Groet uit zonnig spanje
Na een perfecte rit en gebruik, geen lampjes van accu of dynamo of wat dan ook, wilde de auto de volgende dag niet aanslaan, klik, alle lampjes branden, raar, nu woon ik gelukkig op een bult, Dus rollen en aanslaan, geen probleem, boodschappen doen, dito. Thuis motor uit en wachten, niks, meters op dashboard slaan tot max uit, snelheid en toerental. Grote lange berg afrollen dashboard verlichting brand wel maar motor slaat niet aan, beneden aan de berg accu leeg. Volgende dag met buurman en kabels erheen, starten in 1 x. Rondje gereden 2 uur, acculader er op nadien. Niks, bij sleutel omdraaien meters slaan max uit en dan gaan alle lichten uit. Stekkers en contacten schoongemaakt onder motorkap, Shunt eruit gehad 15 min. Meters en verlichting op dashboard gewoon aan en startmotor draaide goed rond. Maar wilde niet starten. Nu als ik de sleutel omdraai slaan de meters weer uit en zegt hij klik !!!
Oja de ramen gaan niet in eens meer omhoog moet elke keer schakelaar drukken voor 3cm.
Wie o Wie weet wat
accu overleden, kortsluiting in 1 van de cellen oid.
Soms kan een lange rit de nekslag zijn voor een accu
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
bedankt voor de info,
kan het dan ook zijn dat hij eerst wel start via startkabels van de buurman, later dan weer totaal niet, wel stroom doorgeeft aan dashboard, maar niet aan startmotor en dan later wel weer op de sleutel startmotor laat draaien maar niet aanslaat.
sorry maar je moet hier goed geinformeerd naar de garage want anders ruilen ze de motor, lol
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Dynamo kan ook stuk zijn. Ooit ook gehad met een Xantia 1.6. Alle meters vol uit geslagen, alle lampjes branden en startmotor draaiend. Bleek de spanningsregelaar in de dynamo stuk te zijn.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Je zou toch even de accu spanning moeten meten. 11.8 volt= dood
Er zou minimaal zo,n 12.5 volt in moeten zitten om te kunnen starten.
Bij draaiende motor zou je ong. 14.6 volt moeten meten op de accu.
Begin daarmee. Anders blijft het gissen en gokken.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
bedankt zover voor alle tips
Update,
Nieuwe accu, 80.00 euro, sleutel omdraaien en lopen, niks knippert meer niks slaat meer uit, geweldige auto´s die citroentjes, lol
Bedankt voor het mee denken
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
en toch begrijp ik niet waarom de auto niet wilde starten via startkabels van een diesel af, een vermoeide zucht en een draai maar daarna klik. Of niet wilde starten rollend vanaf een berg over een lengte van 800 meter Is dat gewoon vanwege de eerdere opmerking van kortsluiting in een cel ?
Al doende leert men
Daar heb ik het antwoord niet op, maar het kan de kwalitiet vd startkabels zijn geweest. (te dunnen kerndraad) wat je vaak in goedkope startkabels tegenkomt. Toen je de berg af suisde, stond het contact wel goed aan in de juiste stand toen je de pogingen de motor aan te laten slaan deed? Anders wil ie ook niet. of er was te weinig spanning in de accu (door kortgesloten cel)om de computer, startonderbreker,.... ed. te voeden waardoor de motor niet aansloeg. Je zal het nooit met 100% zekerheid weten ben ik bang, maar de boosdoener was de accu en dat is nu opgelost.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)