze beide nieuw? (als de alu oud en op was is het logisch dat een koperen het beter doet)
Waren ze beide even groot en dik, als de koperen veel groter is qua inhoud kan dat ook wel wat verklaren.
Ik ben het met Yuri eens, als alu niet het beste materiaal zou zijn dan zal dat voor prof toepassingen niet gebruikt worden. Neemt niet weg dat koper natuurlijk ook prima kan werken.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ik denk dat in beide gevallen niet zo zeer het materiaal uit maakt maar meer de doorstroming.
Dit is voor al bij de DS zeer gering.
Dan heb ik het niet over de radiateur maar over de lucht uitlaat.
Het grootste probleem bij de DS is dat de lucht er wel in kan via de inlaat maar voor het eruit is teveel stagneert
Dus het kan er ook niet in.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Het gaat echt om warmteoverdracht van water naar radiator en van radiator naar langsstromende lucht.
water naar radiator gaat om oppervlakte van het metaal aan de binnenkant, temperatuurverschil en type materiaal.
Radiator naar lucht gaat om oppervlak metaal (aantal ribben), temperatuurverschil doorstromende lucht tov metaal.
In het totaal koelend oppervlak (intern en extern) kan enorm veel verschil zitten, zeker met wat t vroeger was en wat t nu is. Maar het blijft zo bij een DS dat de originele radiator prima werkt om je motor ook bij zeer heet weer koel genoeg te houden, mits de binnenkant van de radiator/motor niet verkalkt is (kalk isoleert en knijpt de doorvoer), de fan niet al te erg beschadigd is, de tunnel om de fan goed gemonteerd is en de radiateur mooi schoon is.
Bij oververhitting van een DS wordt vaak het symptoom bestrijd; extra fans, bodemplaat weg voor betere doorstroming, 3 rijen 2.3 koeling op een 2 liter blok, zelfs louvres in de motorkap! terwijl in mijn ogen en ervaring je gewoon terug moet naar de basis; Schoon blok, schone radiateur (van binnen en van buiten) zodat de koeling zijn werk kan doen.
Totaal aantal Berichten: 9369
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het effect van de schoonmaakazijnvulling.
Dus Jo, kom er eens in!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
F.SvM schreef:Ik denk dat in beide gevallen niet zo zeer het materiaal uit maakt maar meer de doorstroming.
Dit is voor al bij de DS zeer gering.
Dan heb ik het niet over de radiateur maar over de lucht uitlaat.
Het grootste probleem bij de DS is dat de lucht er wel in kan via de inlaat maar voor het eruit is teveel stagneert
Dus het kan er ook niet in.VgF
volgens mij heb je helemaal gelijk frank ik heb meerdere ds en gezien met koelproblemen kap open en zomaar 10 graden kouder
Hoi René,
Vooralsnog ben ik licht positief, de oorspronkelijke thermometer geeft weer normale waardes aan, echter ik heb nog geen lange stukken gereden.
Zaterdag naar Middachten, 2,5 uur heen en natuurlijk ook terug, dan kan ik wat meer vertellen.
Veel plezier op het ICCCR!