Reeds lange tijd heb ik mijn project in een sluimerstand moeten zijn. Niet dat mijn droom uit elkaar gespat is, gewoon dwingende andere prioriteiten:
Huis kopen, oude huis opknappen voor verkoop, nieuwe huis opknappen, oude schuur wegslopen en vervolgens een nieuwe bouwen. En voor je het weet ben je een aantal jaren verder. Wel heb ik nu een prachtige schuur waar ik me prima op de Citroen SM uit kan leven.
Af en toe heb ik wat dingen kunnen doen. Handzame onderdelen schoonmaken en conserveren.
O ja, en ik heb nog een SM gekocht in de tussentijd die naar verluidt moet beschikken over een redelijke motor. Dit is tijdelijk mijn pasmodel en voorbeeld geworden voor de spatborden en het voorfront die ik aan het restaureren ben.
Uiteraard ben ik in de loop der jaren het forum blijven volgen, word je altijd wijzer van.
Nu heb ik meer tijd en ben aangevangen met de body die de basis moet worden van de restauratie. Wat er onder vandaan komt valt niet tegen. Op de A-stijlen en voorkant dak na, pijnlijke ontdekking toen de voorruit eraf ging …. Alleen maar roest en gaten.
De achterschermen zijn al eens eerder bewerkt zo blijkt en gelukkig van prima kwaliteit. Alles wat blank is gemaakt zet ik tijdelijk in een goedkope primer tot al het laswerk is gedaan. Daarna gaan we het professioneel afwerken.
Zo, bij deze project op het forum nieuw leven ingeblazen en hierbij wat foto’s. Nu volhouden Voorlopig zullen mijn vragen vrij elementair blijven.
Een vraag voor nu: Ik zou graag willen weten of ik ‘matching numbers’ van motor en chassis heb. Is er ergens een register waar je dat kunt checken?
Ik hoop dat iemand hier meer over weet.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooi project, veel plezier ermee!
Robert65 schreef:
Een vraag voor nu: Ik zou graag willen weten of ik ‘matching numbers’ van motor en chassis heb. Is er ergens een register waar je dat kunt checken?
Ja dat kan opgevraagd worden bij Citroën Heritage.
http://citroeniddsclub.nl/wp-content/uploads/CATALOGUE-2015-PRESTATIONS-ET-BEAUX-LIVRES.pdf
Echter ik weet alleen niet 100% zeker of ze dat nog steeds doen.
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
In het franse “boekje Les Archives du Collectionneur 1970-1975 SM” van EPA / ETAI vind je globale motornummers van de verschillende versies SM.
In het algemeen zijn de motornummers 50 tot een paar honderd boven het chassisnummer, voor een Carburateur en een injectie afhankelijk of je een vroegere of latere productiedatum hebt. Heb je dus bijvoorbeeld chassisnummer 00SB1234 dan is je SM gebouwd in Januari 1971, en is dus een “modeljaar 71” het eerste jaar, en je motornummer zal ergens rond de 101.300 liggen, waarbij er een C114/1 in moet liggen.
Bij het conservatoire hebben ze een aantal jaren geleden een handgeschreven boekje teruggevonden dat bij de eindcontrole op de band in Quai de Javel werd gebruikt. Daarin werden chassisnummer en motornummer genoteerd zodat ze sindsdien kunnen zeggen of een motor bij een SM hoort.
To err is human, not to err is divine.
Wellicht vanwege het toenmalige motorenruilprogramma van Citroën en Maserati lijkt het erop dat ‘matching numbers’ bij de SM niet zo’n issue is. Een goede SM en een goede motor lijkt belangrijker dan de originaliteit van de motor.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Bedankt voor jullie reacties.
Ik zal dit weekend eens de motor en body nummers opnemen en kijken of deze bij elkaar in de buurt komen.
Het officiële opvragen parkeer ik voor later. Eerst maar eens kijken wat de specialisten in de motor aan treffen, maar dat is allemaal voor later.
Handig om te weten, wat de maten moeten zijn van de motoronderdelen: http://www.citroensmclub.nl/files/Technische Mededeling inzake maten motoronderdelen - juni 1973.pdf
Als je cilinders niet meer aan de maat zijn, overweeg dan opboren en grotere lichtere gesmede zuigers erin te zetten. Dan bespaar je op de bussen en je krijgt een heel klein beetje meer CC. In dat geval ook de krukas balanceren. Je auto vliegt daarna .
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Robin Visser schreef:Handig om te weten, wat de maten moeten zijn van de motoronderdelen: http://www.citroensmclub.nl/files/Technische Mededeling inzake maten motoronderdelen - juni 1973.pdf
Als je cilinders niet meer aan de maat zijn, overweeg dan opboren en grotere lichtere gesmede zuigers erin te zetten. Dan bespaar je op de bussen en je krijgt een heel klein beetje meer CC. In dat geval ook de krukas balanceren. Je auto vliegt daarna .
Dat laatste kan ik bevestigen bij de SM van Robin, wat een heerlijke auto is dat!
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Robin Visser schreef:Wellicht vanwege het toenmalige motorenruilprogramma van Citroën en Maserati lijkt het erop dat ‘matching numbers’ bij de SM niet zo’n issue is. Een goede SM en een goede motor lijkt belangrijker dan de originaliteit van de motor.
Precies. Ik heb zo’n R motor. Revisie van Maserati.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb vandaag de nummers nagekeken van de twee complete SMs die ik heb:
Frans kenteken
00SB3006
Motor C114/1 (103.445)
Spaans kenteken
00SC0974
Motor C114.03 (302.027)
Ik kom nu pas tot de ontdekking dat degene met Spaans kenteken dus een injectiemotor is. Echter, ik heb er een carburateur bijgeleverd gekregen. Ik ga nog eens bij de oude eigenaar te raden hoe dit is gekomen.
Is dit zonder problemen mogelijk? Zijn er verschillen tussen een 114.1 en 114.3?
Via deze site kun je zien wanneer de auto’s zijn geproduceerd.
http://www.citroen-ca.com/smserials.html
@Robin: op de Citromobile heb ik je kort gesproken. Met interesse heb ik vervolgens je motor-uiteenzetting in Subliem gelezen. Ik laat het allemaal nog eens bezinken. Eerst maar eens een analyse door een specialist.
Robert:
Van je Franse Sm kloppen de gegevens.
Van je Spaanse Sm klopt er minder.
Het motornummer is veel te hoog, dus geen originele motor. Het chassisnummer is wel van een injectie.
Kijk eens of je voor de voeten van de passagier nog de beugel van de ECU ziet? Een injectie heeft ook vierkante relais linksvoor, 3 stuks franse en de meest linkse een Bosch relais voor de benzinepomp. Daarnaast is de benzinepomp van een Injectie echt anders dan van een carburateur. Zo kom je te weten of je een omgebouwde Injectie hebt of iets anders. Ook de verdeler van een IE is anders: Onderin zitten contacten voor de aansturing van de D Jetronic en daarnaast heeft hij een vacuum-doos.
Het ombouwen van een injectie naar carburateur is jarenlang gemeengoed geweest. Men had veel moeite met de afregeling van de D-Jetronic en de makkelijke oplossing was een setje carburateurs uit een sloper plaatsen.
Je zegt “een carburateur” bijgeleverd, weet je of die SM met carburateurs gelopen heeft ?
Verschillen tussen een C114/3 en een C114/1: De C114/3 heeft andere nokkenassen, iets grotere inlaatkanalen en afhankelijk van het bouwjaar een gewijzigde waterpomppakking . Daarnaast zijn er door de jaren heen aan de Sm motor talrijke wijzigingen/verbeteringen doorgevoerd, waardoor je zou kunnen zeggen dat de latere motoren beter zijn. Maar beter een goed vroege dan een slechte late is zeker ook waar.
Buiten de motor: Ook de kabelboom van een Injectie is anders dan een carburateur, het expansievat zit iets anders, de bobines zitten links van de motor en niet vooraan naast het luchtfilterhuis, een injectie heeft 2 luchtfilterhuizen op een bruin frame en zo zijn er nog veel meer kleine verschillen.
Nu begrijp ik ook de vraag over de radio: origineel werd er in de SM in Frankrijk een Continental Edison geleverd, en later Blaupunkt. In Nederland leverden de meeste dealers Philips Autoradios ( Philips was toen nog erg actief om de dealers te bewerken), terwijl in het algemeen voor de “export” modellen vaak een Blaupunkt geleverd werd, in Duitsland was dat vrijwel standaard maar ook daar had je dealers die Grundig prefereerden ( of zelfs Philips. In Italie werd dan weer een Autovox gemonteerd en in de USA een Amerikaanse Radio met Citroen Sm erop. Als je Panasonic uit de jaren zeventig is is die er waarschijnlijk door de dealer of importeur in Spanje ingezet.
