Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Koop zo’n ding voor 3 tientjes en je weet zoveel meer…
https://www.conrad.nl/nl/voltcraft-ir-260-8s-infrarood-thermometer-100980.html
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Jo Schijns schreef:Tja, ik heb de afgelopen jaren al een paar keer met kokende motor gestaan, dus dan rij je niet meer so lekker ontspannen.
De eerste 23 jaar bleef de originele thermometer steeds mooi in het midden staan, pas nadat we de backfire hebben gehad, lekke koppakking en een of ander stop leak spul aan de koelvloeistof is toegevoegd, begon het gedoe.
Of er een oorzakelijk verband is?
Ook merk je duidelijk aan de motor dat-ie te heet wordt, vermogen valt weg, reageert schokkerig en begint diep te brommen.
Gas terugnemen en rustig aan gaan rijden, cq langs de kant gaan staan en met de extra fan de motor laten afkoelen leidt weer tot een normaal reageren van de motor.
Nogmaals, ik rij al 26 jaar met deze auto, dus dan ken je hem toch al een beetje.
Dat had je nog niet verteld !! Als je ooit die stop leak hebt gebruikt kun je daarna maar beter je hele koelcircuit goed schoonmaken, want dat spul zet zich ook af in je blok. Daarnaast komt die zooi weer los als je het probeert schoon te maken en dan blijft het in de kleine kanaaltjes van de radiator zitten. Ik zou dus met een thermometer kijken of je radiator overal even heet wordt, anders is die weer diht… Ik hoop dat je dat goedje met de azijn uit je blok kunt krijgen.
To err is human, not to err is divine.
Hoe verklaar je dan het volgende:
De temperatuur loopt, na revisie en met een nieuwe 3-rijen radiator, hoger op dan voorheen met een lekke 2-rijen.
Alle leidingen zijn vervangen, motor is onlangs gereviseerd.
Merkte het afgelopen zaterdag op na het maken van een testrit.
Ik moest wat manoeuvreren om haar terug op haar plaats te kunnen zetten.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Misschien heeft iemand nog ergens een dichte oude liggen?
Ik denk toch dat die nieuwere ondanks de extra rij niet echt beter zijn…
Desnoods even te leen, dan kan je in ieder geval even wat dingen uitsluiten…
Ik moet nog een aantal spulletjes hebben om haar verder af te maken.
Ik zal mijn leverancier eens aanspreken
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Ik heb net het koelsysteem goed uirgespoeld met water, kwam toch een hoop bagger uit.
Ga nu kijken hoe het beestje zich gaat houden. Hoop op een kleine hittegolf, dan kan ik d’r nog eens goed uittesten.
Naar mijn gevoel zijn de problemen ontstaan nadat stopleak oid gebruikt is, dus niet na vervanging van de koppakking, dat is pas een klein jaar later gebeurd.
Totaal aantal Berichten: 9369
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Wat zit er nu in?
2de vulling schoonmaakazijn of weer gewoon kvs?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Nee, koelvloeistof, ben bang dat het anders een beetje erg corosief zou worden!
Roest het kreng ook nog van binnen uit, haha.
Alhoewel, dat deed ze al! Nog steeds.
SalsaChris schreef:Hoe verklaar je dan het volgende:
De temperatuur loopt, na revisie en met een nieuwe 3-rijen radiator, hoger op dan voorheen met een lekke 2-rijen.
Alle leidingen zijn vervangen, motor is onlangs gereviseerd.
Merkte het afgelopen zaterdag op na het maken van een testrit.
Ik moest wat manoeuvreren om haar terug op haar plaats te kunnen zetten.
Of je radiator lek is of niet maakt niet uit voor de temperatuur ZOLANG je nog genoeg KVS in je systeem hebt, d.w.z. dat er nog iets in het voorraadvat zit. De druk is er alleen om het kookpunt te verhogen: Met een lekkage rijdt je beter door zonder drukdop. Dan is je kookpunt lager, maar je moet toch niet aan je kookpunt komen bij normaal gebruik. Waarom hogere temperatuur? Laagje aanslag op de thermovoeler, leak stuff op de thermostaat…
Als er nog veel bagger uit je koelsysteem kwam zat er dus bagger in. Ik zou nog een fles azijn bij je KVS gooien, blijkbaar lost zuur je bagger op want met base werkte het niet.
Succes met de DS! geniet er van.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9369
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Citroensmgz schreef:Ik zou nog een fles azijn bij je KVS gooien.
Dat zou ik dus niet doen, omdat je niet weet hoe dat op elkaar reageert.
Ik had een tweede keer gevuld met schoonmaakzijn, de concentratie daarvan is dusdanig laag dat er heus niet direct gaten gaan vallen in componenten van het koelsysteem.
Dit na een week weer aftappen en vervangen door vers, net zo lang tot het er weer schoon uitkomt en er geen bagger meer uit komt.
