2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
De kleur van de olie?
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 30 augustus 2016 08:36 PM
  [ # 16 ]

Mijn C8tje heeft de laatste 20000 ook niet meetbaar gebruikt, oliewissel bij de Citroën, nu PD Plus van Comma in gedaan, 5W40. Komt ook geen drab uitgelopen bij de wissel.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Palas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 26-01-2016

Gepost: 31 augustus 2016 12:01 AM
  [ # 17 ]

De olie van mijn CX is doorgaans gitzwart, maar dat ligt waarschijnlijk vooral aan de brandstofsoort: diesel.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 31 augustus 2016 07:37 AM
  [ # 18 ]

Ja pallas dat is over het algemeen bekend bij een diesel, ik wil er eigenlijk zeker van worden, dat het voordeel heeft om een duurdere benzine te tanken,  er wordt beweert dat de duurdere benzine. Geen zwavel bevat, deze zorgt dat de olie eigenlijk zwart wordt,  en dus de rest zo aantast, o,a gasklep etc etc,
Rijd nu met mijn auto al bijna 2 jaar en 32000km op de duurdere benzine, 98.  En zou dus nu wel resultaat moeten zien,
Ga dus binnenkort eens de motor van binnen laten bekijken met een endescoop, 
Wat wel zeker is dat de motor mooier loopt, en zuiniger is,  Het verschil is zo,n 60km op een tank, maar dan moet er wel veel buitenweg op zitten, want als je stads km maakt merk je er niks van,
Als het zo is dat de motor van binnen, tegenover een gewone benzine, beduidend veel schoner blijft,
Dan win je in mijn ogen de kosten van de garage er vanzelf op terug, vooral auto die kleine stukjes rijden,

Profiel  
 
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2024
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 31 augustus 2016 08:08 AM
  [ # 19 ]

Oh oja, ik tank gewoon Euro 95, bij tankstations waar ik zin heb om te tanken, meestal bij de Tango bij mij om de hoek, soms bij een Gulf of een TinQ

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3701
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 31 augustus 2016 10:43 AM
  [ # 20 ]

In ‘t kort: Er zijn twee kanten aan dit verhaal:
De “moderne” olie is gemaakt om langer mee te gaan, dat wil zeggen langer zijn goede eigenschappen te behouden zonder degradatie. Dat is kant 1 van de verlengde onderhoudsintervallen. Dan zijn moderne motoren gemaakt om langere onderhoudsintervallen te hebben: Daar is de constructie op aangepast, bijvoorbeeld door minder “blow-bye” gassen, gas dat langs de zuigerveren naar het carter lekt en altijd vervuiling meeneemt. Daarnaast had je vroeger seals op de inlaatkleppen om het aanzuigen van olie te voorkomen, maar tegenwoordig zitten er ook seals op e uitlaatkleppen, om te voorkomen dat de olie vervuild. 
Een dieselmotor vervuild de olie altijd meer doordat er roetdeeltjes langs de zuigers geblazen worden, en er meer zwavel in de diesel zit als in benzine, een benzinemotor is inherent schoner op dit gebied. Een speciale olie voor dieselmotoren kan die vuildeeltjes langer zwevend houden zodat ze zich niet afzetten op ongewenste plekken.
Ik persoonlijk denk net dat “98” zo veel schoner is dan “95”.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook