Dag allen,
Ik ben nieuw op dit forum, althans ben mij al een weekje aan het inlezen maar heb mij pas net geregistreerd.
Ik heb een C3 uit 2002 gekocht op lpg g3.
De C3 loopt op zich prima, en rijdt super lekker. Dit is mijn eerste citroen, maar denk dat ik nooit meer iets anders koop. Wat een lekkere zit zeg.
Ik heb gisteren mijn AG lpg ding laten uitlezen, omdat hij zo nu en dan wat schokte op lpg. Dit is gelukkig opgelost.
De monteur wees mij op onderstaande onderdeel (volgens hem een vacuum pomp ivm vervroeging o.i.d, maar snapte de lamp erbij niet.
De pomp??? Is electrisch niet meer aangesloten.
Het onderdeel zit rechts voorin tussen de grille en de rechter koplamp zeg maar.
Op de foto zie je de lamp zitten. Deze is aangesloten, en heb ik ook al 1 x zien branden. Echter weet ik zo niet direct meer onder welke omstandigheid.
Mijn vraag is: wat is het, wat doet het, is het belangrijk, en waarvoor dient in vredesnaam die lamp. (Ik gok om de computer te misleiden).
Foto1 is gedraaid
Alvast hartelijk dank voor de info
Groet Arjan
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Volgens mij is dat de verdamper van je LPG AG installatie.
Die zat bij mijn vorige Xsara rechts van de motor.
Die lamp is wel een lachertje….
Trek eens los wat er dan gebeurt?
Bedankt voor uw reactie,
Maar dit is Niet de verdamper. Die zit bij mij rechts tegen het schutbord aan. Tevens, als dit de verdamper zou zijn geweest, had ik niet op LPg kunnen rijden.
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
waar gaat die dikke slang naar toe dan?
Die is aangesloten op dat zwarte potje.
De monteur (lpg specialist) had het erover dat dat ding met een vervroeger o.i.d. Te maken had. Die slang is een luchtslang, die hoort daar wel te zitten als het goed is, alleen is de slang zelf niet origineel.
Op het gele stickertje aan de zijkant staat “PSA” en wat cijfertjes.
Wat die pomp doet kan ik je niet zeggen, maar die lamp wel: Dat is de “ballast weerstand”, die er voor zorgt dat de computer van je C3 denkt dat de pomp nog wel is aangesloten. Een echte ballastweerstand was mooier geweest maar een lamp werkt ook, nu nog uitzoeken wat die pomp deed.
To err is human, not to err is divine.
Mijn dank,
Zo komen we steeds ietsje verder.
Misschien handig om te vermelden dat het een 1.4 benzine / LPG motor is.
In koude toestand, bij start op benzine, loppt hij als een oud omaatje. Onregelmatig dus.
Eenmaal warm loopt hij op zowel benzine als LPG netjes en soepel.
Normaliter had ik al bij een garage gestaan, maar ivm wat tijd gebrek kan dat pas over een 2 weken.
Maar iig alvast bedankt voor de antwoorden
Nou, ik heb weer even een grof uurtje op internet gezocht.
Volgens mij, maar dat hoor ik graag van de ervaren mensen, zal dit ding van mij een vacuum pomp zijn t.b.v. De EGR klep.
Ik neem dus aan dat dit hele handeltje niet meer functioneel werkt, en volgens het www moet je eerder blij zijn dan verdrietig als de EGR niet meer werkt.
Ik zal alleen nog ff op zoek gaan naar zo’n ballast weerstand. Een lampie gaat makkelijker kapot neem ik aan.
Mocht ik met het bovenstaande de plank volledig mis slaan, hoor ik dat uiteraard graag.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Wat het ook is, ik vind het wel geniaal gevonden….
Zou dit van oorsprong een ‘bush fix’ zijn geweest?
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Wat zegt de APK keurmeester daar van?
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het is inderdaad de luchtpomp van het EGR-systeem.
Dit is op de TU1 en de TU3 destijds gemonteerd geweest om aan Euro 4 te voldoen.
Waar gaan de draden van de lamp eigenlijk heen?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Bedankt wederom voor het bantwoorden.
Net ff snel gekeken.
De lamp is aangesloten op de voedingsdraden van de pomp. Men heeft de draden van de pomp van de stekker geknipt, en hier de lamp op aangesloten.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Wat de ballastweerstand betreft, wat overigens niet de juiste term is, het is een vervangingsweerstand, meet eens de weerstandswaarde van de luchtpomp.
Haal dan in de elektronicazaak een weerstandje die daar het dichtst bij komt en plaats die i.p.v. de lamp.
Nu gaat elke keer als het motormanagementsysteem de pomp aanstuurt de lamp branden, die gaat dus een keer stuk.
En dan krijg je een foutmelding uit het MMS.
Een weerstand blijft zeker langer heel.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Mijn dank,
Ik zal vanavond de weerstand opmeten. Ten,inste als dat lukt, als dat ding kortsluiting heeft lukt dat natuurlijk niet. Maar daar komen we wel uit.
Is het slim om een zwaardere wattage te pakken? ik weet nl niet wat de stroom opname is van die pomp.
Kan het trouwens verder geen kwaad kwa rijden dat die egr niet meer werkt? Hij lijkt zonder prima te sturen, maar ik weet niet of het in de winter prettig is als dat ding wel werkt?
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
EGR doet niets meer dan het bijmengen van uitlaatgas bij de inlaatlucht om emissie-eisen te halen. Motor draait prima zonder, ook winterdag.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Avgroningen schreef:Is het slim om een zwaardere wattage te pakken? ik weet nl niet wat de stroom opname is van die pomp.
Wat deze vraag betreft, geldt gewoon de wet van Ohm, U = I x R.
R meet je, U is bekend (14,0 - 14,4 V bij draaiende motor), dus kan I berekend worden.
De weerstand moet dus continu deze stroom kunnen hebben, m.a.w. geschikt zijn voor minimaal 14 VDC.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986