1.6 HDi - te verwachten kosten wegens slijtage
Sanmiguel
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 13-04-2009

Gepost: 14 september 2016 10:15 PM

Mijn XTR loopt nu 88.000 km. Ik heb me eens laten vertellen dat de injectoren na ongeveer 120.000 km aan vervanging toe zijn.  Is dit zo en indien ja, wat mag dat grapje kosten?  Zijn er nog andere “standaard"kosten te verwachten ?  Ik overweeg te vernieuwen nu ik er toch nog “iets” voor krijg ...

eerste Citroën : Berlingo XTR - 90 pk mazoutstoof - mei 2009

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 15 september 2016 08:52 AM
  [ # 1 ]

In mijn C4 hebben de injectoren 310.000 km erin gezeten, slechts een keer de brandplaatjes vervangen en dat was het. Gemiddeld genomen zit je tussen de €200,- a 250,- per injector.

*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*

Profiel  
 
Sanmiguel
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 13-04-2009

Gepost: 15 september 2016 11:47 AM
  [ # 2 ]

2cvMaarten,
Is dat de kostprijs voor een injector of werk inbegrepen ?

eerste Citroën : Berlingo XTR - 90 pk mazoutstoof - mei 2009

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 15 september 2016 12:16 PM
  [ # 3 ]

Prijs excl. werk. Verschilt per bedrijf wat de arbeidskosten zijn dus daar kan/wil ik geen uitspraak over doen.

Qua betrouwbaarheid zijn de HDI’s best goed, dus buiten normaal onderhoud heb je normaal gezien weinig extra kosten.

*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*

Profiel  
 
Sanmiguel
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 13-04-2009

Gepost: 15 september 2016 07:17 PM
  [ # 4 ]

Bestaan er cijfers omtrent levensduur injektoren. Ik maak de afweging vernieuwen of houden. Nu krijg ik nog iets voor mn XTR, binnen n jaar of drie quasi niks meer. Ik heb echter geen zin om binnenkort een toch wel dure kost als injectorenvervanging te doen. Vandaar ...

eerste Citroën : Berlingo XTR - 90 pk mazoutstoof - mei 2009

Profiel  
 
KiteFlupke
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 16 september 2016 08:37 AM
  [ # 5 ]

toen ik vorig jaar injectoren ging halen voor mijn jumper, 2.2 HDI werd mij vertelt dat Siemens injectoren in een berlingo gevoelige beestjes waren.
Sommige modellen waren met bosch injectoren, dus eerst eens kijken wat onder de kap zit, maar zo duur vind ik die onderdelen ook niet. Voor dat geld kan je geen nieuwe wagen kopen.

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 16 september 2016 08:49 AM
  [ # 6 ]

Misschien een overbodige reactie, maar een 1.6 HDi is een wat lastige motor. Doordat het carter niet zo groot is, kan de motor eenvoudig zonder olie draaien. Daarnaast is deze motor ook zeer gevoelig voor (te) vuile olie. Een extra waarschuwing dus om de onderhoudstermijnen goed aan te houden en misschien wel iets korter te maken. Ik weet dat de 2.0 HDI pas rond de 230dkm wat problemen met de injectoren kan gaan ontwikkelen. Kan me niet voorstellen dat er bij een 1.6 HDi al rond de 120dkm de injectoren vervangen moeten worden.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 16 september 2016 10:25 AM
  [ # 7 ]

Het probleem met de carter inhoud geldt alleen voor vroege series 1.6 HDI en is heel snel daarna opgelost. 15000km tussen de oliewissels is meestal wel beter dan de voorgeschreven 20000km! Om de verstuivers zou ik me geen zorgen maken als daar geen aanleiding toe is, zoals hierboven wordt gezegd heb je voor het geld van een injector geen nieuwe auto.

*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*

Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 16 september 2016 02:55 PM
  [ # 8 ]

Je zult waarschijnlijk eerder aan een nieuwe distributieriem toe zijn, dan aan nieuwe verstuivers.

Als je wat nieuws wilt kopen, dan moet je dat doen, maar niet omdat dat goedkoper is.

Profiel  
 
Sanmiguel
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 13-04-2009

Gepost: 16 september 2016 10:24 PM
  [ # 9 ]

Killian, ik ben er niet op uit iets “nieuws” te kopen. ik probeer de overweging te maken tussen het financieel het interessantste, namelijk houden met risico op “dure” kosten en vernieuwen (dus jaren gerust).

eerste Citroën : Berlingo XTR - 90 pk mazoutstoof - mei 2009

Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 17 september 2016 01:39 AM
  [ # 10 ]

Door de hogere afschrijvingskosten is een nieuwe auto in het algemeen duurder in gebruik dan een tweedehandse. https://www.consumentenbond.nl/auto/nieuwe-auto-kopen-of-tweedehands

Ik begrijp dat je nu een 7,5 jaar oude diesel hebt, met nog geen 90k op de teller. Ik vind dat weinig kilometers, zeker voor een diesel. Heb je de auto nieuw gekocht? 

Je kunt het ook zo zien dat je nu een tweedehands auto hebt, waarvan je de onderhoudsgeschiedenis precies kent. Je zit dus niet met de ellende en mogelijke onaangename verrassingen van een ander. Bovendien is het een later model, waar de kinderziektes uit-ge-engineered zijn.

Ja, er zullen dingen gaan slijten. Banden, remblokken, distributieriem, een keer je vloermat onder de pedalen, wiellagers, een aandrijfas, de knop van je versnellingspook, etc.  Maar daar staat tegenover dat je afschrijving fors minder wordt. Je zult eventuele onderdelen ook van de sloop kunnen gaan halen. Daar is de auto oud genoeg voor, maar nog niet zo oud dat je ze op de sloop niet meer vindt. Eenvoudige zaken, zoals het verwisselen van een koplamp zul je misschien nog zelf kunnen doen. Bij een nieuwere auto moet je daarvoor al snel naar de garage.

Ik heb zelf een ZX 1.4i benzine uit 1995. Destijds nieuw gekocht. Rijd zo’n 10.000 km per jaar. Afschrijving is al jaren nul. Onderhoud en APK gemiddeld zo’n €500 per jaar, waarbij ik het nodige zelf doe.

 

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 17 september 2016 12:53 PM
  [ # 11 ]

Als je ermee blijft rijden ben je goedkoper af, de grootste afschrijving zit hem toch in de eerste jaren, de waarde die hij nu gaat verliezen lijkt dan misschien wel erg (hij zakt nu tot een paar duizend euro) maar ze is minder groot, Je bent nu toch al meer dan de helft kwijt niet?
Stel dat we nu eens heel naar gaan rekenen dan kom je de volgende 3 jaar op 3-4000€ kosten, dat is ergste geval, stel dat het niet zo is blijf je onder de 1000€ kosten. In beide gevallen nog goedkoper dan de afschrijving van een nieuwe auto die ook zijn basisonderhoud moet hebben.

Het is niet omdat je iets nieuws wilt, volgens mij is dat de hoofdreden dat de meeste een nieuwe auto kopen.
Het is ook niet omdat hij verseleten is.
Gewoon omdat je dent dat er zware kosten aankomen, tja verkopers drillen dat mooi in ons kopje, de volgende reden waarom de meeste een nieuwe wagen kopen.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
KiteFlupke
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 17 september 2016 01:09 PM
  [ # 12 ]

Persoonlijk haat ik om met een nieuwe wagen te rijden, Voorzichtig rijden, en dan die eerste bluts, of erger, ergens goed tegen aan rijden!

Je kunt het zo gek niet bedenken of ze verkopen hem al 2 de hands om er met geluk nog 5000€ van te krijgen.
Zo onlangs een Renault Megane gekocht van 8 jaar oud, Reden verkoop vorige eigenaar: Achteruitrijschakelaar stuk, Airco stuk, en nog wat prul. Heeft welgeteld 100€ gekost aan waarvan het duurste 50€ was om airco bij te vullen.

Profiel  
 
martekie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 24-06-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Gepost: 17 september 2016 02:45 PM
  [ # 13 ]

Mijn advies is gewoon doorrijden. Ik zou een auto van tegenwoordig nooit meer inruilen vanwege “te verwachten kosten"omdat je dat simpelweg niet kunt voorspellen.

Ik heb verleden jaar mijn 1.6 Hdi ingeruild bij 310.000. Daar zaten nog de originele injectoren en verstuivers in. Blok was nog nooit open geweest. Ook het roetfilter en de koppeling waren nog origineel evenals de turbo (hoezo gevoelig?) Een kennis van mij heeft een nieuwste model Picasso benzine en die heeft in twee jaar al vaker met storingen bij de garage gestaan als mijn oude C5 1.6 Hdi in 10 jaar.

Dus inruilen vanwege “te verwachten kosten” kan je ook duur komen te staan als je pech heb, dat geeft geen garantie

Profiel  
 
Sanmiguel
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 13-04-2009

Gepost: 19 september 2016 09:04 PM
  [ # 14 ]

Oke, mensen allemaal, veel dank voor jullie bijdragen. Zeer leerrijk en interessant.
Alles op n rijtje gezet en beslist : de XTR blijft.

eerste Citroën : Berlingo XTR - 90 pk mazoutstoof - mei 2009

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 20 september 2016 08:08 AM
  [ # 15 ]

Een wijs besluit! Veel plezier nog van je XTR.

*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook