Al bij 2 APK stations mijn witte 16tzi laten keuren en allebei raden ze ma af om ermee door te gaan,
ze willen er liever niet aan beginnen
ze vonden trouwens hele verschillende dingen…
afgezien van wat kleinere dingen
- CO/lambda waarde waarde klopt niet
- roestgaten in de wielkas linksvoor
- roest aan dwarsbalk linksachter
- wiellager RA
- handremkabel roest
- remolie lek
- remblokken voor
ok, het lijkt nu niet veel, maar de roest is eigenlijk het meest precair
, en gister wilde ik wegrijden, en zakt het bestuurdersraam door zijn voegen toen ik
het wilde openen,
de voortekenen zijn niet goed….
Iemand een tip ? Misschien een APK station waar wel mee te dealen valt?
in de buurt van Amsterdam ...
zelf heb ik geen werkplaats of plek,
Anders zal ik hem toch nog te koop aanbieden ev voor onderdelen,
jammer want heb er met veel plezier in gereden en ook veel zelf gerepareerd,
255.000 op de teller…....
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Over het algemeen is het zo dat als ze bij een apk-station je afraden om ermee door te rijden, ze er geen zin in hebben (uitzonderingen daar gelaten).
Ik ken zelf geen adresjes in A’dam, maar er zijn er vast wel die nog wel met plezier aan ‘oude auto’s’ sleutelen en jouw BX voor een net bedrag door de apk kunnen loodsen.
Het blijft natuurlijk een oude auto, de dag na de APK kan er weer stukgaan… Such is life.
Succes met de apk!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hoezo “dealen” met een apk-station? CO/lambda te hoog is gewoon afkeur, net als roest/beschadigde buitenmantel van de handremkabel en lekkage aan het remsysteem. Roest is wel een punt want er mag best veel weggerot zijn voor er op afgekeurd wordt. Het is misschien verstandig om eens naar een garage te gaan die de bx kent en fair kan keuren. Bel anders eens met Oldenhage in Nieuw-Vennep.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Zo’n apk-station heeft natuurlijk helemaal geen zin in zo’n oude auto, daarom raden ze sowieso al af om door te rijden. Wat je je eigenlijk moet afvragen is of jij het leuk vind om BX te rijden en of jij de financiële consequenties daarvan wil aanvaarden. Een oude auto is nou eenmaal vaak wat duurder dan een wat jongere auto. M.a.w. alles is op te lossen met geld Ik ben zelf voor zaken die ik niet kon of durfde naar Van Bemmelen in Delft gegaan. Werken met plezier aan Citroëns.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Als je afkeur op roest hebt, zal het flink wat laswerk zijn, maar verder lijkt het me geen problematische wagen. Klinkt meer als standaard-BX onderhoud, ik zou inderdaad contact opnemen met Oldenhage.
Wat betreft je voorraam, de geleider wil nog wel eens doorroesten. Geen ramp, niet zo denderend moeilijk te vervangen eigenlijk.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Zo’n raam heb ik nog wel staan hier in Alkmaar, blank van kleur. Heb je er zo in. Zoals gezegd is het de roest die bepalend is, de rest is relatief eenvoudig te verhelpen. Heb je foto’s van de betrokken gebieden? Wellicht is er wel iemand te vinden die daar tegen een prettig prijsje mee aan de slag wil, kwestie van navraag doen. We kunnen natuurlijk niet in je portemonnee kijken…
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
ga eens naar aurocommerce in de haarlemmerliede , industrie terrijn de liede,,, die doen apk en maken het ook,
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Aha, ken ik ja. Mocht APK geen optie zijn, dan kun je ‘m daar ook laten staan…
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Jf schreef:ga eens naar aurocommerce in de haarlemmerliede , industrie terrijn de liede,,, die doen apk en maken het ook,
autocommerce
Achterasweg 13
2141 DG, Vijfhuizen
Telefoon: 023 533 88 95
Ik ga er altijd heen voor de APK
Dank voor de Tips, ik heb hem naar Oldenhage gebracht, we zullen zien…
hoe is het nu afgelopen?
Prima…dank voor de tip van Oldehage… zij hebben gewoon heel droog gekeken wat er echt nodig is voor de APK
en ik was voor 150 euro klaar!!, een benzineleiding vervangen, maar zeer vreemd dat er kennelijk zoveel verschil is in de diagnose van apk stations…
maar nu is er een ander dingetje….een lek in koelsysteem in buurt van waterpomp…zo te zien niet bij een slang,
helaas zag ik dat bij mijn type BX de waterpomp niet zomaar te vervangen is, omdat in verbinding met de distributieriem…
het lek is ineens groter geworden zodat ik nu er wel iets mee moet doen…
iemand een tip?
is het echt zo lastig om deze waterpomp te vervangen? BX 16tzi 1990
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Mooi dat de APK voor elkaar is. Wat de waterpomp betreft, als die lekt zit er maar één ding op: openmaken en de pakking vervangen. Hoe lang is het geleden dat de distributie is gedaan? Anders de hele hap in een keer doen. Heb je een werkplaatsboek (haynes of vraagbaak)? Daar staat de procedure wel in en ook op het forum is het nodige geschreven, ook over jouw type blok volgens mij.
Maar EERST: diagnose verbeteren. Want een lek ‘zo te zien in de buurt van de waterpomp’ is iest te vaag om meteen de hele distributie aan te pakken. Zorg dus dat je weer van de koelvloeistof vandaan komt. Drupt het op je riemen, wees dan extra alert. Auto warm laten worden, eventueel eerst de kappen van de distributie eraf en dan kijken waar het lekt. Succes!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Ok, ga ik goed bekijken, ...en heeft het zin om te denken aan dat anti-lek spul wat je in het koelsysteem kan gooien?
of is dat het proberen niet waard, en misschien zelfs wel funest ivm verstopping in de radiatoren ofzo,
... mocht het inderdaad de waterpomp zijn, hoe moeilijk is die klus? heb wel zelf al veel gedaan , maar als de distibutieriem eraf moet klinkt dat toch wel vrij heftig….heb geen werkplaats en speciaal gereedschap,en het lijkt me niet iets wat je zo op straat even kunt doen,
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Aan die pillen zou ik in dit geval niet beginnen. Voor zover mijn kennis reikt, is dat alleen voor de radiateur en meestal is het uitstel van executie. Als het de waterpomp is, dan is het geen moeilijke klus, maar wel lastig. Het is gewoon krap aan die kant van het motorblok. Het kan ‘op straat’, maar beter is natuurlijk een werkplaats bij bedrijf of vriend(en).
Als je de distributieriem zelf niet vervangt (dit is natuurlijk wel de gelegenheid voor een nieuwe set: riem, waterpomp en spanrol), dan is het een kwestie van de tandwielen boven en onder (resp krukas en nokkenas) blokkeren door bv een (gebroken) boortje nr 10 in de daarvoor bestemde gaten te stoppen, de riem te ontspannen door de spanrol te lossen en te verwijderen. Het rondje moertjes rond de waterpomp (net boven de krukas, onderin) lossen en de pomp uitnemen. Nieuwe monteren met een nieuwe pakking.
Voordat je bij de riem kunt, moet je de plastic afdekkappen losmaken en volgens de motorsteun bovenop weghalen. Als ik me goed herinner ook de beugel van de (groene) LHM-pomp lossen, zodat je overal goed bij kunt. Als je de bloksteun wegneemt, zet dan even een blok of een krik onder het motorblok.
Listig is het aanbrengen van de nieuwe riem. Het spannen van die riem is wel heel belangrijk. Om dit verhaal uitgebreider na te lezen en bij de hand te houden bij het sleutelen, scoor je even een Vraagbaak op marktplaats of een (digitale) Haynes. De Vraagbaak meldt het gebruik van speciaal gereedschap om de riem te spannen, maar dat is met enige vindingrijkheid wel te maken. Ook aan te raden: schakel hulp in van iemand/medeforummer die het vaker heeft gedaan. Je zit in Amsterdam of in de buurt? Is je BX nog mobiel?
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’