Succes met de keuzes.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De “Amerikaanse” radio is een Japanse Clarion
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De radio voor de Amerikaanse SM’s met ‘Citroën SM’ erop waar Peter aan refereert, is de Motorola Sapphire XXV uit 1973, ook toegepast in VW met een andere naam erop: http://antique-autoradio-madness.org/1autos/vw/vw-usa/vw-usa_07.htm. Heb ik ook in mijn SM. Wat minder mooi dan de Continental Edison om het gat te vullen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Citroensmgz: Bedankt voor je uitvoerige uiteenzetting.
De Franse auto is mij duidelijk.
Voor de Spaanse auto heb ik contact opgenomen met de vorige eigenaar. Hij heeft de auto als motor/carburateur versie gekocht en heeft geen informatie over mogelijke vroegere uitvoering als injectie-versie.
Ik heb gezocht naar sporen van ‘injectie’ in de auto. Niet gevonden, geen beugel, de Bosch relais.
Nu, begin ik te twijfelen of ik volledig ben geweest in het doorgeven van het serienummer van de auto en jullie misschien wel op een dwaalspoor heb gezet. E staat namelijk type SB serie SC 00SC0974. Is de SB dan toch voor een carburateur-versie? Ik heb maar even een foto bijgevoegd.
De auto heeft de vorige eigenaar, destijds woonachtig in Spanje, aangekocht. Na migratie terug naar Nederland is de motor eruit gehaald (1990) omdat er een ‘tic’ in zat en was er het plan direct de auto te restaureren. De motor is bij C. Wandel in Nieuwerkerk geweest (heb ik een factuur van) en heeft nieuwe sec kettingen, distributiemodificatie, contactpuntencassette, oliepompas, keringen, pakkingen gekregen.
De restauratie van de auto heeft echter nooit plaats gevonden. De auto is ergens gestald en de motor heeft hij in zijn garage bewaard totdat ik ‘m twee jaar geleden kocht. Helaas heeft de auto het nodige te lijden gehad, slecht geconserveerd. Motor stond droog en heeft na revisie door Wandel nooit meer gedraaid.
Aanvullend: Helaas ben ik tot de ontdekking gekomen dat het serieplaatje mist. Weet iemand waar de nummers in het chassis gestanst zijn? En is zo’n plaatje nog na te slaan?
O ja, vergeet de Blaupunkt radio. Die radio zat bij 1 van de 2 Franse SMs echter is volgens mij niet de Blaupunkt die vanuit fabriek is meegeleverd. Zie de afbeelding van de radio die ik eerder heb gedeeld. Het is een heel simpel ding en kent geen sturing om de antenne omhoog en laag te krijgen.
Je hebt wel een Blaupunkt voor de franse markt ( PO is “petite ondes”, vroeg Frans voor de middengolf) , maar origineel werd er een “Coburg” geleverd, ik denk het topmodel van die tijd, althans na de Continental Edison. Dit is dus een andere Blaupunkt uit die tijd, wel al luxe met FM en Middengolf, de goedkope toen hadden alleen middengolf.
Het type van de SM is SB, dan heb je de serie SB , carburateur, de serie SC, injectie en de serie SD, 3 liter USA .
Dus een 00SB00SB is een carbu, een 00SB00SC is een IE, en een 00SB00SD een 3liter USA.
Het plaatje zegt dus een Injectie, SC0974.
Dit plaatje hoort rechts op de voorste langsligger te zitten. Het ingeslagen chassisnummer staat “voor” dit plaatje: Dat kan “kort” zijn, begin altijd met een citroen embleem ( O met 2 chevrons erin) en dan 00SC0974 Embleem, of “lang”, Embleem, 00SB00SC0974 embleem.
Motor die al 20 jaar stilstaat is altijd een vraag: Wandel doet serieus werk. Zie je nieuwe uitlaatkleppen op de rekening staan? Daar zijn al genoeg discussie hier over gevoerd. Je kunt door de bougiegaten flink wat olie op de zuigers spuiten en dan op de startmotor laten draaien en dan eens de compressie meten. Dan heb je een beetje een idee of die motor nog wat is. Ik zou hem eerst een enkele minuten op de startmotor laten draaien en dan de cilinders een voor een meten. Je moet vooral dezelfde compressie hebben op alle cilinders, en ik denk minimaal 8 bar of zo.
Succes,
To err is human, not to err is divine.