olga schreef:...
Als je dan verder zoekt op internet bij de bandenhandelaren, dan lijkt het dat ze kunnen leveren, maar voor prijzen rond € 220 per band. Nog maar 6 weken geleden zag ik prijzen van € 78 bij die handelaren.
...
gr rinus
Zelf laat ik mijn banden altijd van Autobandenmarkt of Tirendo komen. Volgens mij twee labels van hetzelfde bedrijf. De Retro Classic 001 in maat 185/80 R15 93H is daar voor € 78,70 (incl. omzetbelasting) te koop èn leverbaar!
Ook de band die ik inmiddels al vele tienduizenden kilometers naar tevredenheid gebruik, de Federal SS-657 in 185/80 R15 93T is daar altijd leverbaar en kost zelfs maar € 54,40 (incl. O.B.).
Montage en balanceren is geen probleem, want een van de montagepartners bij mij in de buurt heeft speciaal voor mij het verloopstuk voor DS-wielen opnieuw aangeschaft.
Overigens heb ik als voorbanden momenteel twee Retro’s zitten en ja, die sturen prima, maar over mijn Federals had ik ook geen klachten en die zijn wel zo’n 30% goedkoper.
Aan de achterzijde gaan er komende zaterdag weer nieuwe Federals onder. De oude hebben er dan zo’n 80.000 km onder gezeten: 30k voor en 50k achter.
Retro banden moet een setje gaan leveren met XVS profiel in 14”...
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Palas schreef:olga schreef:...
Als je dan verder zoekt op internet bij de bandenhandelaren, dan lijkt het dat ze kunnen leveren, maar voor prijzen rond € 220 per band. Nog maar 6 weken geleden zag ik prijzen van € 78 bij die handelaren.
...
gr rinusZelf laat ik mijn banden altijd van Autobandenmarkt of Tirendo komen. Volgens mij twee labels van hetzelfde bedrijf. De Retro Classic 001 in maat 185/80 R15 93H is daar voor € 78,70 (incl. omzetbelasting) te koop èn leverbaar!
.
Ik zag het ook bij Tirendo, maar wie heeft er afgelopen 1-3 weken besteld en geleverd gekregen voor een normale prijs?
Ik hoop dat dat gelukt is want dat zou kunnen betekenen dat er weer een partij Nankangs zou zijn geleverd cq toegelaten.
Dat laatste lijkt namelijk het probleem want net zoals de klassieke Michelins hebben deze banden geen “label” zoals inmiddels verplicht voor elke band.
Ik heb mijn vaste garagist (niet voor DS!) een week of twee gelden uitgedaagd “als je voor zo’n €100,-/st kan leveren mag je er twee voor me bestellen”.
Voor hem zijn Nankang’s low budget banden die je eronder zet wanneer het echt geen cent mag kosten, en zulke banden mogen hooguit €40-60 kosten…
(voor die prijs kwamen ze in 2014 ook op de Nederlandse markt)
Enig ongeloof bij hem toen ik aangaf dat DS-liefhebbend Nederland en daarbuiten lyrisch zijn over de Retro band.
Nog meer ongeloof toen ik aangaf dat deze banden nu zo’n €250,-/stuk moeten opbrengen!!
Hij heeft het voor mij uitgezocht bij distributeurs, ook via Europese zoekopdrachten.
Niet gelukt om rond de 100 per band te leveren.
Het verhaal waarmee hij terugkwam:
“De EU-richtlijnen laten deze profilering niet toe vandaar ook geen import meer. De nu nog beschikbare banden zijn de laatste en als er vraag is stijgt de prijs….”
Zo vluchtig iets over de EU-richtlijnen gelezen en ook gezien dat er naast de richtlijnen ook uitzonderingen mogelijk zijn voor bv racebanden maar ook klassieke banden.
In ieder geval ben ik benieuwd of er nog een nieuwe partij wordt toegelaten maar ook hoe het de Michelins zal vergaan wanneer een EU-goedkeuring achterwege blijft.
Moeten we in de toekomst wat vaker de zee over om de Britten te bezoeken na Brexit?
Tijd zal het leren… maar wie het nu al weet mag het zeggen!
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
Mijn ervaring met Autobandenmarkt en Tirendo is dat als de site aangeeft dat banden leverbaar zijn, ze ook echt leverbaar zijn. Dat de prijzen op voornoemde sites kunnen fluctueren is een gegeven. Maar je krijgt de banden wel voor het bedrag dat de site vermeld. Je wordt er niet beduveld.
Mijn Federals stonden een maand geleden ook voor een tientje meer per band genoteerd dan nu. Maar geen leveringsproblemen. En in het verleden kon mijn DS-specialist via zijn eigen leverancier niet meer aan Federals komen terwijl ik ze, via internet, binnen 48 uur geleverd heb gekregen. Ook nog eens voor een lager bedrag dan mijn DS-garage ze kon inkopen… Internet is een mooie uitvinding!
Er lijkt beweging in de markt te zijn.
Banden-Guru bied ze ook weer aan voor een acceptabel bedrag van €80,-.
Giga-banden staat nog op niet-op-voorraad
Retro Classic 001 185/80 R15 93H H=tot 210km
Wil je toch de V (tot 240 km) dan blijf je nu nog op de €260,-/band.
Je kan op drie wielen rijden boven de 210 km, spaart toch weer een band uit!
Palas
Ook de band die ik inmiddels al vele tienduizenden kilometers naar tevredenheid gebruik, de Federal SS-657 in 185/80 R15 93T is daar altijd leverbaar en kost zelfs maar € 54,40 (incl. O.B.).
Blijft goed om ervaringen met andere merken te delen!
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
Brun schreef:...
Wil je toch de V (tot 240 km) dan blijf je nu nog op de €260,-/band.
...
De snelheidstype V-band is natuurlijk de enige echte ideale band voor de DS . Het is dat we in NL aan de 130 km/u maximumsnelheid gebonden zijn, anders zouden we onze DS-en allemaal op V-banden over het asfalt jagen .
Ook ik heb Federal banden onder mijn DS , geen enkel probleem mee .
@ Palas , waar in de buurt zit jou bandenmontage punt ?
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Brun schreef:
Blijft goed om ervaringen met andere merken te delen!
Hier twijfel ik een beetje over. Als iemand geld uitgeeft, dan is hij daar sowieso meestal positief over. Helemaal als het weer eens lukt om voor weinig een DS te rijden. Daarnaast rijden de meeste DS rijders meestal 50000 km op de rechter baan met 110km/u, liefst met droog weer. Dat zegt niks over hoe de banden presteren onder noodsituaties.
Als ik de positieve verhalen over de Federals hoor, en zelf voel hoe slecht ze rijden, zou ik liever een objectieve test zien dan gebruikerservaringen.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Daar komt nog iets anders bij. Je zet er nieuwe banden op omdat de oude versleten zijn of afgekeurd wegens droogtescheuren of schade.
In alle bandenverhalen zie ik juichkreten over de nieuwe banden zonder enige substantie. Allemaal “op gevoel”.
Dat gevoel is m.i. hoofdzakelijk het verschil tussen versleten en nieuw.
Banden objectief testen is in elk geval kostbaar en tijdrovend.
Als ik dat moest opzetten dan zou ik toch kiezen voor een aantal verschillende merken auto’s en daarvan tenminste twee per merk.
Testrijden door ervaren chauffeurs op een flink vaststaand parkoers, liefst zonder verkeer, met een vaststaand snelheidsprotocol, nat en droog wegdek van verschillende samenstelling. Bijvoorbeeld een fabriekstestbaan, zoals van DAF.
De auto’s uitrusten met meetapparatuur zoals versnellingsopnemers en geluidmeting en gekalibreerde verbruiksmeting.
Dan de chauffeurs dubbelblind in de auto’s laten rijden (dus zonder waarneming van het soort band dat er onder zit) en gestandaardiseerde testrapporten laten invullen.
Slijtagemeting na tenminste 20.000 km, bijvoorbeeld gewicht per band voor en na.
En zo zijn er nog wel wat zaken te verzinnen.
Dan ben je dus wel even (zeker een half jaar) bezig. Anders blijft het allemaal vreselijk subjectief.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Palas schreef:Brun schreef:...
Wil je toch de V (tot 240 km) dan blijf je nu nog op de €260,-/band.
...De snelheidstype V-band is natuurlijk de enige echte ideale band voor de DS. Het is dat we in NL aan de 130 km/u maximumsnelheid gebonden zijn, anders zouden we onze DS-en allemaal op V-banden over het asfalt jagen .
V banden voegen niets toe op een DS. De H-band is voldoende, die gaat tot 210 km/h en geen enkele DS heeft een hogere top dan 200 km/h.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JanSr schreef:Daar komt nog iets anders bij. Je zet er nieuwe banden op omdat de oude versleten zijn of afgekeurd wegens droogtescheuren of schade.
In alle bandenverhalen zie ik juichkreten over de nieuwe banden zonder enige substantie. Allemaal “op gevoel”.
Dat gevoel is m.i. hoofdzakelijk het verschil tussen versleten en nieuw.Banden objectief testen is in elk geval kostbaar en tijdrovend.
