Inderdaad, de bak moet opzijgeschoven worden voor een koppelingsrevisie; het is dus een kleine moeite om dan meteen de prise-as keerring te verv.
Als verv. verplicht is weet ik niet, maar wij hebben het wel altijd gedaan gezien de prijs v.d. keerring en het risico( alles opnieuw doen) dat je loopt door het te laten zitten.
Bij een CX b.v. laten we het zitten indien alles vetvrij is, omdat de v-bak hiervoor uit elkaar moet…..
De keerring wordt na verloop van tijd minder flexibel door de warmte en kan daardoor en door normale slijtage gaan lekken.
Soms wordt een keerring zo hard, dat de afdichtingsrand breekt tijdens demontage.
Tijden het opzijschuiven van de bak komen er wat zijdelingse krachten op de prise-as; een “gezonde"keerring kan dit hebben, maar dit is vantevoren niet vast te stellen, dus altijd verv.!
nu heb ik eindelijk het geld binnen van de verzekering, en ga zo maar eens winkelen bij idds technique voor nieuwe schijven, blokken, olie etcetc, en zit me nu af te vragen ook even te kijken voor die prise-as!? Maar nu het volgende probleem, ik heb geen brug, en ben niet bang met klussen, maar aan de versnellingsbak heb ik nooit gezeten…..
Hoeveel werk is het (dat kan ik niet echt inschatten vanuit de handleiding ) en kan het gedaan worden zonder brug, met de standaard gereedschappen?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Lees even dit (recente) draadje;
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=169067
Groetjes,
Martin.
update:
omdat de katalysator kapot was ging het lampje branden (dat gele lampje met die K erin). NAdat ik de katalysator had vervangen heb ik vervolgens de ecu uitgelezen en daarna gereset. Sindsdien is het schokken in eens ook weg! Ik heb eens nagevraagd en mij werd verteld dat de auto op nood-loop gaat wanneer er iets mis is in het management. Waarschijnlijk is ie daarom gaan schokken!? Het is nu in ieder geval weer over, en daar ben ik behoorlijk blij mee! Scheelt weer worstelen met een versnellingsbak!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
voor wat het waard is: de oude BX van 1990 (die reeds op de schroothoop is beland wegens accident) van mijn ouders had dit ook. bij het optrekken in eerste versnelling begon de wagen hard te dribbelen.
inslijten van de koppelingsplaat kan het zeker niet geweest zijn, want dat dribbelen heeft ie, voor zover ik weet, gedaan over 150.000 km… het was echter niet constant, soms ging het optrekken goed, andere keren liep het fout.
toch is het nu weer een beetje terug. Hoewel het zeker niet heel erg is, irriteert het me natuurlijk wel. Helaas wordt er dagelijks ongeveer 80km file gereden, misschien heeft dat er wat mee te maken?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!