Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Wat een leuk idee, dit subforum!
Zoals sommigen van jullie wel weten ben ik al jaren Citroën-maf.
En toch rij ik zelf geen Citroën meer. Ik heb er nog wel één, dat is de Xantia van mijn vrouw. Die auto voldoet uitstekend en mag voorlopig nog wel blijven.
Zelf ben ik overgestapt op Volvo, de 850 om precies te zijn.
Ik heb niets met Turbo motoren, dus ik heb geen T-5R, T5 of R.
Ik heb gewoon twee 10 kleppers. Een sedan met automaat en alle luxe die je bedenken kunt, en een doorleefde estate met helemaal géén luxe. Zelfs de raampjes moet je openslingeren
Plaatjes bij de praatjes:
Bijna een half miljoen op de teller, sinds eind 2014 in bezit. Veel mee te stellen gehad ook, maar er zit schot in. Ik ben doende om de LPG installatie te vervangen (van een verdamper naar een G3 injectie installatie). Dit moet uiteindelijk weer een daily driver worden. De auto is absoluut niet mooi. Rondom deuken en krassen. Maar hij rijdt fantastisch!
En de sedan. Ook een 10 klepper, ook uit 1996. Met automaat en grote LPG tank in de kofferbak. Bij deze mag de inloop-olie er nog niet uit; de teller staat pas op een goede 330000 km. Nog goed voor vele jaren. Gekocht vanwege de onderhoudstoestanden van de estate, veel te goed gebleken om af te danken. Scheelt weer, er kan dus afgewisseld worden. Groot voordeel van de Volvo’s is, dat alles nieuw te krijgen is en het redelijk sleutelvriendelijke auto’s zijn.
Ik ben zodanig in mijn nopjes met deze auto’s dat ik niet denk dat ik zelf weer snel een Citroën zal gaan rijden. Wel wil ik er op termijn een BX naast hebben, puur voor de hobby. Ervaringen met de CX hebben me geleerd dat dat geen geschikt model voor mij is.
Maar wie weet…
Binnenkort zal ik wat meer over het wedervaren van de Volvo’s posten.
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Leuk! Volvo is in mijn waarneming het absolute tegendeel van Citroën. Waar de DS en de CX met vloeiende vormen elegantie wilden uitstralen, willen de “tanks” 144/240/740/940 kracht en veiligheid uitstralen. Je schrijft dat de onderdelen goed verkrijgbaar zijn, maar zijn ze ook betaalbaar? Mijn vader had rond 1980 een Volvo 145 en ik herinner me dat hij de onderdelen toen heel duur vond.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
De 850. Mijn pa had een estate, de auto waarin ik heb leren auto rijden.
Wát een heerlijk rijdende auto! De roffel van de 5 cilinder vond ik fantastisch. Altijd herkenbaar als m’n pa de straat in kwam rijden.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
@ Rens: wat prijzen betreft loont het om goed te zoeken. Daarnaast is het handig om te weten welke leveranciers voor Volvo de OEM materialen produceren. Dat scheelt aanmerkelijk in de kosten. En soms is de dealer ook gewoon voordeliger, zeker met de clubkorting die je krijgt als clublid van de Volvo 850 Club Nederland.
@ Nielsje: toen ik voor het eerst met een 850 reed had ik mijn CX nog. En zelfs in vergelijking daarmee vond en vind ik de Volvo in het geheel niet oncomfortabel. De 5 cylinder motor en de rust in het interieur doen de rest
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Voorbeeld van origineel onderdeel dat bij de dealer goedkoper is dan bij de automaterialenhandel:
Een een voorbeeld van OEM, maar dan zonder VOLVO merkteken:
Een impressie van de werkzaamheden aan de estate:
LPG installatie in bits and bytes.
Kabel"boom” (ik noem het kabeldrama) van de oude LPG installatie
Spruitstuk eraf om voor te bereiden voor de nieuwe LPG installatie, let op de nieuwe carterventilatiepot. Ook is duidelijk te zien dat het blok er al een heel leven op heeft zitten
Inbouwknoeiwerk uit de jaren 90…
Dit was nog vóór het schoonmaken…
Affijn, het houdt je lekker bezig. Hopelijk is mijn geblesseerde pols snel weer in orde, dan kan ik verder.
Totaal aantal Berichten: 1802
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Iehbah, wat een dradenbende, ik word er zelfs op de foto al bang van. Respect dat je dat zelf uit weet te zoeken.
Zoals Rens zegt is Volvo vrijwel tegengesteld aan Citroën, maar uitersten van een spectrum trekken elkaar aan. Ik kan die lompe containers wel waarderen.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Specifiek de 850 was al één van mijn droomauto’s toe ie net uitkwam. Het duurde 18 jaar, maar toen had ik er dan ook een
Verder is die LPG bende niet zó ingewikkeld, als je een beetje thuis bent in het principe. Dat vraagt het bestuderen van veel schema’s en ook veel kijken, maar als je het eenmaal in de smiezen hebt is het goed te doen, gelukkig. Verder is het hobby, het heeft geen haast…
Mijn dochter heeft al jaren een 850 estate en rijdt er alleen maar mee, doet niets aan onderhoud. Hij heeft bijna een half miljoen kilometer gereden en loopt nog prachtig.
Elk jaar mag ik er aan sleutelen als de APK weer eens een probleem heeft opgeleverd. Fuseekogels, remklauwen, handrem die het niet meer doet en dat soort grappen.
Over die handrem: dat werkt heel apart. De achterste remschijven zijn tevens trommels en de handrem werkt dmv twee ouderwetse remschoenen welke met een kabel worden aangetrokken. Dat werkt tevens als mechanische noodrem. Alleen moet je niet gaan rijden met de handrem een stukje aangetrokken want dan worden die remschoenen zo heet dat de er op gelijmde remvoering loslaat.
Ook heel opvallend vond ik dat de remleidingwartels van messing zijn en die haal je dus moeiteloos los na al die jaren. Dat gaat met stalen wartels wel eens heel wat moeilijker.
Prima auto, zit heel goed in elkaar en met een heerlijke motor.
Han S schreef:Over die handrem: dat werkt heel apart. De achterste remschijven zijn tevens trommels en de handrem werkt dmv twee ouderwetse remschoenen welke met een kabel worden aangetrokken. Dat werkt tevens als mechanische noodrem. Alleen moet je niet gaan rijden met de handrem een stukje aangetrokken want dan worden die remschoenen zo heet dat de er op gelijmde remvoering loslaat.
Net als bij de Jaguar dus.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En natuurlijk hebben ze die constructie gejat. Van Mercedes
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ach, beter goed gejat dan slecht verzonnen.
Zo te spreken ben ik trouwens niet over dat handremsysteem, maar het werkt.
wimb schreef:Han S schreef:Over die handrem: dat werkt heel apart. De achterste remschijven zijn tevens trommels en de handrem werkt dmv twee ouderwetse remschoenen welke met een kabel worden aangetrokken. Dat werkt tevens als mechanische noodrem. Alleen moet je niet gaan rijden met de handrem een stukje aangetrokken want dan worden die remschoenen zo heet dat de er op gelijmde remvoering loslaat.
Net als bij de Jaguar dus.
Hoe bedoel je dat Wim? Voorzover ik weet heeft Jaguar niet een dergelijke constructie. Of bedoel je dat je niet met de handrem aangetrokken moet gaan rijden?
waterman schreef:En natuurlijk hebben ze die constructie gejat. Van Mercedes
Het leukste jatwerk vind ik de desmo klepbediening, waar Ducati heel prat op gaat, maar wat Mercedes al in de jaren 30 had.
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Zo’n trommel in de schijf voor de handrem had ik ook op een BMW E34. Het is op zich wel een mooie compacte oplossing.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
BMW had het al in de jaren 80 op de 525.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
waterman schreef:En natuurlijk hebben ze die constructie gejat. Van Mercedes
Volgens mij van de /8, die in 1968 uitkwam.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!