Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
De RDW biedt deze informatie:
Als u niet meer met uw voertuig op gas wilt rijden en u wilt de registratie van het brandstoftype in het kentekenregister wijzigen
Dit vet-gedrukte wil ik niet dus is het artikel niet van toepassing op mij ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik was een beetje aan het rondzoeken en kwam erachter dat er nog maar zo’n 4 á 6 LPG tankstations in heel Denemarken zijn. De meest noordelijke is nog ruim 200 km ten zuiden van Hirtshals (de veerboot haven). LPG kost minimaal zoveel als benzine en de tankstations zijn later in de avond dicht en dan is er dus geen LPG meer te krijgen. Ook liggen deze tankstations meer in het binnenland, een stukje van de snelweg af.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Vandaag uitsluitsel gehad van een LPG inbouwstation: je mag (tijdelijk) zonder LPG tank rijden. Voor een paar tientjes halen ze m’n tank eruit, slaan ‘m op en bouwen ze ‘m een paar weken later weer in.
Ik ben toch geïnspireerd geraakt met de LPG mengstukken zoals in deze foto:
maar wil hier ook weer niet zó veel geld aan spenderen, daarom heb ik zojuist optie 4 met 72 mm besteld voor een euro of 20.
Verder weet ik nog iemand die anden heeft liggen met grof profiel, maar daar moeten dan nog wel een heel aantal spikes uitgetrokken worden…
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Toch is het derde mengstuk op de foto het enige wat echt goed werkt en geen inhouden op benzine veroorzaakt…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik geloof het graag dat ie goed werkt. Ik heb echter goede hoop van dit mengstuk: Het is ook een type wat niet in de luchtslang zit maar op de carb. en de slang sluit je daarop aan. Indien benzine niet goed werkt, kan ik net als de andere er een paar gaten in boren zoals het goed merkend mengstuk. Daarna moet ik er busjes in plaatsen om LPG lekkage over die geboorde gaten te voorkomen. Voor dit geld kan ik dit wel proberen denk ik.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
bartjes schreef:Indien benzine niet goed werkt, kan ik net als de andere er een paar gaten in boren zoals het goed merkend mengstuk. Daarna moet ik er busjes in plaatsen om LPG lekkage over die geboorde gaten te voorkomen. Voor dit geld kan ik dit wel proberen denk ik.
Er zit ook nog een stripje onder, zie foto , en omdat goed passend te krijgen ??
Dat stripje is inderdaad belangrijk. Het gaat er om dat daar onder de remlucht sproeiers zitten. Die moeten de atmosferische druk krijgen en in elk geval niet de duidelijk lagere druk na de gasventuri.
Beetje hogere carburateur kennis: Want lagere druk -> minder remlucht in de carburateur -> te rijk mengsel op benzine
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik snap iets niet. Je haalt de gastank er uit. Waarom haal je dan het mengstuk er ook niet uit? Dan zou hij goed op benzine moeten lopen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Klopt: voor IJsland gaat de tank eruit en ook het mengstuk dat ie goed op benzine rijd, dus geen probleem.
Het mengstuk begint inderdaad een beetje off-topic voor dit draadje te raken en is dus bedoeld voor alle andere kilometers. Voor dat plaatje moet ik nog iets verzinnen, wellicht dat ik een plaatje op de carb. kan monteren en proberen het goed aan te laten sluiten om zo min mogelijk lek te hebben.
Ik laat het wel weten via een ander draadje als het ding gemonteerd is en ik wat proef kilometers heb gemaakt op LPG en benzine.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Als je hem zo goed mogelijk wilt laten rijden moet je niet zo min mogelijk maar geen lekken hebben.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik had nog niet bekeken hoe m’n LPG mengstuk er uit ziet maar kwam er gisteren achter dat het zo’n ringvormige is die de luchtdoorlaat toch wel smoort, gezien vanaf het filterhuis:
Gezien vanaf onderen. Het zit zo hoog mogelijk boven de carburateur, waarschijnlijk om de luchtstroom zoveel mogelijk tijd & afstand te geven om te mengen met LPG:
Ik heb het juist gisteren gedemonteerd omdat m’n Race luchtfilter binnen is. Lekker klussen dus:
Hij zit nu aan de radiateur gemonteerd wat betekent dat ie mee beweegt met de motor (in de motorsteunen). Dit betekent ook dat ie tegen de LPG verdamper komt en dat is niet ideaal. Ik ga het nog veranderen dat ie op het chassis bevestigd zit. Het filter heeft nauwelijks weerstand met aanzuigen van lucht.
Een proefrit heb ik natuurlijk ook gemaakt. Bij constante snelheid is het geluid nagenoeg gelijk aan de originele situatie op LPG. Als je gas geeft is er meer lawaai, maar wel lekker !
Er is ook meer accelleratie maar goed, de tank zit vol met euro 98 en de kleinste diameter van de luchtinlaat is 70 mm.
Wel houdt ie in bij de 2e trap, ik denk dat m’n carb een beetje verrot is van een overdosis LPG de laatste jaren
Vragen die ik nog heb:
Nu loopt m’n benzine slang van het filter over de motor naar de LPG verdamper- afsluiter en weer terug naar de carburateur. Weet iemand of ik deze klep mag verplaatsen naar vlakbij de benzinepomp en carburateur ? Op de carburateur zitten nog net een paar mooie blinde schroefgaten waar ik de beugel op kan bevestigen:
Tevens heb ik nu geen aansluiting voor dit gaatje. Waarschijnlijk zorgt de motor ervoor dat het filter zo lekker vettig en ge-olied blijft. Mag ik dit gewoon afdoppen of moet ik deze richting de carburateur leiden net als de carter ontluchting ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Benzine afsluiter kun je dicht bij de carburateur monteren. Daar zit ‘ie bij mijn DS ook. Op het schutbord, naast de zekeringenkast.
Carterontluchting niet afdoppen, dan kunnen de dampen niet weg en zul je olielekkage krijgen langs het kleppendeksel. Omleiden naar de inlaat is het beste, dan komen de dampen niet vrij onder de motorkap. Als dat niet mogelijk is zou ik er een slangetje aan hangen die de carterdampen afvoert tot onder de auto. Dan blijven de dampen in ieder geval niet hangen onder de motorkap.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
M’n ander mengstuk is binnen en die heb ik vanavond maar eens geprobeerd. Ik heb er dit topic mee aangevuld.
Bedankt Eric, ik ga eens een dun slangetje ergens halen alsmede een ethanol bestendige bensineslang. Als ik die binnen heb verplaats ik meteen ook de benzine afsluiter.
Zoals je op de eerdere foto’s kon zien is het originele luchtfilter gedemonteerd. Ik ben van plan radiatorfolie tegen het bovenste deel van het schutbord te lijmen als warmte en enigszins geluid isolatie.
Klussen wordt extra fijn als je een doel hebt en dingen ook vrij soepel gaan.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Erict schreef:
Carterontluchting niet afdoppen, dan kunnen de dampen niet weg en zul je olielekkage krijgen langs het kleppendeksel. Omleiden naar de inlaat is het beste, dan komen de dampen niet vrij onder de motorkap. Als dat niet mogelijk is zou ik er een slangetje aan hangen die de carterdampen afvoert tot onder de auto. Dan blijven de dampen in ieder geval niet hangen onder de motorkap.
Het open laten van de carterventilatie is niet helemaal zoals het hoort. Het systeem is gesloten en niet zomaar: open carterventilatiesystemen verstoren het vacuüm in de motor en bovenal zijn ze erom milieuvervuilend. Daarom zijn open carterventilatiesystemen al vanaf ergens medio jaren zestig niet meer toegestaan bij personenauto’s.
Eigenlijk moet je het gewoon maken zoals het hoort. Dus, een slangetje vanaf de zwarte dop op het kleppendeksel naar het luchtfilter. Maar omdat je dat “sport"luchtfilter hebt zal dat wel een uitdaging worden.
Het orginele carterventilatiesysteem is doordacht, eenvoudig en werkt prima.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Komt goed. Er komt aan de andere kant ook een dikkere slang van het carter naar boven welke ik wel al de luchtinlaat in heb geleid. Die bocht bovenop de carb is een alu bocht van de bouwmarkt en daar kan ik nog wel een gaatje in maken en die andere ontluchting via een oude benzineslang of zo daar naartoe leiden. Misschien dat ik er dit weekend wel tijd voor heb en laat het dan wel weten. Tot die tijd rij ik er toch even niet mee.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.