Hoi allen!
Binnekort ben ik van plan een Berlingo aan te schaffen, echter ben ik niet zo’n fan van alle moderne onzin als: roetfilter, egr klep, dubbelmassa vliegwielen, motorcomputers, canbus systemen etc..
Nou is mijn vraag, waar doe ik verstandig aan, ga ik voor meer snelheid en een zuiniger verbruik of ga ik voor (voor zover ik kan vinden op het forum) voor de oerbetrouwbare 1.9D motor?
Zijn er veel mankementen bekend met beide motoren?
Zit er een dubbelmassa vliegwiel in de 2.0HDI?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met dit dilemma.
Alvast bedankt,
Paul
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Alles gaat en staat met je budget. Wat kun je missen, wat wil je uitgeven en welk model wil je ? Een berlingo type 1? Een 2 of een 3? Waar ga je er mee rijden, hoeveel km per jaar, vol beladen of leeg? En grijs of geel kenteken?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Alles gaat en staat met je budget. Wat kun je missen, wat wil je uitgeven en welk model wil je ? Een berlingo type 1? Een 2 of een 3? Waar ga je er mee rijden, hoeveel km per jaar, vol beladen of leeg? En grijs of geel kenteken?
Hoi, wij wonen in het zuiden van Frankrijk, dus voornamelijk 90kmu binnendoorwegen en nauwelijks autosnelweg. Mijn voorkeur ging uit naar het eerste model, vind ik het mooiste en volgens mij zit hier geen canbus in. Wij zoeken naar een personen uitvoering (multispace dacht ik).
Kwa kilometrage zal het zo rond de 25.000 km per jaar worden!
Kwa prijs.. zo rond de 2500 euro.
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Hallo Paul,
Als enige berijder van mijn Berlingo Multispace 2.0 HDi van 2002 rijd ik nu met 360K op de teller.
De eerste 4,5 jaar in de lease en sindsdien privé tot grote tevredenheid. Ik vind het een erg prettige en bruikbare auto. De 2.0 HDi is snel, maar ook zeer betrouwbaar en zuinig gebleken.
Deze heeft gèèn dubbelmassa vliegwiel. Zelf ben ik ook blij dat ie niet al die overbodige toeters en bellen heeft, die ook kwetsbaarder zijn. Maar een motorcomputer is een wezenlijk onderdeel bij een HDi. Het Bosch-systeem van hogedrukpomp en verstuivers/injectoren is beter dan dat van Siemens. Probeer na te gaan of de voorveren/-poten vervangen zijn, de startmotor ( van 1,4 pk) is te licht/zwak bij koude start onder de 0 gr.C. Dit waren zwakke plekken.
Een paar ton gereden is geen enkel probleem; een goede onderhoudsgeschiedenis is belangrijk; laat de motor eerst op temperatuur komen ( ca. 10-15 km). Rijd met deze auto niet te laag in de toeren.
Bij de 1.9 D moeten de kleppen periodiek gecontroleerd/afgesteld worden. De HDi heeft zelf-stellende kleppen.
Succes met de zoektocht en veel plezier met de vondst !
Een 1.9 krijg je niet kapot zelfs niet als hij hard moet werken, bergop moet die dat, snelheid kent hij niet, verbruik heel stabiel en niet overdreven.
De Hdi is ook meer dan betrouwbaar maar je moet hem goed verzorgen, Geen beurten overslaan en de wagen eerst warm rijden voor je hem vol belast, hij is een pak aangenamer om mee te rijden, vlotter, stiller, zuinig als je hem braaf rijdt.
Ik heb beide gereden, een 1.9d type 1 (vind ik ook de mooiste, zeker in de luxe multispace) deed ik in 4 jaar 270000 km mee, hoofdzakelijk snelweg.
Ook een type 2 en geen 2.0 maar een 1.6 Hdi, deed ik een 35000km mee op een jaar, 50-50 snelweg-binnendoor toch wel aangenamer binnendoor dat beetje extra power.
Geen gerommel met de elektronica de type 1, kop en schouder erbovenuit, rijden ik zeg Hdi terwijl ik daar vroeger ook niet van moest weten.
Hoe zit het met milieuzones bij jou in de buurt? Parijs kom je met een wagen van voor 98 al overdag niet meer binnen bvb.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 17394
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Uit Modelontwikkeling Citroën Berlingo, 1996-heden:
2004-2012 Berlingo I serie 3
In 2004 wordt de Berlingo vooral technisch opgewaardeerd. ABS en airbags worden standaard, de voorste kreukelzone wordt verbeterd en het elektronische berichtenverkeer aan boord is niet langer CAN/VAN, maar volledig CAN. De Berlingo I serie 3 is uiterlijk te herkennen aan de LED-achterlichten met kleurloze knipperlichtbehuizing.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Lijkt me geen moeilijke keuze.
Gezien de leeftijd zal de aanschafprijs van een 1.9D en een 2.0HDi niet veel verschillen.
Mijn keuze zou absoluut de 2.0 HDi zijn (niet de 1.6HDi)
De HDi loopt stiller dan de 1.9D en heeft veel meer kracht. En het verbruik is gelijk of zelfs gunstiger.
De 1.9D staat al jaren bekend als zeer betrouwbaar en onverwoestbaar maar de 2.0 HDi doet er niet voor onder. De HDi2.0 heeft enkele jaren geleden op een Engelse wikipedia gestaan als waarschijnlijk de beste diesel ooit gebouwd voor toepassing in personenwagens.
(Mijn 2.0HDi gechipt staat nu op 410.000km, in een Xantia).
Mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Ik kan alleen spreken voor de HDi, die lag namelijk in de vorige Xantia van m’n ouders. Dat was de fijnste motor waarmee ik ooit heb gereden denk ik, een heeeeeeerlijke reiswagen dankzij de HDi! M’n vader heeft er ruim 150.000 probleemloze kilometers mee gereden.
In 2003 kocht ik een nieuwe berlingo..
De keuze was tussen de 1,9 diesel en de 2.0 hdi..
Ik had een evasion 1,9 td…
Volgens de verkoper zou de 1,9 diesel net zo snel zijn.
De eerste wintersportvakantie was een drama..
Auto heb ik na 1,5 jaar ingeruild omdat ik het een ramp vond.
Spijt dat ik mijn zin niet hard doorgezet en de 2.0 hdi had gekocht.
Afgelopen jaar wilde mijn zoon een berlingo kopen, proefrit gemaakt met de 1.9 diesel en de 2.0 hdi..
Meteen een deejavu..hahaha
Heb hem toen de 2.0 HDI gekocht…
Dus als je de centen hebt zou mijn advies zijn , ga voor de 2.0 HDI.
ik rij al 13 jaar met mijn 1.9D bijna kosteloos maar oh zo traag! vooral in de bergen, zoek maar de 2 de en 3 de versnelling op!
Verbruik, 1.9D is vrij hoog als je zware voet hebt zoals ik, 130km/uur op de snelweg, af en toe goed doortrekken en het drinkt tussen de 6-7L/100km
Mijn advies is ook voor te 2.0HDI te gaan. zelf ook aan gedacht om te doen maar ik zie op tegen administratieve zever (België => 2de hands keuring,..)
En de inschrijving kost tegenwoordig ook snel veel bij een oudere wagen, wou mij een evasion erbij kopen van 99, heb het maar gelaten, moet je eens uitrekenen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
wisizu schreef:Hallo Paul,
Als enige berijder van mijn Berlingo Multispace 2.0 HDi van 2002 rijd ik nu met 360K op de teller.
De eerste 4,5 jaar in de lease en sindsdien privé tot grote tevredenheid. Ik vind het een erg prettige en bruikbare auto. De 2.0 HDi is snel, maar ook zeer betrouwbaar en zuinig gebleken.
Deze heeft gèèn dubbelmassa vliegwiel. Zelf ben ik ook blij dat ie niet al die overbodige toeters en bellen heeft, die ook kwetsbaarder zijn. Maar een motorcomputer is een wezenlijk onderdeel bij een HDi. Het Bosch-systeem van hogedrukpomp en verstuivers/injectoren is beter dan dat van Siemens. Probeer na te gaan of de voorveren/-poten vervangen zijn, de startmotor ( van 1,4 pk) is te licht/zwak bij koude start onder de 0 gr.C. Dit waren zwakke plekken.
Een paar ton gereden is geen enkel probleem; een goede onderhoudsgeschiedenis is belangrijk; laat de motor eerst op temperatuur komen ( ca. 10-15 km). Rijd met deze auto niet te laag in de toeren.
Bij de 1.9 D moeten de kleppen periodiek gecontroleerd/afgesteld worden. De HDi heeft zelf-stellende kleppen.
Succes met de zoektocht en veel plezier met de vondst !
Fijn te horen! Zo neig ik toch naar de (moderne) HDI motor, zijn de hogendrukpomp en verstuivers van Bosch vanaf een bepaald bouwjaar? Of moet ik dan echt per auto naar de verstuivers gaan kijken.
paso schreef:Een 1.9 krijg je niet kapot zelfs niet als hij hard moet werken, bergop moet die dat, snelheid kent hij niet, verbruik heel stabiel en niet overdreven.
De Hdi is ook meer dan betrouwbaar maar je moet hem goed verzorgen, Geen beurten overslaan en de wagen eerst warm rijden voor je hem vol belast, hij is een pak aangenamer om mee te rijden, vlotter, stiller, zuinig als je hem braaf rijdt.Ik heb beide gereden, een 1.9d type 1 (vind ik ook de mooiste, zeker in de luxe multispace) deed ik in 4 jaar 270000 km mee, hoofdzakelijk snelweg.
Ook een type 2 en geen 2.0 maar een 1.6 Hdi, deed ik een 35000km mee op een jaar, 50-50 snelweg-binnendoor toch wel aangenamer binnendoor dat beetje extra power.
Geen gerommel met de elektronica de type 1, kop en schouder erbovenuit, rijden ik zeg Hdi terwijl ik daar vroeger ook niet van moest weten.
Hoe zit het met milieuzones bij jou in de buurt? Parijs kom je met een wagen van voor 98 al overdag niet meer binnen bvb.
Hoi, bedankt voor je antwoord! Er zijn hier geen grote steden in de buurt, we wonen op het platteland en zijn niet echt grote stad gangers.. Dus dat moet geen probleem zijn. Aluwel de techniek van de 1.9D me meer aanspreekt neig ik toch meer naar de 2.0HDI te gaan na alle verhalen! Bedankt.
@lfred schreef:Lijkt me geen moeilijke keuze.
Gezien de leeftijd zal de aanschafprijs van een 1.9D en een 2.0HDi niet veel verschillen.Mijn keuze zou absoluut de 2.0 HDi zijn (niet de 1.6HDi)
De HDi loopt stiller dan de 1.9D en heeft veel meer kracht. En het verbruik is gelijk of zelfs gunstiger.
De 1.9D staat al jaren bekend als zeer betrouwbaar en onverwoestbaar maar de 2.0 HDi doet er niet voor onder. De HDi2.0 heeft enkele jaren geleden op een Engelse wikipedia gestaan als waarschijnlijk de beste diesel ooit gebouwd voor toepassing in personenwagens.(Mijn 2.0HDi gechipt staat nu op 410.000km, in een Xantia).
Mvg. Alfred.
Kijk dat is nog eens een kilometerstand! Geen noemenswaardige problemen gehad?
KiteFlupke schreef:ik rij al 13 jaar met mijn 1.9D bijna kosteloos maar oh zo traag! vooral in de bergen, zoek maar de 2 de en 3 de versnelling op!
Verbruik, 1.9D is vrij hoog als je zware voet hebt zoals ik, 130km/uur op de snelweg, af en toe goed doortrekken en het drinkt tussen de 6-7L/100kmMijn advies is ook voor te 2.0HDI te gaan. zelf ook aan gedacht om te doen maar ik zie op tegen administratieve zever (België => 2de hands keuring,..)
Aangezien hier redelijk wat bergen zijn waar ik woon, ga ik denk ik toch maar voor de 2.0 HDI.
Bedankt voor je reactie!
Allen bedankt voor het reageren, ik denk dat het een 2.0 HDI met 90pk moet gaan worden!