Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
van de voorpagina:
eCall: Je Citroën als reddende engel
Tijdens alle festiviteiten op en rond ICCCR 2016 had Citroën Nederland nog tijd voor een kleine primeur: eCall!
Vrijdagmiddag rond twaalf uur mocht Citroën-Forum.nl zich bij een select groepje journalisten voegen voor een ‘pre-introductie’ van het eCall-systeem. Na een sapje en een fijn broodje genuttigd te hebben, mochten we in een met eCall uitgeruste C4 Picasso plaatsnemen, waar Henri van der Kraats van IMA Benelux, het woord nam voor een korte introductie van het systeem.
eCall is de verzamelnaam voor voertuigsystemen die, al dan niet op initiatief van de bestuurder, contact kunnen maken met een alarmcentrale. Citroën was er vroeg bij met het introduceren van eCall: al in 2004 werden de eerste modellen met een - toen nog optioneel - noodoproepsysteem uitgerust. Kosten: gemiddeld €300,- per auto. In 2018 wordt een soortgelijk systeem per Europese regelgeving verplicht. Daarmee hebben we meteen de verklaring waarom Citroën juist nu ruchtbaarheid geeft aan deze ‘nieuwe’ ontwikkeling.
Het noodoproepsysteem zelf is een toevoeging aan de boordelektronica van de auto en werkt met een ‘M2M’-simkaart over het reguliere mobiele telefoonnetwerk. Hierdoor kan de auto waar dan ook in Europa noodoproepen plaatsen. De auto maakt contact met de kantoren van IMA. PSA werkt al sinds 2006 samen met het van origine Franse IMA - kort voor Inter Mutuelles Assistance. IMA faciliteert het contact met de auto en het verdere contact met passagiers of hulpdiensten.
Er zijn twee typen meldingen mogelijk: in vakjargon E-call en B-call. Het eerste betreft een ‘emergency’, dus noodgeval. Het tweede betreft een ‘breakdown’ ofwel pechgeval. Een pechgeval spreekt voor zich: er is iets stuk aan de auto en we kunnen niet verder rijden. Een noodgeval kan een ongeval betreffen, maar ook een onveilige of dreigende situatie, waarbij de bestuurder hulp in wil roepen. In onze Citroëns zijn er dan ook twee toetsen voorzien: de zwarte toets met Chevrons erop, en de rode toets met ‘SOS’ erop. Op verzoek van Henri drukt een inzittende van de C4 Picasso de rode SOS-knop in. Na enkele seconden licht deze op en even later klinkt de blikkerige stem van een callcentermedewerker! Henri legt uit dat deze persoon werkzaam is in het callcenter van IMA Benelux in Luik. De medewerker heeft een scherm voor zich met daarop allerhande relevante voertuiginformatie, zoals locatie, kenteken en tijdstip van de melding. Er wordt onderscheid gemaakt tussen de verschillende meldingen: bij een B-call wordt ook voertuiginformatie meegestuurd, denk bijvoorbeeld aan de koelvloeistoftemperatuur en bandenspanning. Mocht er sprake zijn van een ongeval waarbij de pyrotechnische hulpsystemen (airbags, gordelspanners) zijn getriggerd, dan wordt de SOS-melding automatisch gedaan. De callcentermedewerker zal proberen vast te stellen of de bestuurder aanspreekbaar is en de lokale hulpdiensten inschakelen.
Een in de Benelux geregistreerde auto zal altijd contact opnemen met het callcenter in Luik, ook als de auto zich elders bevindt. Op deze manier krijgt de bestuurder van een in Nederland geregistreerde auto altijd een Nederlandstalige callcenter-agent te spreken. Deze zal vervolgens contact opnemen met het IMA-callcenter in het land waar de oproep is geplaatst, en zij zullen de oproep verder afhandelen. Voor Nederland specifiek heeft IMA een contract met de KLPD en de wegbeheerders. Hierdoor hebben zij dus een directe ingang tot de hulpverlenende instanties in ons land. Voor B-calls zal er contact opgenomen worden met Citroën Assistance of een andere lokale wegenhulpinstantie.
Toch behoeven op dit moment slechts zo’n 15 procent van de 8.000 jaarlijkse (2015) oproepen naar IMA Benelux opvolging. De overige 7.000 meldingen zijn mensen die testen of het systeem werkt, stoer doen bij collega’s, en er zijn gevallen bekend waarbij een in de auto achtergebleven hond het systeem activeerde! Wellicht dat het percentage daadwerkelijk urgente meldingen hoger wordt zodra eCall-systemen wat meer ingeburgerd raken.
Een keerzijde aan het systeem is er wellicht ook. Auto’s verzamelen al jaren allerhande gegevens over motorcondities, ritten en veel meer. eCall is daarmee een nuttig voortvloeisel uit deze vergaring van informatie. Maar zoals bij alle informatiethema’s is ook hier een privacyvraag te stellen. Willen we eigenlijk wel dat onze auto op eigen houtje gegevens verstuurt naar een intermediar of fabrikant? Hebben we feitelijk nog wel een keuze en zeggenschap? Autogordels vond men jarenlang ook niet nodig, om maar eens wat te noemen. Toch siert het Citroën dat ze vooruitlopen op de EU-verplichting van eCall. Heb jij je bedenkingen erover? Doe hier je noodoproep!
Tekst en beeld: 2d
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17394
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Dus eCall = E-Call + B-Call
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Dat klopt! ‘eCall’ is de algemene term voor een noodoproepsysteem in de auto. De mensen bij IMA (en soortgelijke partijen) gebruiken de termen B-call en E-call om het onderscheid tussen de twee soorten meldingen te maken. Dat vond ik wel een aardig detail om te vermelden.
Hier overigens wat meer informatie over het EU-initiatief: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/ecall-time-saved-lives-saved
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17394
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Het lukt mij niet om in deze ontwikkelingen nadelen te zien. De dataregistratie en -communicatie betreft altijd harde feiten. Daarmee kan veel meer gedaan worden en dus zal er in de toekomst ook veel meer mee gedaan worden:
- de politie die routinematig logbestanden uitleest om de toedracht van een ongeval te reconstrueren;
- in plaats van schadeformulieren met slechte tekeningen, slechte handschriften en bewust of onbewust verdraaide feiten: de automatische verzending van logbestanden uit de betrokken voertuigen naar de verzekeraars;
- de leasemaatschappij (=juridisch eigenaar) die op afstand controleert of de lessee wel verantwoordelijk met zijn bezit omgaat;
- etc.
Een beetje gechargeerd: wie privacy boven waarheidsvinding en verkeersveiligheid stelt, wil kunnen liegen .
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik vind het niet zo lastig om hier de nadelen van in te zien. De data kan natuurlijk voor andere doeleinden gebruikt worden dan voor waarheidsvinding. En hoe weet je dat ‘de waarheid’ verstuurd wordt? Misschien is de sensor wel stuk en wordt een verkeerde snelheid doorgegeven.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zie ook wel een aantal nadelen zoals Ree ze al noemt. Eén zou bv kunnen zijn dat je vrouw je auto gaat uitlezen…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
In de toepassing zoals hij nu wordt uitgelegd zie ik weinig nadelen terwijl ik een groot tegenstander van Big Brother ben.
Wat ik mij afvraag is of de voertuiggegevens ook verzonden worden als er géén e- of b-call wordt geplaatst. Immers, dat is wat M2M is: machine to machine.
Het argument dat ik als brave burger niets te verbergen hebt, vind ik de omgekeerde wereld. Het zou zo moeten zijn dat omdat ik braaf ben mijn handel en wandel niet wordt nagegaan. Maar goed, dat is een hele andere discussie.
Op zich is dit een, door de overheid gepushte, technologische ontwikkeling die bijdraagt aan een betere kwaliteit van het leven. En dat vind ik te prijzen.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
eCall lijkt onderdeel te zijn van de Connect Box: http://www.citroen.nl/citroen/technologie/connect-box.html
Bij MyCitroen kun je vervolgens weer verbruiksgegevens inzien, herinneringen voor onderhoud ontvangen, en nog wat van dat soort zaken. Het lijkt me dus dat de auto zelf op gezette tijden een sms stuurt. Of de auto dat pas doet op het moment dat je je geregistreerd hebt? Of je dit kunt uitschakelen? Zijn die gegevens anoniem? Moet je tegenwoordig al akkoord gaan met gebruiksvoorwaarden om een auto te mogen besturen?
Heeft iemand hier zich geregistreerd op MyCitroën en kan die de algemene voorwaarden er eens bij zoeken? Ik houd me aanbevolen
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010
- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
RensKorevaar schreef:Het lukt mij niet om in deze ontwikkelingen nadelen te zien.
Een beetje gechargeerd: wie privacy boven waarheidsvinding en verkeersveiligheid stelt, wil kunnen liegen .
Helemaal met je eens! Zelfde discussies over camera’s in steden of op straat, ik heb daar geen enkel probleem mee en in feite zou niemand die iets te verbergen heeft daar een probleem moeten over maken. De mogelijke voordelen zijn zoveel groter als de door sommigen aangehaalde nadeeltjes.
Trouwens heeft mijn vriendin het nut van die eCall onlangs mogen proeven toen haar C4 Picasso tot schroot veranderde, met dank aan een vermoedelijk slapende vrachtwagenbestuurder. Het systeem reageerde uitermate snel en in ieder geval vele malen sneller als onze hulpdiensten die via het noodnummer 112 nauwelijks bereikbaar waren (en nadien nog eens onvriendelijk ook ).
Ja dus ik ben een grote voorstander zonder meer, je zal maar eens op een verlaten baan iets voor hebben. Het systeem geeft trouwens ook je gps-coördinaten door zodat ze je kunnen lokaliseren, fraai toch.
Misschien leuk om hier ook een poll aan te koppelen waar je voor of tegen kan stemmen. Ik dus alvast voor want een ongeval is zo snel gebeurd, zoals je hieronder kan vaststellen.