Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Hier even een vraagje,
Vroeger zag je altijd dat de motor olie, na 6000km zwart begon te worden,
Bij mij is dit niet meer zo, is dit door invloed van een duurdere benzine, die ik tank,
Rij een 16-16V, van 2006, met 150000km op de klok, en de motor verbruikt geen drup olie, en rij 15000km ,p.jaar
Of rijden jullie op gewone benzine, en is dit net zo schoon?
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Rijd je misschien op LPG ?
Vroeger als in 30 jaar geleden? Ja, die olie is gewoon beter geworden. Lijkt mij de enige logische verklaring gezien de geringe info die je geeft.
Om wat voor auto gaat het hier?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Wisizu, nee geen lpg, er staat immers toch gewoon benzine, alleen de duurdere,
Fastfred, ja ga al een tijdje mee, maar dat was niet de vraag toch? En natuurlijk gaat het om een citroen, xsara picasso, maar de 16-16V, zit zowat in elke citroen, vanaf 2004,
Want de vraag is eigenlijk, blijft de olie bij jullie ook schoon hedendaags, en is dit dan op euro 95, of op een betere brandstof,
Zal na m’n werk de peilstok eens bekijken. Huidige olie is 13.000km oud.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Olie wordt zwart van het slijten van onderdelen.
Als je olie niet meer zwart wordt, dan is je motorblok gewoon helemaal op.
Simpel toch?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Huh? Was dat nou voor redenering Nielsje olie wordt met name zwart door het verbrandingsproces en daar heeft de verstookte brandstofsoort zeker invloed op. Bij mijn lpg gestookte Jap blijft de olie zeker 15.000 km behoorlijk schoon zelfs..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
^ Dat dus
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Bij mijn (lease) Berlingo 1.8 van 1998 op LPG bleef de olie ( zeer) lang mooi schoon.
Bij mijn Berlingo 2.0 HDI van 2002 is de olie vanaf het begin snel zwart ( ook nu 355.000 km.)
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het komt door de roet deeltjes. LPG verbrandt met weinig Roet, Benzine met een beetje en Diesel met veel…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
waterman schreef:Huh? Was dat nou voor redenering Nielsje olie wordt met name zwart door het verbrandingsproces en daar heeft de verstookte brandstofsoort zeker invloed op. Bij mijn lpg gestookte Jap blijft de olie zeker 15.000 km behoorlijk schoon zelfs..
Oh wacht, dit is nog onderdeel van het serieuze-forum-gedeelte!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Jij komt gewoon teveel in het cafe…
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
We wachten even af hoe jouw olie eruit ziet Fred, en welke benzine je nou tankt
Nielsje schreef:Olie wordt zwart van het slijten van onderdelen.
Als je olie niet meer zwart wordt, dan is je motorblok gewoon helemaal op.
Simpel toch?
Net andersom, door de sleet gaat er makkelijker roet in de olie komen.
Een motor welke nog goed is dicht beter af en blijft zijn olie ook langer zuiver houden.
Verder de rijstijl, een rustigere rijstijl is bevorderlijk voor het welzijn van heel je motor, er zitten minder extreme drukverschillen in.
Maar vooral ook de olie, een blok dat op syntheet loopt is steeds gereinigd binnenin.
Kleur zegt ook niet alles, ik kieper er steeds een busje SX van Marly bij, dan ziet je olie er al zwart uit voor de motor loopt, gisteren nog gedaan.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
” vroeger ” had een motor een carburateur :
die is zo ontworpen dat hij voor de meeste omstandigheden “GENOEG ” brandstof heeft : dus meestal veel te veel !
injectie motoren met lambadasonde kunnen het mengsel wel juist dozeren .
hetzelfde verhaal voor de diesels , eerst mechanische pompen , nu HDI !
ik kan me mijn handen nog voorstellen , na oliewissel van een oude mercedes diesel dat kreeg je er de eerste dagen niet meer af .
Verder zijn de technische mogelijkheden om de spelingen te verkleinen tussen alle onderdelen in een motor veel verbeterd ,
waardoor ze motoren kunnen maken die GEEN olie verbruiken tussen de beurten ( mijn Transit van de baas )
en uiteraard heb je met de nieuwe brandstoffen minder vervuiling in je blok .
als laatset de enorme ontwikkelingen in de motorolie zelf .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Mijn olie na 12.659km. Niet dezelfde motor natuurlijk, maar om je een idee te geven.
Zit momenteel Shell 5W40 in, ik vermoed HX7C of iets dergelijks, heb de factuur niet bij de hand. Oliewissel is van 24 februari dit jaar.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon