En we gaan weer verder…
De leidingen aan de hoofdremcilinder (of HRC) zitten nu weer allemaal op hun plaats.
Systeem grondig ontlucht en de dame komt weer vrolijk van de grond.
Het einde van de revisie komt nu eindelijk in zicht.
De carburator vraagt nog enige afstelling, stationair draaiende blijven is nogal moeilijk net zoals het starten.
Volgende keer weer meer
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
En we gaan weer verder…
Vandaag de carburator onderhanden genomen.
Deze had zo zijn keuren.
De boel goed gereinigd en alles opnieuw afgesteld, werkt nu weer als nieuw.
Tijdens het test rijden viel me wel op dat bij het sturen er geen bekrachtiging lijkt te zijn.
De temperatuurmeter loopt ook hoger op dan ervoor. Terwijl alles is gereinigd of vervangen (nieuwe rubbers, radiator).
Zou de thermostaat het begeven hebben?
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
De laatste loodjes…
Gisteren het pakketje van Huub mogen ontvangen.
Vandaag alles gemonteerd
Stuurhuis afgesteld.
Zelf even de tool gemaakt voor het uitlijnen
Alles werkt weer zoals het hoort.
Moet wel nog de accu en bobine vervangen.
Op weg naar huis zette deze laatste me nog even aan de kant.
Na controle bleek de bobine te warm zijn geworden waardoor ze geen vonk meer gaf.
Even laten afkoelen en ik kon weer verder.
Kleppen moet ik ‘n keer laten stellen. Mij lukt het blijkbaar niet om ze goed te krijgen.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Werkt je stroomregelaar wel goed (of geeft de dynamo meer als 14 volt als de motor hogere toerentallen bereikt) ?
Zo’n ding gaat (hopelijk) niet zo maar kapot.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Heb net een nieuwe dynamo met interne regelaar gemonteerd.
Ik ga ervan uit dat deze gewoon zijn werk doet.
De weerstand van de bobine had het eerder al begeven, deze heb ik voorlopig overbrugt.
De batterij was voor revisie al niet meer oké, toen was de dynamo mijn eerste verdachte.
Maar helaas..
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Komt er nog eens bij dat blijkbaar de verlichting van het dashboard als dat van het gewoon licht niet werken.
Verder werkt alles wel gewoon, vandaar dat ik het niet eerder gemrkt heb.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
SalsaChris schreef:
De weerstand van de bobine had het eerder al begeven, deze heb ik voorlopig overbrugt.
En daarom wordt die nu te warm. Die weerstand dient juist om de stroom door de dynamo te beperken en daarmee ook de warmte.
Zo’n type bobine is gewikkeld zodat bij een lagere spanning al een normale vonk ontstaat en is niet lang bestand tegen een bedrijfsspanning van 12 volt. Maar voor eventjes kan het wel.
Bij koude motor zal de weerstand zelf ook nog koud zijn, waardoor een hogere spanning en stroom door de bobine mogelijk zijn, en daarmee een sterkere vonk om de koude motor te doen starten.
Na een minuutje is de weerstand heet door de stroom, en is de weerstandswaarde toegenomen waardoor de bobine ontzien wordt.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Het was ook maar tijdelijk.
Ga de auto nog niet echt gebruiken voordat de accu en bobine zijn vervangen.
Het was maar eenmalig om van de garage tot thuis te geraken. (17km)
Ik twijfel tussen een blauwe Bosch bobine of terug een Valeo met weerstand.
Ondertussen werkt de verlichting van het dashboard ook weer, de zekering had het toch begeven.
Ik had ze al eerder gecontroleerd maar de draadjes waren nog goed zichtbaar.
Bij het verwijderen bleek dat deze aan de voet stuk was.
Gelijk de rest van de zekeringen gecontroleerd, zaten er 2 in van 20A ipv 16A.
En omdat het dashboard toch los was gelijk enkele nieuwe glaasjes gesneden voor de verlichting.
Voor de blauwe wil ik een nog betere oplossing, zelfs met 2 glaasjes op elkaar komt er nog teveel wit door.
Maar het is toch al beter als voorheen.
Misschien eens proberen met gekleurd glas.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Heb je een 123 ontsteking? Dan een blauwe Bosch plaatsen.
Arjan Verkade schreef:Heb je een 123 ontsteking? Dan een blauwe Bosch plaatsen.
Ja, heb een 123.
Kun je dat ook toelichten wat dan het verschil is en waarom deze dan beter is?
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Sterkere vonk dacht ik, voorschakelweerstand is niet nodig bij een 123.
123 raad ook aan een gebruikte bobine te vervangen bij het plaatsen van 123.
De bobine huidige bobine staat er nu ongeveer 2 jaar op.
Vandaar dat ik hem ook niet vervangen had bij het plaatsen van de 123.
Reden van het plaatsten van de 123 was slecht starten van de oude SEV-cassette, maar de perikelen van de bobine kunnen (achteraf gezien) mede de oorzaak geweest zijn.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Ik herhaal nog maar eens: het wel of niet toepassen van een voorschakelweerstand is afhankelijk van de bobine, NIET van de toegepaste ontsteking. Er zijn dus bobines die altijd zonder, en er zijn er die altijd met de bijbehorende voorschakelweerstand gebruikt moeten worden.
Een bobine met VSW zal (bij overigens gelijke omstandigheden) een iets sterkere vonk geven bij koude motor en is in principe daarom te prefereren. Doordat een 123 toch al voor een sterkere en stabieler vonk zorgt is in dat geval de noodzaak minder.
Een blauwe Bosch is in alle gevallen de betere bobine, gewoon omdat ze met nieuwere wikkeltechnieken en inzichten gemaakt is en daarom altijd een betere vonk geeft dan een 30 jaar oude, meermaals oververhitte, al bijna geriatrisch afbrokkelende Ducellier….
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Blauwe Bosch incl nieuwe batterij vandaag besteld.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Voor de 123 moet je wel opletten dan de interne weerstand van de bobine niet te laag is. Anders wordt de stroom te hoog en fikt de 123 uit. Check de gebruiksaanwijzing van de 123 voor de waardes.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>