Dan pas weet je zeker dat het inwendig schoon is.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Wat me vooral opvalt in dit topic is dat er vooral naar oplossingen voor het gevolg gekeken wordt.
Ik zie 2x een reactie die ingaat op de mogelijke oorzaak, namelijk het warm worden. Net die reacties worden genegeerd.
Ik denk dat je even terug moet naar het vinden van de oorzaak.
Ten eerste: de LPG. In veel gevallen is het lucht/gas mengsel te arm door een verkeerde (te grote) inspuitring of een te grote luchttoevoer. Daar wordt de kop bloedheet van. Ga naar een echte goeie LPG-boer en laat de co-waardes afstellen. Ik heb al gehoord dat de luchtfilter deels afgeplakt werd om het teveel aan luchtinlaat tegen te gaan.
ten tweede: de suggestie dat de waterpomp slecht is, is ook heel realistisch.
een en ander kun je proefondervindelijk uitproberen door:
- bij stationair draaien blok je met een of twee vingers de luchtinlaat van de luchtfilter deels af, verandert het toerental duidelijk?
- een tijdje op benzine te rijden (gaat de temp dan echt omlaag);
- haal de thermostaat uit de buis, die kun je in de zomer makkelijk missen, voel daarna aan de retourslang van de radiateur die moet vrij snel warm gaan aanvoelen (immers er gaat meteen na starten al warm water naar de radiateur)
hoi Laurens, goeie observatie maar het is een beetje kip en ei verhaal want het is natuurlijk ook gewoon heel goed mogelijk dat spoelen met azijn een oplossing is, zeker bij een oude auto waarvan het koelsysteem vol kan zitten met ketelsteen.
Wbt de tip voor die CO afstelling, helemaal mee eens, laat dat inderdaad eens met de co meter doen. Ik heb het laatst bij garage Jansen gedaan en ondanks dat de auto voorheen best prima reed en niet te heet werd stond ie echt veel te arm (altijd maar afgesteld op het gehoor), en rijdt ie nu wel echt veel beter. Vinger in de inlaat is ook maar zozo, die stoppen we wel ergens anders in. Beter stel je hem af zoals in het filmpje van het ds TT en ga je daarna met ‘n co meter aan de gang.
verder weet je niet of je waterpomp matig of goed is met de methode die je voorstelt. je weet dan voornamelijk of ie niets doet of iets doet. De ts heeft volgens mij een ‘ouderwetsche’ radiateur met dop toch? kan ie beter de dop er af draaien en met lopende motor met een spiegeltje en lampje kijken of er een redelijke hoeveelheid water in de radiateur wordt gepompt. (of is een nieuwe 3 rijen altijd met expansievat? afgaande op de profielfoto ga ik er vanuit dat ie de vuldop op de radiator heeft zitten)
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!
laurens_58 schreef:
ten tweede: de suggestie dat de waterpomp slecht is, is ook heel realistisch.
een en ander kun je proefondervindelijk uitproberen door:
- bij stationair draaien blok je met een of twee vingers de luchtinlaat van de luchtfilter deels af, verandert het toerental duidelijk?
- een tijdje op benzine te rijden (gaat de temp dan echt omlaag);
- haal de thermostaat uit de buis, die kun je in de zomer makkelijk missen, voel daarna aan de retourslang van de radiateur die moet vrij snel warm gaan aanvoelen (immers er gaat meteen na starten al warm water naar de radiateur)
Jo Schijns heeft toch aangegeven wat er allemaal is vernieuwd en gecontroleerd, ook zijn bevindingen met het rijden op benzine en LPG.
Goed, het heeft even geduurd, maar dan nu toch een update..
Het rijden met azijn heeft zover ik kan zien de motor verder geen schade berokkend, maar meer dan een kleine verbetering qua koeling heeft dit niet gegeven.
Joep Sanders heeft ondertussen de koelkanalen voor de remschijven en motorkap rubbers verwijderd, maar dat sorteerde ook geen effect.
Alle goeie reacties van jullie ten spijt, kwam ik hier ook niet verder mee.
Uiteindelijk ben ik bij YouTube een Amerikaans filmpje tegengekomen van iemand die vrijwel exact dezelfde problemen had en ook vergelijkbare acties had ondernomen.
Hij adviseerde om Irontite ThoroFlush te gebruiken.
Nou, ongelofelijk wat een bagger er uit kwam! Terwijl ik dus al met een normale flush, caustic sode en schoonmaakazijn gespoeld heb.
Vandaag een flinke testrit gemaakt met volle bak, maar alles blijft mooi koel, ook bij meer dan een half uur stationair lopen!,
Het spul is niet goedkoop, ik heb het in de UK moeten bestellen, omgerekend 70 euro incl verzendkosten, maar het is de moeite waard.
Is er toch nog een happy ending.
https://www.youtube.com/watch?v=L-M4RcFaNJ0
Dit is link naar het filmpje.