Hallo,
Recentelijk heb ik de draag armrubbers vervangen, en de opstaande stabilisator stokjes.
Nu heb ik vooral bij droog weer, nog nu en dan last van nog een kloppend geluid voor, vooral oneffe wegdelen en verkeersdrempels. Zelf denk ik dat het de lagerplaat is van de voorpoot.
Zijn deze makkelijk te vervangen?? Heb je hierbij een veerspanner nodig of niet??
Zijn er nog andere zaken die dit geluid eventueel kunnen geven.
Alvast bedankt.
Voorveren breken soms ook.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Jaq, ik neem aan dat je de draagarm compleet hebt vervangen, bij de berlingo zijn het altijd de achterste rubbers die uitscheuren, het gevolg is dat de voorste dan ook verwrongen zijn, je had ook de stangetjes vervangen, maar dan ook gelijk de rubbers van die zelfde stabelisatiestang, deze zitten op het subframe, boven de achterste rubber van de draagarm,
Als een veer is gebroken, dan hoor je een knak, al je het stuur van geheel links naar rechts draait, of andersom, dit komt omdat de veer boven en onder ergens invalt, bij een breuk licht ie ernaast,
Als het boven lager speling vertoont, voel je een fiberatie in het stuur, omdat de stuurstang aan deze demper vast zit,
Ook een versleten motorsteun kan het bonken veroorzaken, controleer dan de kantel steun, dit is dan de middelste , deze zit vaak achter het blok, bij de aandrijfas,
De rubbers van de stabilisatorstang zelf zoals reeds vermeld.
Toplager van de veerpoot, heb je geen spanners voor nodig, dat is enkel om de veer te demonteren, wagen opkrikken met de veerpoten vrijhangend kun je ze demonteren.
Of de schokdemper, al eens de test gedaan om de wagen in zijn veren te duwen? Staat hij dan snel terug stil?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Het is eerder een lichte trilling in het stuur wat ik dus voel,bij verkeersdrempels, putten in de weg en het rijden over brugdelen.
Voorveer spiralen zijn al gedaan bij aanschaf van de auto 40,000km geleden, hier had ik ook al naar gekeken goed en is uitgesloten.
Motorsteunen zijn ook allemaal in orde, hier had ik al naar gekeken.
Schokdempers zijn in orde en staat indd snel terug stil.
Ik vrees dat het dan toch in die toplagers moeten zitten van de voorpoten, nu heb ik dit nog nooit uit elkaar gehaald.
Iemand een ploftekening hier van? Wel die centrale hoofdmoer ook los. Wil de klus namelijk graag zelf doen, aangezien je hier ook alleen maar van leer, en bespaar ook weer geld.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Jaq, heb je nou die rubbers op de stabelisatiestang , ook vervangen of niet? Als het de veerpoot lagers zijn, is de trilling vaker, als je een klinkerweg neemt voel je dit vaak het best, de stabiel rubbers zijn kenmerkend door een bonk als je ergens overheen rijd, en dat dan het stuur mee klappert , dat klopt omdat het stuur eenmaal direct in verbinding staat, met het hele voor terrein ,
Je zult er toch naar moeten kijken of laten kijken om zeker te zijn.
Zou eerst al eens boven aan de veerpoten voelen of de 3 moeren van 13mm vast staan en de centrale.
Die stabilisatorstang rubbers, zitten achter de vooras tegen het chassis aan, metertje uit elkaar ongeveer.
Maar zou ook kunnen zijn dat de geleidepinnen van de remmen versleten zijn, bonken de remzadels voelbaar in het stuur.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017