Top! Ga ik beide baknummers eens opzoeken!
Overigens verschillen de tellers, de een lijkt mechanisch, de ander electronisch. Gaat dit wel pasgemaakt kunnen worden? #Kilometersdraaienismooi
Ja moet je gewoon de opnemer in de bak verwisselen, 1 schroefje werk.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Top! Dankjewel Paso!
De eerste twee tanks is er doorheen geblazen met resultaat: 1:18!
Op de bak na rijdt het ding zeer soepeltjes en nu dus ook blijkt zeer zuinig! Ik heb met weinig saxo’s 1:18 gereden met grotendeels kortere ritten.
Aankomende vrijdag gaat de VTS uit elkaar voor de versnellingsbak. Ondanks de hogere kmstand van die Saxo heb ik meer vertrouwen in die bak dan die er nu onder hangt. Het geluid in zijn 1, 2 en 5 wordt langzamerhand wel hard… :/
Nog een weekje en dan gaat de bakwissel plaats vinden.
Voor de bakwissel ben ik onderdelen aan het bestellen. Ik ga nu voor:
- een nieuwe koppelingsset
- versnellingsbakkeerringen
- nieuwe bakolie
Zie ik iets over het hoofd wat wel handig is om gelijk te bestellen als ik toch de boel los heb?
Maar, daar is het geluid waarschijnlijk toch niet mee weg?? Denk ik. (lager?)
Gr. Wim.
Uhm….. Met een andere bak en de nieuwe onderdelen blijven er weinig andere dingen over die het kunnen zijn toch?
Ah, ik was te snel, ik dacht je gaat alleen olie verversen.
Gr. Wim.
Alles is besteld, de bak is beschikbaar, aankomende vrijdag gaat deze worden ingebouwd met een verse nieuwe koppeling!
De bak is gewisseld en de nieuwe koppeling is gemonteerd!
Zaterdag is de hele operatie gebeurd en binnen 4 uur was het gebeurt, best vlot gelukt eigenlijk. Ondanks dat de bak wat meer kilometers had gedraaid, schakelt deze vele malen soepeler dan de vorige bak. Nieuwe olie, nieuwe keerringen en het schakelen gaat als door boter.
Duidelijk was te zien dat er een draagarm al eens is vervangen. Daarnaast zijn er een paar plekken bij de bodem die aandacht verdienen qua roest. In September wil ik hem nogmaals op de brug hebben om deze plekken goed aan te pakken. Het valt allemaal erg mee, maar met de winter die er aan komt, kan ik beter maar voorbereid zijn.
En dan was eigenlijk de to-do list bijna af ... Wat nu rest zijn kleine dingetjes en vele kilometers draaien. Ik heb al meerdere malen getankt en 1:18 haal ik gemakkelijk, dus duur rijdt die niet.
De eerste twee tanks zijn er inmiddels doorheen en er zijn een paar dingen die mij opvallen:
- De motor lijkt meer toeren te moeten maken om een snelheid op de snelweg te halen. Wat kan dit zijn? Is het stiekem een ‘kortere’ bak die in een VTS zat? Het is mij namelijk niet opgevallen in het (enige) ritje wat ik in de sloper maakte. Of kan er iets in de montage zijn wat maakt dat die meer toeren moet maken om op snelheid te komen?
Het is niet heel storend overigens, maar het viel me zo op. Ook reed die ietsje duurder (daardoor?), ongeveer 1:16 waar die eerder 1:18 haalde. En aangezien ik het een sport vind om goedkoop te rijden, irriteert mij dat ...
Vanavond rijd ik terug met de Saxo en viel mij bij langzaam rijden een tikkend geluid vanaf achteren op. Na nogmaals te zijn gestopt, gekeken of er iets los hing, niets kunnen vinden, toch maar weer doorgereden. Na de straat van huis te zijn in gereden is het getik langzaam overgegaan in schuren. Het schuren is over wanneer de auto stilstaat en neemt naarmate de snelheid toeneemt, sneller toe totdat je het niet meer hoort (boven de 50km/h).
Ik heb bijna de gehele auto door mijn vingers laten glijden, behalve de achterkant (lees: ophanging achter, remtrommel, etc). Nu kraakte de ophanging achter al bij het nemen van een drempel, waardoor ik de achteras verdenk, maar zeker weten doe ik het niet. Wat kan dit zijn?
Morgen maar eens de achterkant opkrikken om te zien of de wielen vrij lopen….
Met daglicht eens even goed bekeken wat er precies aan de hand is en dit viel mij op:
De achterkant ligt laag en de achterwielen staan licht scheef, alsof de auto achter verlaagd is, wat niet het geval is volgens mij. Is dit de achteras?
Verder heeft het achterwiel contact met het binnenspatbord wat niet superfris dubbel plaatwerk heeft. Waarom het dan niet constant schuurt, is mij een raadsel, maar hier lijkt er iets aan de hand te zijn ... :/
Verder heb ik niet het idee dat er momenteel nog iemand hier op het forum post (vakantie?), ...?
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Hey Rens! Ja vakantie tijd, dan word alles ff rustiger. Het is ook officieel bouwvak nu in het zuiden dus ik denk dat je gelijk hebt.
Die as, das duidelijk zeg! :-O
Ik had laatst zelf ook een hoop gekraak achter, als ik op de trekhaak ging staan kraakte het ook dus ik dacht dat mijn as ook slecht was. Bleek het de reservewiel ophanging te zijn die een beetje los geraakt was Bij dat schuren van jou dacht ik eerst remschijf achter, en bij het kraken dus ook aan het reservewiel maar de oorzaak is eigenlijk al wel duidelijk genoeg bij jou.
Ik heb al verschillende keren de achteras voorbij zien komen en dat scheef hangen is dus een kwaal. De hele as vervangen is het enige remedie.
Ah Top! Ik ben na een tijdje googlen ook achter de conclusie gekomen. Op zich wel leuk, want ik had al het voornemen om deze ooit een keertje aan te pakken, uit voorzorg en omdat dat eigenlijk het onderdeel was wat ik nog nooit had los gehaald!
Ik zit nu te denken aan remschijven achter! Dat is neem ik aan hetzelfde remsysteem toch? (Als in: met eenden heb je verschillen tussen schijven en trommels).
Fijn dat ik het ieg weet! Nu kan ik naar een oplossing zoeken, jammer dat ik wel even mijn ‘daily’ niet kan gebruiken ...