Kleine update over de stand van zaken nu:
Eind april een gereviseerde dynamo gemonteerd en daarmee voorlopig het laatste grote probleem de wereld uit geholpen. De afgelopen weken dus voor het eerst een paar probleemloze ritten naar de andere kant van het land gemaakt en daarbij in het voorbijgaan nog even 2 keiharde jadegroene deuren opgepikt als reserve voor als de onderkant echt uit de huidige deuren valt.
En de wagen is eens langs de carwash geweest, leuk om te zien dat de originele groene kleur nog onder het donkergrijs van de bomenplak en vogelkak zat
Als iemand mij nog kan helpen aan een enigszins acceptabele bestuurdersdeur voor weinig dan houd ik mij van harte aanbevolen! Heb evt een nette rode passagiersdeur in ruil..
De balans opmakend is er het afgelopen jaar toch behoorlijk veel vervangen aan de draak:
- Voorstoelen
- Contactslot
- Deur rechtsachter
- Linker dorpel
- Wiellagers achter
- 4 Banden
- Voorpijp uitlaat links
- Uitlaatpakkingen
- Koplamp rechts
- Accu
- Satelliet links
- Kofferbakmat
- Achterlichtunit links
- Afsluiter stationairsproeier
- Dynamo
Op het programma staan nog:
- Raam passagierskant gaat niet goed open
- Ruitensproeier werkt niet
- Bedrading motorruimte nakijken
- Plaatwerk fatsoeneren (vervangen/schilderen)
- Slot bestuurder fixen/vervangen
- Garage had nog een opmerking over een ashoes ergens..
- Wat veiligheidsmaatregelen, hoofdsteunen en gordels achterin.
- Ooit de lekkage van de versnellingsbak verhelpen :S
Misschien was een tweedehands C1 toch een verstandiger keuze geweest…
Groeten,
Daan
Er is weer een ‘uitdaging’!
Deze vakantie in Frankrijk geweest, super mooi om daar met een GSA rond te rijden, gek genoeg geen enkele andere meer gezien…
Maar daar is de rechter binnenste ashoes afgescheurd (de buitenste nog net voor vertrek vervangen). Die is gaan rondslingeren en heeft daarbij een LHM leiding geraakt, ik heb mij laten vertellen waarschijnlijk een lekleiding of retourleiding naar de hoogteregelaar.
We hebben met wat kunst- en vliegwerk op eigen kracht Nederland gehaald (door af en toe wat vet in de homokineet te smeren konden we toch telkens ruim 100 km vooruit zonder dat hij ging tikken) maar nu ik hem vanochtend naar Ede wilde brengen om de boel aan te pakken wilde hij voor niet meer omhoog komen.
Gisteravond kwam hij nog prima omhoog en heb ik hem nog even op kunnen krikken (geen meter mee gereden) maar vanochtend vertikte hij het dus opeens.
Kan ik hem nog van z’n plek krijgen behalve met een auto ambulance? Iemand tips?
Groeten,
Daan
Totaal aantal Berichten: 954
Geregistreerd: 07-05-2012
- GS/GSA Break special Service Tolèe
- BX 14E
- GS/GSA GS 1220 Club
Waarschijnlijk heeft de druk van het omhoogkomen de LHM uit het circuit gepompt, kijk eens of t vat leeg is. Zonder druk rijden is best wel een risico omdat de remmen ook op de hydrauliek zitten..
Wat je zou kunnen doen is met een trekstang slepen, dan hoef je niet te remmen want dst doe je op de trekkende auto
Huidig wagenpark:
c5 break service 2.0 HDIF 136 (DAILY)
GS SPECIAL 1129 BREAK 1975
GS “X” 1978
AX 1.0 1996
2CV6 1985
RENAULT RODEO 4
Totaal aantal Berichten: 954
Geregistreerd: 07-05-2012
- GS/GSA Break special Service Tolèe
- BX 14E
- GS/GSA GS 1220 Club
Oeps dubbelpost
Huidig wagenpark:
c5 break service 2.0 HDIF 136 (DAILY)
GS SPECIAL 1129 BREAK 1975
GS “X” 1978
AX 1.0 1996
2CV6 1985
RENAULT RODEO 4
LHM heb ik bijgevuld, gele parapluutje staat weer helemaal bij het bovenste streepje (bij draaiende motor en hoogste stand, althans, aan de achterkant dan ), maar hij blijft laag hangen voor.
Of zou hij pas het goede niveau aangeven als hij helemaal in de hoogste stand omhoog gekomen is, en moet er gewoon nog meer bij?
Groeten,
Daan
Totaal aantal Berichten: 954
Geregistreerd: 07-05-2012
- GS/GSA Break special Service Tolèe
- BX 14E
- GS/GSA GS 1220 Club
Een beetje gymnastieken kan wel helpen, ( van standen verwisselen), misschien dat ie dan zo omhoog komt.
Huidig wagenpark:
c5 break service 2.0 HDIF 136 (DAILY)
GS SPECIAL 1129 BREAK 1975
GS “X” 1978
AX 1.0 1996
2CV6 1985
RENAULT RODEO 4
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Het paraplu’tje geeft (natuurlijk) pas de juiste waarde aan als de LHM overal in het systeem zit. Dat is nu blijkbaar niet het geval. Toen ik Geeskje destijds kwam bekijken deed die precies hetzelfde. Bijvullen van het vat en even wat spelen met de ontlastschroeven wekte haar weer tot leven.
De GSA heeft twee ontlastingen. De eerste zit op een verdelertje op het subframe. Als je het moertje onder het slangetje losdraait dan loopt alle druk uit het systeem en zakt de auto op z’n buik. Check, voor dat je dat doet, of het slangetje naar het vat lekvrij is, anders heb je een LHM-zwembad onder de auto.
De tweede ontlasting zit op de drukregelaar. De hoogste van de twee. Daarmee ontlucht je de drukregelaar. Draai deze los (niet verder dan anderhalve slag, er zit een kogeltje met een veertje onder) tot je geen lucht meer hoort ontsnappen. Als deze schroef niet goed gesloten is komt het systeem slecht of niet op druk.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Lijkt mij dat als er een hogedruk leiding is geraakt dat de hydraulique vloeistof er onder grote druk uitspuit.
Waarschijnlijk dus een retourleiding geraakt.Als het voorraadvat inderdaad leeg is geweest eerst ontluchten en bijvullen, overigens is er dan al wel veel vloeistof niet meer terug gestroomd.
Bij een CX ,als het vat leeg is geweest bijvullen via de treiterslang, zal bij een GSA niet anders zijn denk ik.
Overigens grappig om te lezen dat Jasper inmiddels ook advies kan geven!
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.
PeterW schreef:
Bij een CX ,als het vat leeg is geweest bijvullen via de treiterslang, zal bij een GSA niet anders zijn denk ik.
Nieuwsigierg: waarom bijvullen via de treiterslang? Ik heb bij het verversen van LHM (dus na leeg vat en alles), het ding gewoon gevuld via het vat, ging prima..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De treiterslang is de retourslang van de hogedrukregelaar. Via die slang kun je dus echt niet vullen…
Vullen dien je dan ook te doen via de aanzuigslang van de pomp. Dat is de slang die van uit het vat naar de pomp loopt. Die slang haal je met het aanzuigfilter en al uit het LHM vat. Hou de slang met het filter omhoog en vul het langzaam met lhm. Dan de ontlastschroef open op de hoge druk regelaar (12mm, een slag open is genoeg), filter en slang terug in het vat, motor starten, vijf min laten draaien en dan de ontlastschroef weer dicht draaien.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Juist, en dat doe, zodat de pomp niet droog draait, toch?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Klopt. Vanuit het vat moet de LHM eerst omhoog en dan door de slang worden gezogen. Als het systeem vol zit is dat geen probleem maar als er veel lucht in zit dan lukt dat niet of pas na heel lang droog draaien, wat slecht is voor de pomp. De slang vullen helpt de boel op gang.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
wist niet beter dan dat de slang vanaf het vat treiterslang werd genoemd,maar die bedoelde ik dus weer wat geleerd
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.
Dank u voor de tips heren! Hij gaat weer als een banaan.
Gezien het stralende weer gisteren halsoverkop vrij genomen en met de vriendelijke hulp van Aarnout de draak weer gefixt gekregen. Geen duidelijke lekkage kunnen vinden, dus op goed geluk het natste slangetje maar vervangen en vooralsnog lijkt de auto weer zindelijk.
Nu dient zich weer het vraagstuk aan: door klussen aan dit barrel (goede basis, maar nog best een hoop werk) of toch eens kijken naar de beige Pallas van Jasper (want zo’n chique pallas… in die kleur… )
Groeten,
Daan
Een jaar lang geen noemenswaardige problemen gehad, al heb ik ook niet zoveel kilometers gemaakt, een zelfs nog even naar de icccr geweest. maar nu voor de apk moet ik toch de LHM lekkage eens echt goed verhelpen. De leiding zweet op een heel vreemd stukje, er komt van voor beneden een leiding, die zit in een slang, daar zit weer een stukje slang in, dan weer een dikker slangetje en dan een verdeelstukje. Dat gerommel met rubber slangetjes in rubber slangetjes vind ik er niet heel erg robuust uit zien.
Het lijkt erop dat een van de slangenklemmetjes z’n werk niet zo goed meer doet, die zou ik wel willen vervangen door een goede, maar klopt het uberhaupt hoe dit in elkaar zit?
Groeten,
Daan