De laatste tijd verdient mijn Berlingo 1.9 D (1999) niet meer de schoonheidsprijs bij het starten. Met name bij koud bonkt ‘ie nogal, maar nadat de motor een paar minuten heeft gelopen is het hele euvel al weer weggetrokken en loopt ‘ie als een zonnetje.
In eerste instantie dacht ik aan een of meer kapotte gloeibougies, die ik daarom allen heb vervangen. Het euvel bleef.
Vervolgens naar de garage: wisten het ook na 40 euro onderzoek niet en dachten dat er wellicht een breuk in de draad van het voorgloeirelais zou zitten, maar aanwijzingen daarvoor konden ze verder niet vinden.
Uit een andere discussie op dit forum begrijp ik dat het stellen van de kleppen wellicht een reden kan zijn, maar moet het onregelmatig lopen zich dan ook niet voordoen tijdens het rijden en stationair lopen? Zoals gezegd: even draaien en het probleem lijkt weg te zijn. Toch is er natuurlijk iets niet in orde. Maar wat? Wie heeft er nog ideeën?
Vast mijn dank
Joska
heel voorzichtig zeg ik dan kijk ook eens naar de diesel aanvoer
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Heel voorzichtig zeg ik dan dat het wellicht toch gezocht moet worden in het voorgloei-relais. Vergelijkbare klachten heb ik ooit op mijn BX TZD gehad. Toen was het voorgloeirelais overleden.
1986 CX 25 GTi TURBO1 S2, 140.000 KM, Leder en Airco!
“Wat een wagen”
Mijn Berlingo 1.9 diesel had vorig jaar ook een probleem met de koude start.
Sloeg bijna niet aan. 2-3-4 maal voorgloeien had geen enkel effect. Als ie dan na heel lang starten aansloeg ging dat met een hoop lawaai en rook gepaard. De rest van de dag was starten geen enkel probleem, ookal had ie enkele uren stilgestaan. Ik dacht dus ook dat de gloeibougies versleten waren. Niet dus. Mijn garage (v. Gompel uit Eindhoven) zei dat waarschijnlijk de kleppen gesteld moesten worden. Laten doen en sindsdien start ie weer zowel warm als koud binnen enkele seconden
Km-stand was ruim 100.000
Thank you for driving my wife
Re: hakkelend starten 1.9 D 1999
spruijt schreef:Met name bij koud bonkt ‘ie nogal, maar nadat de motor een paar minuten heeft gelopen is het hele euvel al weer weggetrokken en loopt ‘ie als een zonnetje.
koudstartinrichting nazien.
dus niet de gloeidingen enzo, maar die dikke thermostaat welke een draad naar je pomp heeft.
dat is je choke voor de diesel.
als die versleten is loopt je diesel inderdaad enkele minuten belabberd.
gloeispiralen nakijken is wijsheid,en die relais ervoor controleren dus ook.
edoch ik denk dat je wasthermosaat naar zn grootje is.
en dat je daarom enkele minuten last hebt van een slechte loop van de diesel.
waren het je gloeispiralen zou overmatige rook ed ook aanwezig moeten zijn, ook het valse lucht verhaal in de aanvoerleidingen,gaat gepaard met veel rook.
vandaar dat ik dus afwijk van de gangbare gedachte en ri die thermostaat ga neuzen.
dikke 6 kant cilindrische vorm, met kabel naar de pomp..dat isem..
mvgr wupke
Oke, dit geeft me een aantal mogelijkheden die ik ga onderzoeken. Bedankt jongens.
Joska
Bovenstaande antwoorden kloppen helemaal, ik denk dat het ook verstandig is om de klepspeling te laten bekijken, als deze niet goed meer is is zeker een van de gevolgen dat de motor slecht aanslaat en koud beroert loopt, als hij warm wordt loopt ie beter!
Dit merk je dus niet bij warme motor!
waar heb ik dit vandaan: Volvo v40/s40 heeft een renault-motor met een te vergelijken klepbedienings/stelsysteem en deze motoren geven het gelijke beeld bij (bijna) dichte kleppen met te weinig of geen speling!
succes
Emiel
Ben ik weer…
Bij gebrek aan tijd heb ik mijn auto toch nog maar eens naar de garage gebracht. ( en, nadat ze me eerst voor 300 euro teveel wilden laten betalen, weer weggegaan met het idee dat ik dat maar nooit meer moet doen….)
De garage heeft nog geen kans gezien om een diagnose te stellen, maar zit als eerste te denken aan een probleem met de verstuivers en wil ze demonteren om ze elders te laten onderzoeken. Als het dat niet is vermoeden ze een probleem met de brandstofpomp.
Al jullie eerdere suggesties heb ik nog niet van hen teruggehoord. Wat is jullie reactie op deze vermoedens van de garage?
Joska
Laten we eerst beginnen met de vraag, welke garage is dat?
Is dat een Dealer, Citroen Specialist, diesel specialist of een garage die aan alle merken sleutelt?
In het laatste geval zou ik zeggen, lees de gegeven tips nog eens door, de leden die deze tips geven kennen de 1.9D motor goed. Zelf ken ik deze motor ook vrij goed en ik kan me wel vinden in het verhaal van kreazyV8wuppo over de koudstartinrichting nazien.
Verstuivers demonteren en nog meer van dat soort enge dinge is toch wel het laatste wat ik zou doen. Bij slechte of vastzittende verstuivers blijft motor slecht lopen of een hoog verbruik hebben volgens mij.
Ha ZX1.4i
De garage: het motorhuis in hoofddorp, is ook citroendealer.
Het komt mij ook voor dat bij problemen met de verstuivers de klachten ook bij een warme motor merkbaar moeten zijn. Maar ja..
Joska
spruijt schreef:Ha ZX1.4i
De garage: het motorhuis in hoofddorp, is ook citroendealer.
Het komt mij ook voor dat bij problemen met de verstuivers de klachten ook bij een warme motor merkbaar moeten zijn. Maar ja..
Joska
Jah, Motorhuis? van die naam alleen al gaan mijn nekharen rechtop staan
Volgens mij zijn er maar weinige mensen die een goede ervaring hebben met een Motorhuis dealer.
Bij het Motorhuis in Rotterdam zijn het een stelletje boeren en oplichters, blijkbaar is het daar in Hoofddorp niet anders. Je heb daar al geld uitgegeven en het probleem is nog niet verholpen.
Ik zou zeggen, breng de auto eens naar een echte Diesel of Citroen Specialist.
als het goed is, komt ie van het weekend even langs, en zal ik even een reeks diagnose;s erop los laten, om het lek boven water te krijgen.
of ik het ter plekke kan repareren is weer wat anders, maar in elk geval gaat ie nie eerder huiswaards dan dat ik exact weet wat er mis is, en hoe het gerepareerd kan worden.
mvgr wupke:die zaterdag dus ff buzzy is..
Ook Compressie test :
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Motorhuis….. Nee he. Afgelopen weken al een aantal mensen langsgehad bij wie een verkeerde diagnose was gesteld door de Opel-mannen. Jammer.
Waarschijnlijk heb jij in de Berlingo al een DW8 motor zitten, dwz niet de oude vertrouwde XUD.Als dat zo is hoef je niet aan de wasthermostaat te twijfelen, die zit er dan namelijk niet op. Wél zijn deze motoren erg gevoelig voor de klepspeling, zoals eerder opgemerkt is.
Gr Martijn
Citroën de Jong Hoofddorp
klepspeling controleren en de compressie testen, spiralen nakijken en meer van dat was mn plan, gewoon het ge eikte rondje diagone diesel trubbels..
mvgr wupke
Ik had me nog in kunnen houden over motorhuis, opel etc.
Geloof dat ik daar inmiddels spijt van heb.