3 van de 8
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Bartjes’ vakantie naar IJsland met de DS
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 17 september 2016 07:12 PM
  [ # 31 ]

Vandaag lekker geklust. Ik had nog een dun LPG slangetje wat ik gebruikt heb voor de ontluchting, deze heb ik naar de alu bocht boven de carb geleid:

Omdat het (originele) luchtfilter weg is was er ruimte om radiatorfolie tegen het schutbord te maken:

Ik hoop dat het wat hitte gaat schelen op lange ritten en ik ben benieuwd hoe smerig het over tijd wordt.
Verder heb ik bijna anderhalve meter benzineslang weggeknipt en de afsluiten op hetzelfde beugeltje aan de carb gemonteerd. Olie peilen wordt er iets lastiger door maar dat neem ik voor lief:

Benzine + lijmgeur = uiteindelijk hoofdpijn maar dat heb ik er voor over.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 september 2016 07:15 PM
  [ # 32 ]

Dat slangetje zit nu na het luchtfilter en het moet er voor Wink maar omdat je geen behuizing meer hebt is dat lastig.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 september 2016 07:17 PM
  [ # 33 ]

Zo te zien is er voor dat olie peilen altijd nog veel meer ruimte over dan bij een injectie Wink

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 17 september 2016 07:25 PM
  [ # 34 ]
waterman schreef:

Dat slangetje zit nu na het luchtfilter en het moet er voor Wink maar omdat je geen behuizing meer hebt is dat lastig.

Ik gok dat er uit dat gaatje af en toe wat druppeltjes olie mee kunnen komen, dit maakt het originele filter lekker smerig wat de werking daarvan versterkt. Ik hoop niet dat er partikelen mee kunnen komen die je niet door de carb, kleppen en verbrandingskamer moet hebben…

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 september 2016 07:33 PM
  [ # 35 ]

Het probleem is eerder dat er na het luchtfilter, zo dicht bij de carbu, een hogere onderdruk aanwezig is dus kan het zijn dat de motor te veel van die olietroepdamp gaat aanzuigen en gaat verbranden.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 17 september 2016 08:28 PM
  [ # 36 ]

Ik denk ergens dat het wel mee valt, het slangetje is lang en dun = weerstand. Ik ben benieuwd hoe iemand als Harry Martens dit heeft opgelost:

Ik kan na een wat langere rit het slangetje bij de alu bocht er eens uit trekken om te kijken of er troep uit loopt.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 18 september 2016 05:00 PM
  [ # 37 ]

In het filmpje kun je vanaf 3:28 onder de motrokap kijken. Harry heeft een dergelijk filter als dat van mij op dezelfde plek en met nog een huisje eromheen. Wellicht dat het slangetje daar naar binnen geleid wordt.
Verder ontdekte ik na een nacht stilstand dat als je de carb. in kijkt terwijl je het gas in duwt (motor staat uit), er benzine lekt langs de wand van de carb naar de extra sproeier in de 1e trap, rood omcirkelt:

Ik ben bang dat de carb eens uit elkaar moet of vervangen moet worden om dit goed te krijgen…

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 08 oktober 2016 07:45 PM
  [ # 38 ]

Vandaag de benzineslang vervangen door een die Ethanol proof is.
.
De benzine afsluiter heb ik lager gemonteerd aan het kortst mogelijk slangetje. Het beugeltje is custom made en de carb leek het beste punt te zijn waar ik de klep zodoende aan kon monteren. Uiteraard zit daar nu een langere schoef in.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 oktober 2016 09:38 AM
  [ # 39 ]
bartjes schreef:

Verder ontdekte ik na een nacht stilstand dat als je de carb. in kijkt terwijl je het gas in duwt (motor staat uit), er benzine lekt langs de wand van de carb naar de extra sproeier in de 1e trap, rood omcirkelt:

Ik ben bang dat de carb eens uit elkaar moet of vervangen moet worden om dit goed te krijgen…

Is dat niet gewoon de accelleratie sproeier die benzine in de inlaat spuit? Het tuitje zit precies daar!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
TVS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 10 oktober 2016 11:56 AM
  [ # 40 ]

Hoi, ik zie dat je naar Ijsland wil gaan.
Ik ben dit jaar met mijn Dyane naar daar geweest, ook met de boot via Hirsthals.
Het is een prachtig land, mooie overweldigende natuur en super wegen om te rijden.

