Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Op citroenracing.com doet Citroën een boekje open over zijn deelname aan de autosport in de nabije toekomst: klik!. De schok: volgend jaar zet Citroën geen eigen team in voor het WRC. Alle aandacht gaat uit naar het ontwikkelen van een rallyauto voor het seizoen 2017, wanneer een heel nieuw technisch reglement van kracht wordt. Officieel is nog niet bekend of PSA vanaf 2017 een Citroën of een DS zal inzetten bij het WRC, maar nu DS in de Formule E uitkomt, lijkt het logisch dat PSA’s toekomstige WRC-auto weer een Citroën zal worden.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Hoewel niet als fabrieksteam, laat Abu Dhabi Total WRT wel degelijk DS 3’s met ons bekende piloten in het WRC 2016 rijden. Aankondigingen en wedstrijdverslagen vind je op citroenracing.com.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
De nieuwe C3, waarmee Citroën vanaf 2017 in het WRC zal aantreden, ziet er al als een echte auto uit:
foto’s: NN
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Chris Meeke heeft de 2017 C3 WRC aan een vijfde testronde mogen onderwerpen, nog steeds gedeeltelijk gecamoufleerd.
foto’s: Citroën Racing
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Laat het nieuwe seizoen maar beginnen!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
De langere versie is eigenlijk leuker:
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
van de voorpagina
Op weg naar het kampioenschap?
Na de onthulling in juni van de nieuwe C3 III is het nu tijd voor het echt snelle werk: Citroën Racing heeft zijn zinnen gezet op het winnen van het FIA World Rally Championship en heeft samen met Citroëns ontwerpafdeling een extreme versie van de C3 ontwikkeld…
Ervaring met racen heeft Citroën in ruime mate: alleen al in het WRC behaalde het merk 96 overwinningen; acht keer werd de prijs voor de beste constructeur in de wacht gesleept. Met de C3 WRC concept car, zoals de naam op dit moment nog luidt, denkt Citroën opnieuw hoge ogen te gooien.
De C3 WRC heeft uiterlijk veel weg van de nieuwe C3 III, met onder andere de two-tone kleurstelling en het op dezelfde manier uitgevoerde logo; de gele accenten op onder meer de buitenspiegels refereren aan een van de kleuren waarin de “straat-C3” te krijgen is. Maar… de C3 WRC is wel een zeer gespierde, ultra-sportieve uitwerking van de consumentenversie.
Aan de aerodynamica is vanzelfsprekend veel aandacht besteed. Een grotere spoorbreedte, de enorme, ver naar achteren geplaatste achterspoiler en de extreem lage voorspoiler moeten de auto aan de weg doen kleven. (Het WRC wordt gelukkig op asfalt verreden…) 380 pk moet genoeg zijn.
De C3 WRC concept car zal te zien zijn op de Mondial de l’Automobile (1-16 oktober, Paris Expo Porte de Versailles, paviljoen 1, gangpad C, stand 320). Om de auto in het echt aan het werk te zien moet je wachten tot begin 2017, als de 85e Rally van Monte Carlo wordt verreden (16-22 januari).
bron: persbericht Citroën Media Center; foto’s: Austuce Productions
Man wat een vette kar. Ben erg benieuwd of hij zich kan meten met de momenteel oppermachtige Polo
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Kleine correctie: het WRC wordt niet volledig op asfalt verreden. Sterker: het aantal echte asfaltrally’s (Monte Carlo geldt vanwege de deels winterse weersomstandigheden niet als volledig asfalt) bedraagt slechts drie: Duitsland, Catalunya en Corsica. Zweden is in de sneeuw, de rest wordt op onverhard verreden.
Ik ben niet helemaal up to date met de WRC homologatie regels, maar is het niet zo dat de competitieauto gebaseerd moet zijn op een productiewagen en dat onder andere de motor gebaseerd moet zijn op die uit het productiemodel?
Dat zou namelijk betekenen dat de nieuwe C3 zoals die in november bij de dealers staat kan beschikken over een 1.6 liter 4-cilinder.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Officieel is dit nog een concept. Het zou me niet verbazen als binnenkort blijkt dat het om een concept voor een speciale, misschien zelfs gelimiteerde serie C3 Racing blijkt te gaan. Zo ging het in 2010 immers ook met de DS3 Racing.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Dat zou ook verklaren waarom er zo veel werk gemaakt is van stijlvolle details die niet nodig waren als het enige doel was om er punten voor een kampioenschap mee te scoren.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
@ RensKorevaar:
Aha, alweer ben ik naïef gebleken: waarom zou je inderdaad al die prachtige details aanbrengen als het er alleen om zou gaan zo snel mogelijk rondjes te draaien?
@ Rene de Boer:
Dat wist ik niet, maar ik neem aan dat dit concept (vooral de voorspoiler) is bedoeld voor Monte Carlo en andere asfalt-races. Op ruwer terrein kun je natuurlijk aan de voorkant geen spoiler gebruiken die 3 cm boven de grond hangt, want dan wordt het zandhappen en over de kop slaan.
Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Op de foto’s in de berichten 93 en 94 hierboven kun je goed zien dat de ophanging aangepast wordt aan het wegdek van de test of de rally.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dank, zo leer je nog eens wat: de spoiler blijft hetzelfde, alleen wordt de auto bij ruwer terrein wat hoger op de poten gezet.