In WPH gelezen dat om de naverbrander extra heet te maken bij stationair de ontsteking ook te laat gezet wordt. Dus nog onzuiniger.
Bij mij is de luchtpomp en luchttoevoer voor de naverbranding er al utgehaald. Ben wel benieuwd of ik dan aan de CO norm ga komen die voor de APK nodig is.
Uitlaat:
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
De vacuumverlating: Gewoon een van de slangen van de verdeler loshalen, zie WPH. Ontsteking te laat, onvolledige verbranding… nog meer rijk gas naar de uitlaat.
Ik denk niet dat je een probleem met de CO krijgt, maar je moet hem wel eerst goed warm rijden en het stationair toerental zeker niet te laag zetten, want dan loopt ie ook met een relatief arm mengsel goed. De naverbranding was voornamelijk om de HC ( onverbrande kool-waterstoffen) omlaag te krijgen.
To err is human, not to err is divine.
Volgens mij meten ze bij apk geen co t/m ‘74.
Kan dat kloppen?
Daarna wordt het geloof ik max: 6,5% co.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Max 4.5% vanaf 01-1974
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mooi dat jullie met mij meedenken.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Dat zit er weer netjes onder!
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Binnenste spoorstangkogels kosten een vermogen en van de donor ook speling. Hadden minder dan 1mm speling dus wel APK waardig. Maar er af gehaald, tik op het plaatje in de diepte van het potgat en speling is er uit.
Achterremmen gangbaar gemaakt.
Wiellager RE achter is te goed hoorbaar, dus dat wordt volgende klus. Zit zelfde als bij een GS alleen iets andere naaf. Uitzoeken of het een gangbaar lager is.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Volgens het onderdelen boek van de Birotor is het achterwiellager:
35x73,5x33,4
Is dat hetzelfde lager als van een GS??
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Citroensmgz schreef:Egbert schreef:
Daarna uitzoeken of de binnenste stuurstang kogels van een GS of een CX zijn, want daar zit op beide kanten speling op.
Egbert: De complete voorwielophanging is van een CX eerste model, niets van een GS erbij. Achter is 100% GS.
Ze hadden het al opgeschreven voor je
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Egbert schreef:Binnenste spoorstangkogels kosten een vermogen en van de donor ook speling. Hadden minder dan 1mm speling dus wel APK waardig. Maar er af gehaald, tik op het plaatje in de diepte van het potgat en speling is er uit.
Achterremmen gangbaar gemaakt.
Wiellager RE achter is te goed hoorbaar, dus dat wordt volgende klus. Zit zelfde als bij een GS alleen iets andere naaf. Uitzoeken of het een gangbaar lager is.
Daarom heb ik de voorwiel ophanging gekozen van de “tweede” serie. Wel smalspoor maar gangbaarder en dus goedkoper.
Maar goed tik met de hamer kost niks.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Helaas is voor niet 100% CX smalspoor en achter niet 100% GS.
Er heeft hierover in het clubblad van de GS club een mooi artikel gestaan, daaruit blijkt dat het lijkt dat voor CX is en achter GS, maar dat er op een boel punten net weer aanpassingen zijn.
Om wat details uit dat artikel te noemen: achter is de naaf langer dan van GS en voor 5 gats velgen, achter zijn de remblokken van een SM ipv van een GS. Voorremblokken zijn uniek voor voor birotor
Daarom check voordat ik iets bestel.En helaas kan ik bij de door mij gevonden onderdelen leveranciers van GS niet de maten van het achterwiellager vinden.
Dus daarom de vraag: heeft iemand een onderdelen boek GS en kan die opzoeken of achterwiellager 35x73,5x33,4 is?
Edit: Google is my friend. Is inderdaad het zelfde wiellager als van een GS.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Egbert:
Ik heb in een onderdelenboek van een GS van 72 gekeken: Achterwiellager: ZC9620 341U maat: 35x73,5x33,4
Voor de achterremmen zou ik nog eens goed kijken voor je SM onderdelen gebruikt: Een vroege SM heeft klauwen nr GX2512802A, een Birotor GX251212801.
Dat zij dezelfde klauwen als voor een GS van na 11/72 of een GSA.
Blokken SM tot 11/72: 5402986 Zonder draad. Blokken Birotor: 5448765G met draad.
De vroege SM blokken zijn groter/langer dan de GS blokken en hebben GEEN draad. De latere SM blokken met een draad passen alleen in de latere klauwen na 11/72, die lijken op CX achterklauwen. Ik ken geen GS blokken met een verklikkerdraad, daar zal het verschil in zitten. Het verschil tussen GS en SM klauwen zit in de diameter van de zuigers, en dus ook in de remdruk op de schijf. GS’en na 11/72 en GSA’s hebben zuigers van 30 mm, de Birotor ook, de SM heeft remzuigers van 32 mm.
Je hebt gelijk voor de naaf: Een Birotor heeft 5gat’s velgen, dus achter zijn er aanpassingen, en de spoorbreedte lijkt me ook anders dan een GS.
Ik ben geen specialist in de GS/GSA, maar de Sm denk ik toch redelijk goed te kennen.
Je moet dus helaas alles checken in de onderhavige onderdelenboeken. Als je die van de GS en GSA in pdf wilt stuur me dan een PM.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Nog niet zo makkelijk om aan een achterwiellager van GS te komen. Veel leveranciers hebben hem wel online staan, maar bij navraag blijkt die dan niet leverbaar.
Dus van de donor een goede naaf over gezet, eerste waar de donor zijn nut bewezen heeft.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Hier alvast twee wieldoppen voor je velgen!
https://www.leboncoin.fr/equipement_auto/1012862687.htm?ca=12_s
Niet de mooisten, maar ze zijn lastig te vinden.
Tenzij je 400 euro voor een set NOS wil betalen..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!