Oficieel mag je veel wegen niet rijden met een 2wd. Dit is vooral als er rivieren zijn waar je door moet. Als je in zo een rivier vast zit en je moet door een officiele instantie eruitgehaald worden, kan dat problemen opleveren.
Maar laat dat de pret niet bederven, wij hebben veel heel veel wegen gedaan die dus officieel niet mogen. Houd je enkel aan de regel doe enkel een rivier oversteek als je 100% zeker bent dat je er door komt, of wacht to er een ijslander/toerist langs rijdt met een 4x4 en vraag of hij wil wachten en eventueel helpen. In dat opzicht zou ik ook een sleepoog aan de voorkant voorzien.

Ik wil ook nog even melden dat wij met een groep van 20 2cv’s waren en er twee defenders en 1 unimog meereden voor als het niet lukte. Ik heb ze niet nodig gehdad in het water, maar verschillende andere wel (2cv heeft de ontsteking heel laag in de motor).

Facebook album (ook zonder facebook te bekijken)

Dyane 6 Confort Commercial 1968
Dyane 6 Confort Commercial 1969

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 12 oktober 2016 07:21 PM
  [ # 41 ]

Klinkt goed TVS, ik ga de foto’s binnenkort zeker eens bekijken.
Ik neem je tip her harte van rivier oversteken. Ik loop er met een paar oude schoenen zelf eerst doorheen en als het water niet veel hoger als m’n enkels komt dan moet het kunnen. Liefs inderdaad achter een 4x4 aan zoals je aangeeft.
Een sleepoog is niet zo’n goed idee. Als de DS stilvalt mag je officieel niet slepen (vanwege het hydraulisch systeem) en moet je een driehoek maken van een sleepkabel over de draagarmen om op te mogen laden.
Als er een reële kans is dat ik vast kan komen te zitten, dan draait ik om ipv. het te riskeren.

bogaard77 schreef:

Is dat niet gewoon de accelleratie sproeier die benzine in de inlaat spuit? Het tuitje zit precies daar!

Yep, het is de accelleratie sproeier die langs de wand van de carb lekt en er dus ook benzine over de sproeier stroomt. Als ik plots gas geeft is dit erger als zachtjes gas geven, ik merk daarom bij plots gas geven dat ie eerst inhoudt (verzuipt). Ik rij nu nog met goed weer op LPG en haal de carb de komende winter wel uit elkaar, dan heb ik er alle tijd voor.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 05 november 2016 07:22 PM
  [ # 42 ]

Ik heb de carb er maar eens af gehaald (weet iemand toevallig nog een handige manier om moertje 11 links-achter los & vast te krijgen, liefs zonder het kleppendeksel te verwijderen ?).
De accelleratie-sproeier zat los maar gelukkig zit het druppeltje tin er nog als afsluiter.

Nu ik ‘m toch los heb dan maar meteen alles reinigen, vandaag met schoonmaakazijn, morgen een ultrasoonbadje en wat perslucht om de ‘kuur’ af te maken

Oppassen want links en rechts zijn hier niet hetzelfde (gebruik bijv. een kromme, bijgeslepen spijker om deze eruit te krijgen).

 

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 07 november 2016 09:00 PM
  [ # 43 ]

Linkjer en rechter sproeier zijn niet hetzelfde, nu met plaatje:

De schoonmaakazijn is trouwens vrij aggressief, ik vrees dat ik de stalen onderdelen opnieuw mag galvaniseren. Ook was het carb huis best opnieuw geoxideerd, een weekje in de dieselolie en daarna met lijnolie insmeren om de oxide tegen te gaan.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 26 november 2016 05:00 PM
  [ # 44 ]

Vandaag de carb na 3 weken diesel badderen ingesmeerd met lijnolie. Eerst werkelijk alles eraf gehaald zodat het slechts 2 gietstukken zijn die ik schoon maak. Uiteraard van alle stadia van demontage foto’s gemaakt van hoe het allemaal zat. Lekker knoeien met vettigheid in een verwarmde schuur Wink
Alle stalen onderdelen hadden door de schoonmaakazijn hun galvanische laag verloren en deze zitten nu allemaal in een potje ondergedompeld in diesel totdat ik een verzink / galvaniseerbedrijf heb gevonden (in de buurt van Eindhoven, iemand tips ?).
De gietstukken zien er bijna als nieuw uit, de koperen/messing onderdelen zijn lekker schoon:

Heeft iemand nog een sloop carb liggen met goede stalen onderdelen anders ?

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 27 november 2016 12:11 PM
  [ # 45 ]
bartjes schreef:

totdat ik een verzink / galvaniseerbedrijf heb gevonden (in de buurt van Eindhoven, iemand tips ?)

Dameco/Verzinkerij Meerveldhoven, de Run in Veldhoven

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
 
3 van de 8
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook