Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Voor het ruwe terrein wordt hij niet hoger gezet.
Ze halen gewoon en andere auto uit het rek die hier speciaal voor is gemaakt.
Ze hebben asfalt en onverharde Citroens DS3 klaar staan.
Onlangs het verschil kunnen zien tussen een DS3 R3 en een DS3 R5.
Een DS3 R5 en WRC hebben zo’n lange veerweg, het is net een Vliegend Tapijt
op het onverhard. Maar wel mooi om te zien natuurlijk.
In een DS3 R3 is het dus afzien geblazen qua vering.
Deze zit het dichts tegen het origineel aan.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
De gele veren hebben een winding meer dan de rode; geel is dan voor onverhard en rood voor verhard? (Of is het juist andersom?)
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
De gele zit aan de voorzijde/wiel en de rode aan de achterzijde/wiel.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 1886
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Ik ben benieuwd, wanneer en wie deze versie in de Rallycross Internationaal en of Frankrijk, aan de start brengt.
Wie weet Petter Solberg rijdend met de Citroen DS3, momenteel nog in de running voor 3e WRX titel op rij!
Alhoewel hij deze titel dit jaar niet verdiend, op z’n manier van rijden en sportief gedrag.
Maar ‘t zal nog spannend worden de komende 3 wedstrijden, waarvan ik er nog eentje live ga beleven, in Duitsland Buxtehude op ‘t Estering Circuit.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Als er voor de homologatie van de C3 WRC een paar auto’s de markt opgedrukt moeten worden, mag dat geen probleem zijn. Citroën heeft wel vaker met dat bijltje gehakt.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Mooi dat Citroën Racing een hele vette C3 van gemaakt heeft! Van mij mag een C3 Racing op de markt komen.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Nog even wat gegoogled… Het technische reglement voor het WRC 2017 is gericht op meer spektakel: dankzij een grotere turbo mag het vermogen van de maximaal 1.600 cc grote motoren tot 380 pk gaan. Hoewel WRC-auto’s van een seriemodel afgeleid moeten zijn, kunnen zij daar optisch en technisch vrij sterk van afwijken. Welbeschouwd had de ongeveer 200 pk sterke DS3 Racing ook niet zo heel veel met de 300 pk sterke DS3 WRC te maken.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
De FIFA heeft nog niet alle data voor het WRC 2017 bekendgemaakt, maar een aantal afspraken voor de C3 WRC staan al vast:
- 20-22 jan Monte-Carlo
- 10-12 feb Zweden
- 10-12 mrt Mexico
- 07-09 apr Frankrijk
- 28-30 apr Argentinië
- 19-21 mei Portugal
- 09-11 jun Italië
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
De kalender van het WRC 2017 staat nu compleet op wrc.com en dus ook op citroen-forum.nl/kalender!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
filmpje van het testwerk (vandaag) van Citroen voor de inzet in de eerstvolgende Rally MonteCarlo:
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Vanmiddag is in Abu Dhabi de C3 WRC officieel gepresenteerd
Nu alleen nog witte wielen onder m’n grijs/rode Shine monteren volgend jaar…..
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik ben best benieuwd wat er komend seizoen gaat gebeuren, nu vw er mee is gestopt.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
grappig dat de concept op de show van Parijs aan beide zijden van de achterbumper een uitlaat had zitten, de definitieve versie die woensdag 22/12 Abu Dhabi is gepresenteerd heeft een enkele pijp midden op de bumper…
en in tegenstelling tot de produktie C3 modellen geen 1.2 turbo met drie cilinders, maar weer gewoon een 1.6 vierpitter, met 380 pk
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Citroën C3 WRC
Citroën heeft een lange geschiedenis in de rallysport. In 2016 is het 60 jaar geleden dat een Citroën DS eerste in haar klasse wordt in de Rallye Monte-Carlo. In 2016 presenteert Citroën ook het nieuwste wapen op rallygebied: maak kennis met de Citroën C3 WRC!
In de jaren ’80 was het de Group B waar het allemaal om ging. Citroën was daarin vertegenwoordigd met twee legendarisch geworden modellen: de Visa 1000 Pistes en de BX 4TC. Hoewel beide wagens in dezelfde periode in dezelfde klasse werden ingeschreven, waren de verschillen enorm. De Visa 1000 Pistes was, ondanks vierwielaandrijving en met tot 145 pk uit de kleine ‘150’-motor, nog wel echt een Visa. Het was op dat moment waarschijnlijk de meest toegankelijke manier om in de Group B deel te nemen, en dat lukte met redelijk succes. De BX 4TC was een totaal ander geval: weliswaar leek de auto vagelijk nog op een BX, onderhuids was het echter een totaal ander ding. Onder de kap lag nota bene een blok dat uit de Talbot Tagora afkomstig was. Spectaculair was de BX 4TC in ieder geval wel, maar desondanks waren de prestaties nooit beter dan gemiddeld. Het einde van de Group B was de nekslag voor de nu legendarische 4TC. Gelukkig slaat Citroën terug. En hard.
Echt succes komt met de Citroën ZX Rally Raid. Constructeurstitels? De ZX heeft ze op rij: van 1993 tot en met 1997 gaat die trofee naar Citroën. Ook haalt Citroën met de ZX Rally Raid overwinningen in de Dakar Rally van 1991 en van 1994 tot en met 1996. Sindsdien heeft Citroën nog maar één keer het succes in de WRC gelaten voor wat het is – namelijk om zich met evenveel succes op het WTCC te gaan richten.
Zo’n illuster rallyverleden betekent dat de nieuwe C3 WRC grote schoenen moet vullen. Gaat dat lukken? Wij denken van wel. Citroën is inmiddels uiterst ervaren en heeft, WRC en WTCC meegerekend, ruime ervaring in de autosport. Dat de C3 WRC van zich zal laten horen lijdt dan ook geen twijfel. Het recept is er wel naar. Onder de kap ligt een eigen motor van Citroën Racing, die is ontworpen op basis van de Global Racing Engine Regulations van de FIA. Het voordeel van deze universele regelgeving is dat fabrikanten hun motoren voor diverse kampioenschappen kunnen gebruiken. De motor die de C-Elysée in het WTCC gebruikt, is een afgeleide van de motor die eerder in het WRC werd gebruikt. De ervaring die in het WTCC is opgedaan, komt nu weer terug in het WRC.
De motor zelf is een 1,6-liter direct ingespoten viercilinder turbomotor. Het blok is van aluminium en moet aan strenge eisen voldoen op het gebied van minimum gewicht en zwaartepunt. In de nieuwe WRC-uitvoering produceert het aggregaat 380 pk bij 6.000 tpm, wat een vermogenswinst van zo’n 20% betekent. Dat werd mogelijk door de nieuwe regels rond turbo-restrictie: de maximale doorlaat werd van 33mm vergroot naar 36mm. Doordat de turbodruk is begrensd op 2,5 bar levert de motor een koppel van 400 Nm bij 4.500 tpm. Verder is de motor op betrouwbaarheid ontworpen: teams mogen maximaal drie motoren per auto per seizoen gebruiken.
Zo’n machine verdient een plaats in de beste auto die je kunt ontwerpen. Daarvoor is Citroën begonnen met een standaard productiekoetswerk van de nagelnieuwe C3. Het is meteen voor het eerst dat een vijfdeurs koets in de WRC wordt gebruikt. Er is natuurlijk wel het één en ander aan gedaan: er werden een transmissietunnel en rolkooi aangebracht, er werd ruimte gemaakt voor wielophanging en spoilers en de achterdeuren zijn verdwenen. Bij het opstellen van de stoelen werd aandacht besteed aan gewichtsverdeling, zichtbaarheid en passieve veiligheid. De nieuwe regelgeving voor seizoen 2017 houdt onder andere een maximale voertuigbreedte van 1,875 meter in, waardoor een betere wegligging en meer mogelijkheden op het gebied van aerodynamica worden gecreëerd. Verder zijn er gekantelde schokbrekers met meer uitslag en verschillende geometrie voor asfalt en gravel. Het aandrijfsysteem grijpt terug op de Xsara en C4 WRC met een centraal gestuurd hydraulisch differentieel, waardoor voor- en achteras desgewenst op verschillende snelheden kunnen draaien. Daardoor kan het koppel van de motor meer naar de vooras of meer naar de achteras worden gestuurd, waardoor onderstuur en slip kunnen worden verminderd.
De nieuwe C3 WRC wordt gereden door vier crews. Het eerste team bestaat uit Kris Meeke en Paul Nagle. Kris Meeke rijdt al sinds 2005 voor Citroën, waar hij in het JWRC begon aan het stuur van een C2 Super 1600. Het tweede team bestaat uit Craig Breen en Scott Martin. Craig Breen heeft eerder voor PSA gereden en werd tweede in het Europees kampioenschep van 2015 in de Peugeot 208 T16. Het derde team wordt gevormd door Stéphane Lefebvre en Gabin Moreau. Stéphane Lefebvre is ook geen vreemde voor Citroën: in 2015 reed hij met de DS 3 R5, DS 3 RRC en DS 3 WRC in totaal vijftien rallies op het wereld rallypodium. Het vierde team bestaat uit Sheik Khalid Al Qassimi en Chris Patterson. Al Qassimi heeft ervaring achter het stuur van rally-geschut zoals de Subaru Impreza WRX en de Ford Fiesta WRC. Hij is nauw betrokken geweest bij de vorming van het partnerschap tussen Abu Dhabi, Abu Dhabi Racing en Citroën.
2017 wordt weer een interessant rally-jaar. Citroën is terug, en het is de bedoeling dat we dat gaan merken. Van 20 tot 22 januari wordt de Rallye Monte-Carlo verreden, en laat het voor Citroën nou een prestigekwestie zijn om daar goed tot zeer goed te scoren. Wij gaan de prestaties van de C3 WRC in ieder geval weer volgen!
Tekst: Penny Lane, foto’s: Citroën Communication
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Dramatische rally van Monte Carlo voor Citroën…;)
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën