Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Omdat een rondje Zwarte Zee nu niet over goede wegen gaat,waardoor je zo’n extra plaat er zo onder uit gereden is.
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gerard Maas schreef:Omdat een rondje Zwarte Zee nu niet over goede wegen gaat,waardoor je zo’n extra plaat er zo onder uit gereden is.
Waarom denk je dat? Bedoeling is dat we hoofdwegen volgen. Mindere kwaliteit dan de gladde autosnelwegen in West-Europa, maar beslist geen rally over zandpaden. Wel erg warm hartje zomer. En tijdens rijdagen een uur of 7 achter elkaar stevig doorrijden. Om de afstand redelijk snel af te leggen om ook nog wat zaken te kunnen bekijken. Vandaar de behoefte aan extra koelcapaciteit.
Ik blijf overigens van mening dat als je rijdt afvoer van hete lucht belangrijker is dan toevoer van lucht.
De elektrische fan (2) is alleen voor als je (bijna) stil staat, of tijdens een klim.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
wat ik opvallend vind is het volgende:
De auto’s die door Citroen in de warme landen werden geleverd, zoals onder andere in Djibouti, Senegal en Algerije, waren slechts voorzien van een radiateur met 3 koelrijen. Er waren geen andere modificaties, behalve soms een oliebad-luchtfilter.
Als je al aangeeft geen rally in de woestijn te gaan rijden, waarom zou je dan zoveel moeite gaan doen terwijlje waarschijnlijk al genoeg hebt aan het ombouwen van je koelsysteem naar een “injectie” radiateur met expansievat en electrische fan.
Ik heb de afgelopen 10 jaar heel veel met de diverse DS-sen in zeer warme weer met boot er achter gereden en dat ging prima.
40 graden op weg naar spanje, met 120 km/h ging prima!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Ideetje,
Demonteer de voorschermen. Maak een flinkt gat in de achterste plaat van het scherm tussen de achterste ophangpunten. Stel het scherm aan de zijkant maximaal naar buiten. Demonteer het afsluitrubber, vooraan het portier. Monteer het voorscherm.
Volgens mij kan de warme lucht door het voorscherm naar de a-stijl en daar door de spleet ontsnappen. Onderdruk aan de zijkant zorgt voor de trek.
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
@ Gerald
Exact het zuigeffect wat jij beschrijft wil ik bereiken door roosters in voorschermen. Aan de zijkant achter de wielboog. In het onderste vlakke huiddeel, onder de knik.
Later valt in dat vlakke stuk makkelijk weer een nieuw stukje vlakke plaat te lassen.
Maar een opening op de plaats die jij suggereert valt ook te overwegen. Dat valt in ieder geval niet op. Je moet dan wel even kijken of de A-stijl niet teveel in de weg zit. Ook moet je het scherm daar niet verzwakken. Dus ook weer niet teveel weghalen.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.