Als ik dat moest opzetten dan zou ik toch kiezen voor een aantal verschillende merken auto’s en daarvan tenminste twee per merk.
Testrijden door ervaren chauffeurs op een flink vaststaand parkoers, liefst zonder verkeer, met een vaststaand snelheidsprotocol, nat en droog wegdek van verschillende samenstelling. Bijvoorbeeld een fabriekstestbaan, zoals van DAF.
De auto’s uitrusten met meetapparatuur zoals versnellingsopnemers en geluidmeting en gekalibreerde verbruiksmeting.
Dan de chauffeurs dubbelblind in de auto’s laten rijden (dus zonder waarneming van het soort band dat er onder zit) en gestandaardiseerde testrapporten laten invullen.
Slijtagemeting na tenminste 20.000 km, bijvoorbeeld gewicht per band voor en na.
En zo zijn er nog wel wat zaken te verzinnen.Dan ben je dus wel even (zeker een half jaar) bezig. Anders blijft het allemaal vreselijk subjectief.
Helemaal mee eens, net als met de ervaringen van Ree met de federal banden onder een DS. Zelden heb ik een slechtere ervaring gehad dan een DS op Federal banden. Stuurt ruk, remt ruk en wil inderdaad het liefste recht uit. De dood voor de prachtige wegligging van je snoek.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ramrod schreef:
...
@ Palas , waar in de buurt zit jou bandenmontage punt ?
In Voorhout bij Leiden. Er zijn altijd twee mogelijkheden:
- ik bestel de banden zelf en laat ze daar afleverem.
- hij bestelt ze en ik betaal hetzelfde bedrag aan hem als ik anders op Tirendo of autobandenmarkt kwijt zou zijn.
Montage is, redelijk standaard, rond openingstijd op zaterdagochtend, omdat hij het apparaat om moet bouwen en dat doordeweeks niet zo handig is.
Ree schreef:
... Daarnaast rijden de meeste DS rijders meestal 50000 km op de rechter baan met 110km/u, liefst met droog weer. Dat zegt niks over hoe de banden presteren onder noodsituaties.
Als ik de positieve verhalen over de Federals hoor, en zelf voel hoe slecht ze rijden, zou ik liever een objectieve test zien dan gebruikerservaringen.
Dan zal ik met plezier de gebruiksomstandigheden van mijn Federals schetsen:
- DSuper5
- dagelijks gebruik, hele jaar door
- 200.000 km in de laatste 4½ jaar
- bijna altijd linkerbaan
- hoofdzakelijk snelweg
- snelheden van 130 km/u (en in DE hoger)
- bandenwissel tussen zo’n 50.000 km (voor) en 80.000 km (achter)
- noodstops in 4½ jaar: 2x en op tijd stil vanaf > 100 km/u (droog wegdek)
- andere geteste banden op dezelfde auto: Michelin, Vredestein, Retro
- aantal klapbanden: 2x met, oudere, Michelins
zwak punt Federals: relatief snelle uitdroging.
En ja die Retro’s sturen lekkerder dan de Federals, maar niet dusdanig dat ze het prijsverschil waard zijn. Tegen Michelins pleit vooral de absurd hoge prijs en de Vredesteins slijten erg hard en nog ongelijk over het loopvlak ook. Sturen doen ze ook al niet top.
Zou ik geld over de balk willen smijten, zou ik waarschijnlijk Michelin rijden, maar nu dus Federals.
Omdat objectieve testen van DS-banden er niet zijn, en òòk niet zullen komen, is en blijft het rijden een subjectieve ervaring, waar ieder zijn eigen keuze in kan, en mag, maken. Gelukkig wel.
waterman schreef:...
V banden voegen niets toe op een DS. De H-band is voldoende, die gaat tot 210 km/h en geen enkele DS heeft een hogere top dan 200 km/h.
Daar ben ik het volkomen mee eens. En omdat de ironie in mijn post er kennelijk niet genoeg vanaf druipt heb ik nu een aan mijn post toegevoegd…
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Zijdelings gerelateerd: zojuist terug van vakantie in Frankrijk, alwaar ik (alweer) een klapband had. Met 130 km/u, dus de buitenband heeft het ook niet overleefd.
Ik begin dat gedoe met die binnenbanden een beetje zat te worden en wil naar tubeless. Nou heb ik recentelijk een paar nieuwe gelaste wielen met “hump” gezien, dus voor gebruik met tubeless banden. Iemand maakt ze, en ze moeten ook ergens te koop zijn.
Wie weet waar?
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé