6 van de 7
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 Volgende > 
   
Nijmeegs BX’je
KoenB
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 04-07-2016

- BX 16 TZI
Gepost: 26 augustus 2016 03:39 PM
  [ # 76 ]
rehc schreef:

De rechter aandrijfas heb je er toch wel uit…... Of niet? Scheelt een boel gefrunnik en geeft veel meer zicht en ruimte. Meteen bakolie vervangen die moet er toch uit als je de as eruit pakt.

Nee, deze heb ik er niet uit! Ik weet niet hoe dat moet én ik heb vorige week de bakolie laten verversen, dus da’s zonde om los te halen. De torsiestang zit me het meest in de weg vooralsnog, ik krijg geen grip op de kabel, waardoor het onmogelijk is deze op het tuitje van de hoogteregelaar te schuiven.. Sad

Citroën BX 16 TZI 1990

Profiel  
 
KoenB
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 04-07-2016

- BX 16 TZI
Gepost: 26 augustus 2016 11:15 PM
  [ # 77 ]

Na een middagje beunen in de volle zon (hier in “Nimma” was het dik dertig graden), is het me dan toch gelukt om de kleine octo op zijn plek te krijgen!

Uiteindelijk heb ik het tuitje uit de hoogteregelaar gedraaid en hiervan het kopje afgeknipt. Dit kopje zorgde ervoor dat er met geen mogelijkheid een slang op te drukken was, daar dit al een hele lastigheid was als je wél de volledige ruimte ervoor had.

Enfin, onder aan de post voeg ik een foto toe van het tuitje en de plek waar het zat. Na het afknippen en met een vijl iets afronden van de kop ging de slang er met wat moeite uiteindelijk goed op. Kabelklemmetje erop en hoppa, de kleine octo kan van het to-do lijstje af!

Komt er gelijk een vraagje: ik kan via Pascal aan nieuwe sensoren komen voor de watertemp en olietemp. In mijn blok zitten namelijk niet de juiste sensoren. Zijn de sensoren die hiervoor benodigd zijn:
A: relatief makkelijk te vervangen (alles is relatief na octo’s)
B: plug&play; met mijn motorblok (BZD)

Fototijd!

Citroën BX 16 TZI 1990

Profiel  
 
Martijn_vK
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 15-12-2015

- BX 19 GTi Automatic
- C5 Break Différence 2.0 16v
Gepost: 27 augustus 2016 10:59 AM
  [ # 78 ]

Goed bezig. Ik heb je BX helaas nog steeds niet gezien hier in de wijk.

Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Profiel  
 
KoenB
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 04-07-2016

- BX 16 TZI
Gepost: 27 augustus 2016 11:22 AM
  [ # 79 ]
Martijn_vK schreef:

Goed bezig. Ik heb je BX helaas nog steeds niet gezien hier in de wijk.

Dat kan kloppen! Ik woon zelf aan de Dennenstraat en daar staat de auto ook meestal. Voor woon-werk heb ik hem niet nodig. Komen elkaar vast een keer tegen!

Citroën BX 16 TZI 1990

Profiel  
 
rehc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009

- XM V6.24V
- BX 16Valve
Gepost: 27 augustus 2016 11:49 AM
  [ # 80 ]

die sensoren zijn zo gedaan en 1:1 uitwisselbaar. Je hebt nu schakelaars (aan/uit en je wilt sensoren). Ook van facet zijn die overigens te koop. Ze waren overal gewoon te krijgen destijds. Je schroeft ze eruit en als je direct de nieuwe weer erin schroeft verlies je zelfs amper koelvloeistof. Zitten uit mijn hoofd aan de achterkant van je blok achter de verdeelkap.

Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS

Profiel  
 
Martijn_vK
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 15-12-2015

- BX 19 GTi Automatic
- C5 Break Différence 2.0 16v
Gepost: 27 augustus 2016 12:07 PM
  [ # 81 ]
KoenB schreef:
Martijn_vK schreef:

Goed bezig. Ik heb je BX helaas nog steeds niet gezien hier in de wijk.

Dat kan kloppen! Ik woon zelf aan de Dennenstraat en daar staat de auto ook meestal. Voor woon-werk heb ik hem niet nodig. Komen elkaar vast een keer tegen!

Ah ik dacht gelezen te hebben dat je in Lindenholt woonde Wink

Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 05 september 2016 05:37 PM
  [ # 82 ]

van de voorpagina

Eerste hulp bij Citrofilie

De BX is in vele fraaie kleuren geleverd, maar dit prachtige Bleu Memphis spant misschien wel de kroon. “KoenB” verhaalt in zijn bijzondere stijl hoe hij door de knieën ging voor een BX 16 TZi uit 1990 met ruim vier ton op de teller. Wat moet een jonge jongen met zo’n oude vrouw?

En weer komt ze met enig tegensputteren omhoog, midden in een drukke winkelstraat in Valkenswaard. Ik mag haar van d’r tijdelijke huisbaas eventjes uitlaten en samen met een goede vriend maken we kennis. Ze toont zich een oude dame, ze prevelt en houdt heel af en toe haar adem in maar dan recht ze de rug en zet zich schrap. Ik kijk haar aan en zie langs de gaten in haar dorpels, de gebarsten huid rond haar a-stijlen en het druppelen van haar gifgroene bloed op de buitenplaats van het autobedrijf dat haar tijdelijk wilde opvangen. Binnen mocht ze niet staan, daar was enkel plek voor een paar Porsches, een tweetal Mercedes 190SL’s en een verdwaalde Opel Astra Coupé waaraan een Italiaans designhuis nog heeft getracht het origineel iets van couleur te geven.

Met gelige ogen kijkt de dame mij aan, vermoeid doch vol levenslust. Hoewel de verkoper mij nog probeert te overtuigen van de goede bedoelingen van haar vorige partner, zie ik dat ze het niet makkelijk heeft gehad. En hoewel alles in mijn hoofd roept dat ik haar moet laten gaan, zegt iets in me dat dit een kans is. Achter haar gehavende voorkomen schuilt een droom, een werkelijkheid die nog niet verloren is gegaan. Misschien ben ik wel een sentimentele klapviool met een overgevoeligheid voor het romantiseren van een oude barrel, maar op dat moment zie ik mijzelf al met haar flaneren langs de terrassen. Dit is een moment dat me altijd zal bijblijven: mijn eerste auto, een lekkende hydropneumaat met panelen krokanter dan een Bastognekoekje.

De gedachten vliegen door mijn hoofd, ik pijnig mijzelf met een mengelmoes van weerzin en verlangen. Ratio bevecht hartstocht en voor één keer besluit ik niet te luisteren naar het gezond verstand. De portemonnee wordt getrokken en een afgedwongen koopsom wordt betaald. De mantelzorgperiode is aangebroken: ik heb een BX gekocht.

tekst en foto’s: KoenB

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17396
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 05 september 2016 07:03 PM
  [ # 83 ]

Wat een lekker luchtig verhaal! Een auto met 400.000 km op de teller kun je inderdaad niet meer jong noemen, maar op de foto’s ziet-ie er nog prima uit.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 05 september 2016 07:10 PM
  [ # 84 ]
Profiel  
 
KoenB
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 04-07-2016

- BX 16 TZI
Gepost: 05 september 2016 11:15 PM
  [ # 85 ]

Dank voor de reacties, dat stemt toch wel gelukkig!

Vandaag heeft Pascal (van De Snoekfabriek) een nieuw voorraadbolletje op de accumulator gezet. Misschien dat het een placebo-effect teweeg heeft gebracht, maar op de terugweg naar Nijmegen dacht ik toch écht dat ze een stukje beter veerde.. :O

Voor aankomende tijd staat het monteren van de juiste sensoren, de juiste toerenteller en de grote octopus op het lijstje. Daarna moet ik heel even gaan kijken wat ik met de oude dame wil doen. Ik ben verschrikkelijk gek ermee, maar ik ben ook student en met een tweejarige master in het buitenland (vanaf september 2017) moet er ook in het hele proces nog ergens geld apart gehouden worden. En da’s flink balen, want het BX-virus heeft me in zijn greep en als er medicatie voor zou bestaan wil ik het niet eens toegediend krijgen!

Citroën BX 16 TZI 1990

Profiel  
 
KoenB
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 04-07-2016

- BX 16 TZI
Gepost: 15 september 2016 05:51 PM
  [ # 86 ]

Weer tijd voor een nieuwe update!

De laatste tijd heb ik weinig kilometers gemaakt met de BX, waardoor ze niet al te veel liefde heeft ontvangen van mijn zijde. Vandaag haar even uitgelaten voor een toertje van een uurtje en daarna weer wat levenssappen toegevoegd. De LHM houdt ze nog steeds niet altijd binnen, het lekt via de grote octo nog steeds weg. Maar ach, het is groen dus het behoort de natuur toe, nietwaar?
Daarnaast heb ik gisteren alle contactpunten van bosch-stekkers in de motorruimte met contactspray schoongemaakt en de bedrading gecontroleerd. Kan aan mij liggen, maar het leek mij dat ze mooier rondloopt.

Tijdens het tanken viel mij vandaag op dat de rand van de vuldop helemaal verroest is en dat dit onderdeel met drie schroeven vastzit aan de carrosserie. Betekent dit dat dergelijk onderdeel makkelijk te vervangen is?

Overigens deze week het verlossende woord gekregen dat ik nog een olieleiding kan bemachtigen! Al tijden verliest mijn BX minimale hoeveelheden olie bij de vulbuis omdat de slang daar gescheurd is op de slangklem, maar nu ze een nieuwe van me krijgt gaat ze ook de olie straks binnenhouden. Verrek, straks heb ik een technisch in prima staat verkerende BX op de stoep :O

Enfin, de mantelzorg gaat weer door!

Citroën BX 16 TZI 1990

Profiel  
 
KoenB
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 04-07-2016

- BX 16 TZI
Gepost: 03 oktober 2016 10:00 PM
  [ # 87 ]

Update!

Oktober is aangebroken en de BX is de eerste dagen glorieus doorgekomen. Zowel de grote als de kleine octopus zijn inmiddels vervangen en vanaf heden is de dame goed in staat om de vloeistoffen binnen te houden!

De stationairloop is weer helemaal mooi na het monteren van een andere stappenmotor en MAP-sensor. Na montage sloeg ze gelijk aan, zonder gas bij te hoeven geven en is ze ook onder het rijden een stuk soepeler geworden. De BX is back in the game!

Uiteraard blijven er nog vele dingen op het verlanglijstje staan, maar vooralsnog koester ik heel even dit moment dat de BX precies doet wat ik wil en ik kan leven met de nukken die ze nog heeft.

Fotootje!

Citroën BX 16 TZI 1990

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 03 oktober 2016 10:10 PM
  [ # 88 ]

Mooi mooi!

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 03 oktober 2016 10:33 PM
  [ # 89 ]
Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 04 oktober 2016 12:08 AM
  [ # 90 ]

Mooi werk! Leuk klusje zo’n octopus.. Smile

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
 
6 van de 7
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook