Beste forummers,
Na een bezoek aan de wasstraat vond mijn C6 het nodig de linker koplamp te elimineren.
Ik had dat al een keer eerder gehad na (ook toen de wasstraat), maar na 2 dagen ging hij weer branden.
Nu ben ik een maand en een warme vakantie verder en blijft de lamp weigeren.
Ik heb de starters van rechts en links verwisseld, maar rechts blijft werken en ook inmiddels nieuwe lampjes geprobeerd. Links blijft uit.
Volgens mij moet ik het gaan zoeken in de Xenon module onder de koplamp zelf, tenzij jullie nog tips hebben…
Zo’n module is ook vrij prijzig (zelf tweedehands).
Ik wil dus eerst de modules links-rechts wisselen en testen.
Weet iemand hoe je ze kan bereiken.
Ik ben benieuwd!
Gr,
Eric
Citroen C6 2.7 HDI Exclusive
Citroen Xantia 1.8i 16V SX
Ik had eigenlijk verwacht dat er wel iemand zou zijn met eenzelfde ervaring omtrent het vervangen van een ballast unit (of Xenonmodule zoals ze ook wel worden genoemd).
In het handboek staat dat de bumper moet worden verwijderd, maar dat blijkt helemaal niet nodig en scheelt toch veel werk.
Hieronder een korte handleiding voor de C6 hobbyist.
Stap 1: verwijderen van knipperlicht/appellicht unit
-plastic deel met de 3 inkeping op de gril vanaf de gril naar je toe trekken;
-licht unit losmaken (3 clipjes boven en onder);
-stekker unit loskoppelen
Als je vanuit de openruimte naar boven kijkt zie je de Xenonmodule al zitten.
Citroen C6 2.7 HDI Exclusive
Citroen Xantia 1.8i 16V SX
Stap 2: verwijderen Xenonmodule
De module zit met 3 torx schroefjes vast (zie foto).
Schroefjes verwijderen en de module rustig naar beneden trekken. Hierdoor komt deze los van het stekkerblok en ook een smal zwart stekkertje komt los.
Citroen C6 2.7 HDI Exclusive
Citroen Xantia 1.8i 16V SX
Oorzaak defecte Xenonmodule: vocht in module!!
Na het verwijderen was duidelijk te zien dat er in de stekkerverbindingen vocht is gekomen.
Beetje onhandig ontwerp ook van de module om de verbindingen aan de bovenzijde te maken. Als er vocht op de module blijft liggen kan het in theorie de module binnendringen als het afdichtingsrubber niet 100% in orde is.
Het blijft momenteel nog vaag hoe het vocht erin is gekomen.
Ik ga de komende weken bij regenachtig weer maar eens wat vaker kijken of het rondom de koplamp aan de binnenzijde vochtig is.
Citroen C6 2.7 HDI Exclusive
Citroen Xantia 1.8i 16V SX
Bedankt voor deze duidelijke uitleg; hier hebben we wat aan.
C4 Cactus 1,2 e-PT 130 pk Shine EAT6
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Stekkers vol zetten met vaseline zal zeker helpen dit te voorkomen.
En verder lijkt het er op dat de module niet waterdicht is.
Misschien siliconenschuim toepassen?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop