1959, de Hydroshow van Citroën Nederland
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 12 september 2016 05:55 PM

van de voorpagina

Uit een Frans Citroën-personeelsblad wordt een verhaal opgeduikeld dat vertelt hoe Citroën Nederland in 1959 een boot door Nederland laat varen met een Citroën-expositie aan boord. Wij brengen dit verhaal nu terug naar Nederland. Maar waar is de in België gebouwde MS Holland gebleven?

De voortreffelijke site nuancierds.fr heeft een maandelijkse rubriek over Citroën-garages. Ter gelegenheid van de 16e ICCCR gaat die van augustus 2016 over een tijdelijke Nederlandse garage: de Hydroshow van Citroën Nederland uit 1959.

Le nuancier DS haalt zijn informatie uit nummer 562 van het personeelsblad Bulletin Citroën uit mei 1959. Bladzijde 5 kopt met Un salon permanent Citroën flotte sur les canaux de Hollande: Een vaste Citroën-tentoonstelling drijft op de Nederlandse kanalen. In een korte tekst met vier zwart-witfoto’s wordt aan het Franse Citroën-personeel uitgelegd dat er daar in de Lage Landen veel waterwegen zijn. Het zal ze geruststellen dat op 7 maart 1959 niemand minder dan de Franse ambassadeur in Nederland de opening van de varende Citroën-tentoonstelling verricht, daarbij gadegeslagen door vertegenwoordigers van het Citroën-verkoopnetwerk en van de pers.

De door Citroën Nederland gecharterde MS Holland heeft drie dekken. Op het bovenste dek is de eigenlijke tentoonstelling. Met een DS, een ID berline, een ID break en een 2CV krijgt de bezoeker een overzicht van het dan inderdaad heel overzichtelijke gamma. Het tussendek is de ontvangstruimte, waar films vertoond worden en waar foto’s, tekeningen, maquettes en onderdelen de techniek duidelijk maken. Op het onderste dek kunnen kinderen met afstandsbediende Citroën-modellen spelen en deelnemen aan wedstrijden in Citroën-trapauto’s.

Een jaar lang vaart de Holland met Citroëns Hydroshow door Nederland en meert steeds enkele dagen in een stad aan. Advertenties in lokale kranten vertellen de automobilisten dat Citroën ze uitnodigt tot een bezoek aan de Hydroshow: “Kom nu, het beroemde Citroën-schip blijft maar kort in uw stad”.

Wat zou er van “het beroemde Citroën-schip” geworden zijn? Op binnenvaart.eu staat zijn geschiedenis. Het is in 1955 bij Fulton in Willebroek gebouwd en tot 1964 onder de naam Holland bij Rederij Zwaag in Amsterdam in dienst geweest. Na meerdere naamswijzigingen ligt de Holland nu als l’Evènement aan een Parijse Seinekade. Zijn eigenaar henjo.fr verhuurt l’Evènement voor recepties.

Le nuancier DS besluit zijn artikel met de opmerking dat de Hydroshow eens op een boot in Parijs gereconstrueerd zou moeten worden. Dat kan dus, zelfs op het oorspronkelijke schip! Wanneer Citroën in 2019 in Frankrijk zijn honderdste verjaardag viert, viert de Hydroshow zijn zestigste. Of dat geen goede aanleiding is voor een nieuwe hydrauliekshow te water?

tekst: RensKorevaar, foto’s via nuancierds.fr

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 12 september 2016 05:58 PM
  [ # 1 ]

De geschiedenis van de MS Holland

1955-1964: Holland, Rederij Zwaag, Amsterdam

1964-1967: Haarlem, Flevo Rederij, Amsterdam

1967-2006: Orca, Flevo Rederij, Harderwijk

2006-2012: De Gebeurtenis, A. van Doorn, Zwolle/A.D. Veenma, Enkhuizen

foto: René Keuvelaar

sinds 2012: L’Evènement, Henjo, Parijs FR

bron: binnenvaart.eu

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1889
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 12 september 2016 06:43 PM
  [ # 2 ]

Voorstelling XM in Belgie, was ook op een boot, Provincie Limburg was dit toen.

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
Bossie
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 24-01-2006

- AX GT
- AX GT racer
Gepost: 12 september 2016 06:49 PM
  [ # 3 ]

Daar ben je me net mee voor Rens. Ik herkende de Orca direct. Mag ook wel, bijna 40 jaar sierde zij hier in Harderwijk de haven. Ben er ook de nodige malen mee uit varen geweest hier op het randmeer. Ik zal hier de fotoalbums eens doorspitten om te zien of er nog foto’s van zijn.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 12 september 2016 06:52 PM
  [ # 4 ]

Mooi dat het schip nog altijd bestaat, hè? Kom maar op met die foto’s! Wink

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Garage Johan Oldenhage (Adverteerder)
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 17-03-2013

Gepost: 12 september 2016 07:28 PM
  [ # 5 ]

kijk nog een kranten artikel

Afbeelding Bijlagen
Screen_shot_2016-09-12_at_7.25_.38_PM_.png
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Garage Johan Oldenhage B.V.
Tarwestraat 9 2153GE Nieuw Vennep
website

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 13 september 2016 11:21 AM
  [ # 6 ]

Haarlems Dagblad, 27 december 1960, blz. 8:

Of de Hydroshow eind 1960 nog altijd rondvoer in de oorspronkelijke configuratie? Of zou het hier om een lokale imitatie gaan? Misschien hebben sommige forumers nog foto’s van de Hydroshow in vergeelde fotoalbums zitten?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 13 september 2016 12:30 PM
  [ # 7 ]

Haarlems Dagblad, 8 maart 1960, blz. 6: van 9 tot en met 13 maart 1960 was “de varende tentoonstelling van Citroën” ook al in Haarlem.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 14 september 2016 12:07 PM
  [ # 8 ]

veel nieuwe hydraulische wagens zullen ze in 2019 toch niet meer moeten tentoonstellen…

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 14 september 2016 12:35 PM
  [ # 9 ]

Natuurlijk, de hydropneumatiek uit de jaren ‘50 is inmiddels achterhaald, maar bij een eeuwfeest zou er toch wel op teruggeblikt mogen worden?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook