Sinds enige tijd komt er af en toe na hele forse regenbui og bezoek aan de wasstraat een laagje water te staan bij het slot van de kofferbak. Als ik de achterklep opendoe komt er ook water gedruppeld tussen de bekleding van de achterklep vandaan. Het lijkt of er een afvoertje verstopt zit. Ik heb de bekleding nog niet los gehad. Wel spoiler omhoog gehad om te kijken of zich ergens vuil of bladeren hadden verstopt, maar kon zo op het oog niets zien, Ik houd dat altijd wel zoveel mogelijk schoon ook. Iemand nog tips voordat ik naar de dealer rijdt?
Verder overigens weer bijna 3000 km probleemloos door Frankrijk getoerd. Wat een heerlijke wagen toch! Met dakkoffer en Towbox (koffer op de trekhaak) konden alle kampeerspullen weer mee en ook beladen trekt de 3.0 HDI dan no steeds fantastisch zonder door te hangen!
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat de afdichting van de spoiler lek kan zijn eventueel na een slechte demontage ervan.
Ik heb de spoiler al eens moeten vervangen omdat het loopmechanisme versleten was.
Ik verwacht 2 mogelijke oorzaken van de lekkage:
1. seal van de spoilerunit (is niet los verkrijgbaar);
2. de slangen van de afwatering van de spoilerbak.
Ik acht de kans het grootst dat het optie 2 is.
Die slangen zitten over een plastic pijp geschoven. Kan door de jaren heen en het dichtslaan van de klep wat losser zijn komen te zitten.
Haal de bekleding van de klep maar eens los (paar minuten werk) dan zie je de oorzaak waarschijnlijk.
Succes.
Gr,
Eric (ook C6 rijder)
Citroen C6 2.7 HDI Exclusive
Citroen Xantia 1.8i 16V SX
Dank zo ver heren. Ik heb gisteren de bekleding los gehad (waarom zit die met zoveel clipjes vast?), maar afvoerpijpjes van de spoiler waren nog open (lucht er zonder problemen door geblazen). Ook bevestiging over plastic pijpje leek nog in orde. Slangetjes er even af gehad en weer op gezet. Wellicht kan daar iets water doorheen komen, maar dat kan nooit veel zijn. Verder ook geen sporen van water aan de binnenkant van het kofferdeksel. Ik verdenk dus toch de sealing van de spoiler. Is afkitten daarvan vloeken in de kerk of gewoon een goedkope manier om het te verhelpen?
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Ik zou beginnen bij het aanbrengen van wat elastische kit bij de aansluitpunten van de 2 slangen voor de afwatering.
Als daarna de nattigheid weer verschijnt pas actie ondernemen bij de spoiler bak.
De seal daarvan bleek toen ik ernaar vroeg niet los verkrijgbaar.
De dealer wilde mij een complete spoiler slijten voor EUR 1200
Ik heb toen bij Bart Ebben voor EUR 150,00 een tweedehands spoiler gehaald, waarop ook nog een goede seal aanwezig was.
Heb geen lekkage gehad na de inbouw.
Is ook een leuk klusje om zelf verder te doen (niet lastig).
De oude seal zat overigens muurvast aan het plaatwerk van de auto vast.
Ik zou zeggen dat met de juiste kit het moet kunnen. Je hebt rondom ruimte om het onder de spoiler te spuiten.
Let er wel op dat je aanwezig vocht onder de spoiler rondom de seal niet opsluit middels de kit.
Persoonlijk zou ik ervoor kiezen de complete spoiler eraf te halen, oude seal verwijderen, de boel goed ontvetten en daarna in de kit zetten.
Citroen C6 2.7 HDI Exclusive
Citroen Xantia 1.8i 16V SX
Dank voor de tips! Je laatste suggestie was ook precies mijn idee. Beetje overdreven inderdaad om een goed werkende achterspoiler te vervangen voor alleen een afdichting. Nog tips voor welke kit het beste gebruikt kan worden?
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Ik ben geen kit expert op het gebied van auto’s.
Neem aan dat er forummers zijn die hier ervaring mee hebben.
Zuurvrij i.i.g. maar verder kom ik niet.
Overigens stelt die seal niks voor.
Wellicht ook een optie om ergens een universele seal te halen en die rondom aan te brengen.
Als je wilt kan ik vanavond wel een foto plaatsen van de onderzijde van m’n oude spoiler. Die ligt nog op zolder (je weet maar nooit of er nog een bruikbaar onderdeeltje op zit dat uiteraard weer niet los verkrijgbaar is).
Nog een tip als je de spoiler weer vastzet op de achterklep: draai de moeren gelijkmatig aan. Eerst alles handvast en het serieuze vastzetten telkens in etappes beetje het idee van velgbouten aandraaien, anders wijkt de spoilerbak ergens net teveel en heb je alsnog lekkage. Is natuurlijk meer relevant bij het aanbrengen van een nieuwe seal.
Citroen C6 2.7 HDI Exclusive
Citroen Xantia 1.8i 16V SX
Ja, ik kwam ook n iet verder dan zuurvrije kit. Auto moet vrijdag voor APK, dan zal ik vragen wat de mogelijkheden zijn. Mijn garage kennende komen ze wel met een goeie oplossing. Foto’s zijn altijd goed, ook voor eventuele andere C6 eigenaren die met hetzelfde issue te maken hebben / krijgen. Keep you posted.
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Mooie duidelijke foto’s! Het lijkt erop dat je de spoiler zelf (het gespoten gedeelte) ook heb gedemonteerd?
Zojuist bij de garage geweest en de officiële oplossing van Citroën is nu om de seal te vervangen door een exemplaar van 4,5 mm. Echter deze is - je raadt het al- niet meer leverbaar… Dus er wordt gekeken of de Praxis een universele seal heeft van die dikte, wellicht is dat de eenvoudigste oplossing. Wordt vervolgd…
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
...vervolg: in de garage hebben ze de spoiler losgehaald. Sealing zat vastgekoekt aan de spoilerbak, dus kit ertussen gedaan, geheel weer netjes aangedraaid zodat spoiler weer netjes recht zat, vervolgens spoiler in onderhoudstand gezet en kitrestjes verwijderd. Alles doet het weer top. Nu nog wachten op de eerste flinke regenbui…
APK glansrijk doorstaan, alleen twee nieuwe ruitenwisserbladen erop gezet, was ook nodig. En, een hydrauliek leiding was slecht aan het worden, aanvoer naar verdeler achter, bij de achterste flens. Daar zit rubber omheen maar er kwam toch wat corrosie onder vandaan. Kost een dikke 200 eu en wordt besteld. Nu maar hopen dat die niet in backorder staat net als de knopjes voor de CC. E.e.a. hebben ze wel even schoon gemaakt en getectyleerd om te voorkomen dat ik onderweg zonder LDS kom te staan. Dit is eigenlijk het eerste aan de C6 buiten het normale onderhoud om en dat na bijna 2 ton op de klok. Toch netjes!
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)