...als je niet teveel ruimte of middelen hebt.
Zo was mijn redenatie min of meer toen ik aan kwam zetten met het idee een Ransomes MG 2 uit 1939 te kopen.
Een wat? Een kleine rupstrekker, met afmetingen van ongeveer 110 x 80 cm, 600 kg.
Ik heb altijd al een grote interesse gehad in alles wat oud was. Auto’s, vrachtauto’s, locomotieven, trekkers, bouwmachines, noem maar. Deze interesse kwam niet van huis uit: mijn moeder werkte op een basisschool en m’n vader zat in de financiële wereld. Wel groeide ik op in een dorp met achter ons huis een weiland van een boer. En op dat weiland waren dikwijls grote trekkers te zien van loonwerkers. Nou ja, daar ga je. Op m’n 11e leerde ik trekker rijden en groeide mijn interesse in de techniek.
Wat sleutelen aan brommers en trekkers, wat inzicht en een grote liefde voor Lego Technic zorgden ervoor dat ik uiteindelijk werktuigbouwkunde ging studeren. Tijdens een van m’n stages op de HTS leerde ik mensen kennen die aan oude machines sleutelen en na een dag martelen in het Wegenbouwmuseum aan een dragline was ik om: er moest wat komen om aan te sleutelen. Maar zonder plek, geld, gereedschap, ervaring of wat dan ook begin je weinig.
(bron: alexmiedema die mijn foto host )
Ik was van mening dat je ergens mee moest beginnen, en dus ging ik op zoek naar iets wat klein en handzaam was. Iets waar ook wel met Gamma-gereedschap aan te werken was. Verder was ik eigenwijs en moest het niet iets ‘standaards’ zijn. Destijds was ik ook al geen Keverfan. En zo kwam ik uiteindelijk bij een kleine rupstrekker uit.
Nee, je hebt er niets aan. Behalve veel lol. In een loods trok het ding helemaal uit elkaar, om vervolgens hem langzaam op te bouwen. Gereedschap had ik niet, maar kwam in de loop van de tijd wel. Onderdelen waren helemaal niet aan te komen in Nederland. Informatie over deze trekkers was ook erg schaars.
(dogclutch koppeling voor aftakas, differentieel/vooruit/achteruit met remwielen)
Tijd werd ook een dingetje. Mijn studie ging steeds meer tijd kosten en na een dag pilsen met een maat in het Noorderplantsoen van Groningen besloten we ons in te schrijven bij werktuigbouwkunde in Delft. Hoe moeilijk kon de universiteit nou zijn na de HTS, die we met een paar vingers in onze neus gehaald hadden..
De loods waar ik in sleutelde was inmiddels niet meer beschikbaar en m’n ouders waren verhuisd naar een woning met een tuinschuurtje, wat ik enthousiast had omgebouwd naar werkplaats. Nooit echt veel gedaan daar.. Nog een verhuizing verder eindigde de berg onderdelen achterin een garage, om daar jaren te liggen. Haast had ik niet, een paar jaar wachten zou het ding niet veel slechter doen.
In de tussentijd was ik besloten om alles wat ik deed te documenteren. Ik had inmiddels wat handleidingen en folders gekocht of gekregen en heb vervolgens een website opgezet waar ik alle informatie die had, deelde met de wereld. (Ik ben groot voorstander van het delen van kennis, derhalve vond ik het erg jammer dat er mensen waren die slechte kopieën van het handboek verkochten voor 20 pond op ebay. Ik scande alles in en bood het gratis aan).
Sinds 2006 was de progressie er een beetje uit, in 2008 nog een paar dagen wat kunnen doen, maar vooruitgang, nee. Inmiddels had ik m’n studie in Delft afgerond, een baan en, een CX. Eigenlijk was ik m’n eerste project allang vergeten. Na wat overwegingen heb ik toch besloten het geheel van de hand te doen. Gelukkig kwam er geen oudijzerboer, maar een gepensioneerde bulldozer machinist op m’n advertentie af. Hij wilde, net als ik, weer iets om aan te sleutelen. Blij met m’n goede verkoop heb ik af en toe nog contact met hem over de voortgang van het ding, híj komt er wel!
De website met alle info, die is nog steeds online. Ik krijg nog ongeveer een keer per maand een mail van iemand van ergens op deze aardkloot die ook zo’n ding heeft en informatie zoekt. En die deel ik nog steeds graag met iedereen. Mocht je interesse hebben: http://www.freewebs.com/ransomes-mg/
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Wat een leuk machientje! Waarvoor was het oorspronkelijk bedoeld? Voor de bewerking van sterk hellende percelen?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Gaaf ding zeg!
Ben ook wel benieuwd wat de oorspronkelijk functie is van dit schattige apparaat (en de topsnelheid natuurlijk).
Op de wegenbouwwebsite zie ik dat het een beetje tobben is met de collectie en de locatie. Dat is natuurlijk sinds jij daar weg bent.
Adri
KIA Ceed Break 1,6GDI PHEV
Laat maar Niels, alles staat op de website.
Wow een topsnelheid van 2 (statute)mph.
Adri
KIA Ceed Break 1,6GDI PHEV
Totaal aantal Berichten: 11778
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
O, hoort zo’n apparaat er zo uit te zien? Ik heb afgelopen weekend nog twee zwaar onttakelde exemplaren (netto eigenlijk meer driekwart trouwens) op een trailer zien laden met waarschijnlijk herbestemming als tuinornament tot doel. Wat een ontzettend leuk apparaat zeg!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Totaal aantal Berichten: 6329
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Wat een tof apparaat Niels! Ik hou van dit soort vreemde machines.
Een zijklepper Niels, met magneetontsteking? Koel!
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Wat een briljant, bizar machientje!
Dit soort kleine rupstrekkers waren oorspronkelijk bedoeld voor de kleine boer, die een paard wilde vervangen door een klein, gemotoriseerd, exemplaar. Ze werden erg populair bij Franse wijnboeren, maar ook bij kleine grondverzet ondernemers. Het exemplaar wat ik had, heeft in Noord-Holland gewerkt.
Het blok is een 600cc Sturmey-Arche, 1 cilinder zijklepper. Inderdaad met magnetische ontsteking. Centrifugaal koppeling en slechts versnelling. Door het differentieel heen en weer te schuiven ging het ding vooruit of achteruit. Remwielen met rembanden laten hem simpel sturen. Grotere rupstrekkers hadden vaak een koppeling die los koppelde om vervolgens met een voet een zijde af te remmen. Deze constructie was veel simpeler.
De rupsbanden van Ransomes zijn een systeem van Roadless. Grotere machines hadden vaak een klassieke ketting, met bussen en pennen die door gebruik slijten (logisch) maar revisie was kostbaar. Dit systeem maakte gebruik van normale bouten in sleufgaten, maar daartussen rubberen blokken. Deze blokken waren veel goedkoper om te vervangen dan een systeem met pennen. Roadless was een Brits merk, wat net als County en Doe veel landbouwwerktuigen en voertuigen aanpaste om ze aan te passen aan het baggerland dat Engeland eigenlijk is. Veelal werden deze machines op basis van een Ford(son) gebouwd. County is hier in Nederland ook veel geleverd, en best herkenbaar:
Roadless maakte ook dergelijke trekkers, maar bouwde onder andere ook Landrovers om voor bosbeheer enzo. Deze voertuigen waren (zijn) behoorlijk indrukwekkend:
De kleine Ransomes rupstrekkers werden geleverd met tal van werktuigen voor boeren, maar ook industriële versies waren beschikbaar. Laders, skimmers én zelfs exemplaren op wielen, die gebruikt werden als shunter.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Gaaf ding hoor, jammer dat je ‘m weg gedaan hebt maar begrijpelijk
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon